Ongoing review: de Klever X Speed Alpha

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Klever X Alpha motor.jpg
Klever X Alpha motor.jpg (432.35 KiB) 4351 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Verstelbare stuurpen

De Klever X Speed Alpha wordt geleverd met een in hoek verstelbare stuurpen en dat is een stevige pré.

Wanneer je je zithouding wil aanpassen (sportief <-> rechtop) hoef je de stuurpen niet meer te vervangen of om te keren (al dan niet met verlies van garantie en typegoedkeuring). Bovendien kun je traploos tweaken totdat je goed zit.

Gemeten t.o.v. de vorkbuis is de hoek van deze stuurpen instelbaar van -15 tot +39 graden.


Klever adviseert vanwege de bekabeling om de stuurpen te laten afstellen door de erkende dealer en ik snap dat wel nu ik er zelf mee bezig ben geweest.

Het aanpassen van de hoek is geen probleem: één inbus 6 bout losdraaien, hoek aanpassen, terug aandraaien met een moment van ~18-19Nm. (Dit staat niet op de stuurpen gedrukt, info komt van Klever.)

Maar om het stuur zelf weer in de juiste positie te kantelen moet je de stuurklem los draaien en daar wordt het klusje vervelend, want deze custom stuurpen heeft geen standaard frontplaatje. De twee inbusboutjes zitten aan de onderkant van de stuurpen en je kunt er alleen bij als je eerst de tube met de richtingaanwijzers (die tevens dient als houder voor koplamp en toeter) demonteert.

Heb je die tube eraf (ook twee inbusjes), dan moet je je met een inbussleuteltje een weg zien te banen door een spaghetti aan kabels (foei Klever!) om de boutjes van de klem te bereiken. En dat moet natuurlijk met beleid, want je wil geen kabelbreuken.

Zit het stuur in de juiste positie, dan krijg je het gefriemel in omgekeerde volgorde. En daarna nog je koplamp, toeter en richtingaanwijzers opnieuw uitrichten.

Ik was er wel even mee zoet, maar dat heb je ook wat. Mijn zithouding nu is vergelijkbaar met die op de X-Speed PINION en dat bevalt me uitstekend :)


Voor:
Klever X Alpha 4.jpg
Klever X Alpha 4.jpg (255.43 KiB) 3644 keer bekeken

Na:
Klever X Alpha 3.jpg
Klever X Alpha 3.jpg (271.21 KiB) 3644 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Klever X Speed Alpha stuurpen.jpg
Klever X Speed Alpha stuurpen.jpg (297.34 KiB) 3625 keer bekeken
Alpha.jpg
Alpha.jpg (266.83 KiB) 3625 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Actieradius

De Klever X-Speed Alpha wordt geleverd met een nieuwe 800W/54Nm (max) motor en is standaard voorzien van de grootste 1200Wh accu.

De X-Speed staat al jaren bekend als accu-slurper en de hamvraag is natuurlijk: is de Alpha + 1200Wh accu dan eindelijk het kanon waarmee je ook nog eens ergens komt?

Het antwoord is wat mij betreft een volmondig ja.


Eerder heb ik het kleine broertje van de Alpha, de X-Speed PINION met 1200Wh accu, uitgebreid getest onder winterse omstandigheden (geen vorst, wel steenkoud en veel wind). Daarmee had ik, klein en licht persoon van 1,64m/56kg, een indrukwekkende van ruim 60 kilometer.

Nu hebben we dus de Alpha, met een sterkere motor maar ook met iets beter weer. Bij een gemiddelde snelheid van 37 a 39km/u en maximale ondersteuning heb ik met de Alpha ook een actieradius van ca. 60 kilometer. Dat is superkeurig. Op een lieflijke zomerdag verwacht ik zeker 65 kilometer ver te komen.


Noot:
Naast de welbekende factoren die van invloed zijn op de actieradius (wind, temperatuur, kwaliteit wegdek, bandendruk, lengte berijder en gewicht berijder + bagage etc.) heeft de hoek van de stuurpen ook flink wat invloed. Ik ben klein en ik zit graag sportief. Ben je lang en zit je liever wat rechter op, dan heeft dat negatieve impact op de actieradius. Zeker bij wind tegen want met zo'n rechte zit pak je echt veel meer wind.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Snelheid, deel twee

Eerder schreef ik al dat de X-Speed Alpha op vlak wegdek een indrukwekkende topsnelheid heeft van 51,9km/u op de display (= ca. 50,3 echte km/u). Onder goede omstandigheden is cruisen met een snelheid van 47,5-50km/u geen probleem.

Inmiddels heb ik de Alpha ook kunnen testen in niet-stormachtig weer. Waar de ondersteuning van de PINION het bij windkracht 3 a 4 tegen wat laat liggen, blijft de Alpha beter overeind. Doorkruisen met 38 tot 42km/u is goed te doen, al moet je je hier wel iets meer bij inspannen (gewoon lekker doortrappen, geen gekkigheid verder).

En daarmee heeft de Alpha het lijstje verbeterpunten dat ik voor de PINION had aardig doen slinken :shock:



Ook een vergelijking met de motorondersteuning van de huidige Stromer vloot (ST1, ST2, ST3, ST5) is interessant. Sinds Stromer is overgestapt van 26" naar 27,5" wielen liggen de Stromers als een huis op de weg: stabiel en snel. Stromers gedragen zich daarbij als een onverstoorbare locomotief: rijden met dat ding, wat er ook gebeurt.

Mensen die overstapten vanaf een 26" Stromer hadden de indruk dat de 27,5" Stromers niet heel snel reden of optrokken. Maar dat is niet zo. Het voelt alleen niet meer zo druk en spannend aan, terwijl de prestaties - zeker die van de ST3 en ST5 - feitelijk alleen maar zijn verbeterd.

Dit is trouwens meteen de reden dat ik zelf zo ontzettend gecharmeerd bleef van het vinnige gedrag van mijn ST2 S met 26" wielen: geweldige ondersteuning gecombineerd met het gevoel dat je op een semi-ontembaar fietsbeest zit.


De motor van de Alpha voelt 'gretig' aan: vraag een beetje, krijg alles. Het motorgedrag van de Klever compenseert daarmee het stabiele gedrag van de grote 27,5" wielen. Daardoor is de Alpha in rijgevoel een kruising tussen de gouwe oude 26" Stromers en de huidige, oerstabiele 27,5" vloot.

Het is maar net wat je zoekt: de één noemt zoiets onrustig, de ander vinnig. En de één zegt saai, waar de ander stabiliteit ervaart.

Dit specifieke rijgedrag van de Alpha spreekt mij persoonlijk wel aan. Gevoelsmatig blijven de ST3 en ST5 beter overeind onder slechte omstandigheden (al scheelt het écht niet veel meer). De motorondersteuning van Stromers is softwarematig sowieso ontzettend knap ingeregeld. Maar de Alpha is meer bad-ass.


Klever X Speed Alpha motor.jpg
Klever X Speed Alpha motor.jpg (292.63 KiB) 3581 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bart-V
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 63
Lid geworden op: 19 sep 2017, 20:42

Ik was al behoorlijk gecharmeerd van de normale x speed pinion, maar met zulke goede resultaten uit deze review tot op heden wordt deze alpha toch wel met stip nr. 1 op het lijstje van mijn volgende speed pedelec :bf:
rubenv
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 jun 2019, 08:58

weer een heel mooie review. Moest ik nu een nieuwe bestellen zou ik deze zeker gaan testen en zou het hoogstwaarschijnlijk de Alpha worden. Rij nu bijna 2 jaar super tevreden met mijn st3 en rij er na 20,000km nog altijd met evenveel plezier op. Vind stromer ook nog altijd mooier als klever. Maar toch heeft de alpha een stap voor nu. Ik vermoed toch dat stromer niet kan achterblijven en ook met een nieuw model komt. Ik heb nog een jaar tijd voor ik een nieuwe bestel. Dus ben benieuwd
Marijn
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:08
Locatie: Mechelen
Km-stand: 11000

Mijn ST1x-leasing loopt over enkele maanden af en ik neig nu ook sterk naar de Alpha.
De FM had wel nog enkele trauma's overgehouden aan de problemen met Klevers in 2019 en hij vroeg zich of de integratie van de pinkers, de nieuwe motor én de relatief nieuwe batterij in de Alpha ook niet tot 'ernstige kinderziektes' zou gaan leiden. Dat tempert voorlopig mijn volle enthousiasme, maar ik ben zeker geprikkeld na deze mooie review.
Frank72
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 feb 2021, 13:24
Locatie: Wognum
Merk SP: Alpha

Stromeur, ik maak uit jouw verslag op dat de Alpha ongeveer dezelfde actieradius heeft als de X speed Pinion met een 600 w motor.

Ik had verwacht dat de actieradius van de Alpha hoger zou zijn dan zijn kleinere broer.
Hoe zie jij dit?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

rubenv schreef: 26 mar 2021, 08:32 Ik vermoed toch dat stromer niet kan achterblijven en ook met een nieuw model komt. Ik heb nog een jaar tijd voor ik een nieuwe bestel.
Daar is Stromer al mee bezig. Veel mensen wachten op een Stromer in het hogere segment met riem en meer accu-capaciteit. Hoe die gaat heten (ST4?), wat-ie gaat kosten (ST3+?), wanneer die komt (begin 2022?): geen idee. Ik vermoed dat ze in de loop van dit jaar iets gaan aankondigen.

In mijn hoofd is deze mysterieuze nieuwe Stromer inmiddels uitgegroeid tot dé opvolger van mijn ST2 S, maar ik vrees een beetje voor de prijs. De nieuwe Stromer ST5 met ABS zal duurder zijn dan de huidige Vijf. En een nieuwe Stromer met riem en grotere accu voor de prijs van een ST3... ik hoop het maar zie het nog niet gebeuren.


Wat dat betreft heb je bij Klever sowieso meer bang for buck en deze Alpha is er nu, niet over een jaar.

Maar een Stromer vind ik persoonlijk wel echt mooier. Moeilijk moeilijk :bn:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie