Hoi,
Zoals je ziet ben ik volledig nieuw hier.
Momenteel rijd ik nog met een Riese & Mueller Supercharger 1 ( tot einde lease contract ) Maar voor mijn nieuwe leasing ben ik overgestapt naar Klever.
Ik ben voor de Klever X Alpha gegaan. Mede dankzij dit forum topic dat ik grondig gelezen heb, en waarvan ik heel veel opgestoken heb, waarvoor dank.
Hopelijk zal blijkt mijn keuze voor Klever de juiste...
Ongoing review: de Klever X Speed Alpha
Hallo, hier nog zo'n rookie... Ik lees ook al heel lang alles wat er verschijnt over de Klever Pinion, en recenter over de Alpha. Theoretisch lijkt althans één van beide de juiste fiets voor mij. Maar ik heb toch bewondering voor mensen die een dergelijke aankoop 'blind' durven doen. Ik wou toch graag eerst een deftige proefrit kunnen doen, en daarvoor heb ik nu op 14 mei een afspraak bij mijn FM ; dat was de eerste datum waarop zoiets kon ! Ik ben benieuwd ! Nico uit Alsemberg, België
IDworx Off Rohler
O maar helemaal blind gekocht heb ik niet hoor... Ik heb een mooie testrit kunnen doen met de Klever X Pinion en hierbij was ik al behoorlijk onder de indruk. Tegenover mijn huidige R&M is de Klever wel heel wat krachtiger. Tel daarbij de standaard grotere batterij die bij de Alpha geleverd wordt, en dan was de keuze eigenlijk heel snel gemaakt. Ik moet ongeveer 40 km naar het werk dus dat zal wel lukken. En opladen kan perfect op mijn werk... Maar ik kijk er dus ook wel echt naar uit !!nnicloo schreef: ↑16 apr 2021, 12:50 Hallo, hier nog zo'n rookie... Ik lees ook al heel lang alles wat er verschijnt over de Klever Pinion, en recenter over de Alpha. Theoretisch lijkt althans één van beide de juiste fiets voor mij. Maar ik heb toch bewondering voor mensen die een dergelijke aankoop 'blind' durven doen. Ik wou toch graag eerst een deftige proefrit kunnen doen, en daarvoor heb ik nu op 14 mei een afspraak bij mijn FM ; dat was de eerste datum waarop zoiets kon ! Ik ben benieuwd ! Nico uit Alsemberg, België
Gelijk een lekker stukje mogen rijden en morgen de woonwerk test...ik ben benieuwd.
Naar de dealer gereden met de auto en vanaf daar op de fiets naar huis, mooi weer en de leuke route langs het water genomen.
Helaas kwam ik er na een kilometer of 17 achter dat ik de oplader vergeten was.....dus terug naar de dealer.
Iets rustiger gereden omdat de accu die starte op 99% al op 68% stond.
Bij de fietsenmaker gekomen stond de accu op 50% en ik moest nog naar huis
Daar enige tijd gewacht tot ik aan de beurt was en een 5A lader meegekregen (herrie-ding, maar wel lekker snel)
Bij de fiets gekomen stond de accu op 58% ? je gaat aan jezelf twijfelen :-)
De rit naar huis aangevangen...ik gok een km of 25.....
Thuis gekomen had ik 52 kilometer gereden en nog 15% accu over....van de 5 standen heb ik het meeste op 3 en 4 gereden, beiden op MAX als ik het goed begrijp.
- Bijlagen
-
- IMG_20210417_141114[1].jpg (9.43 MiB) 3351 keer bekeken
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22831
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
MAX is vijf witte balkjes boven in beeld.
Ik zou zeggen: thuis accu naar 100% laden en dan eens zien hoe ver je komt. Meet je gemiddelde snelheid met een ander apparaat/app, want Klever registreert geen gemiddelde snelheid.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Ondersteuning:
Goede ondersteuning en inderdaad makkelijk 48-48.9 km/h op de teller.
Morgen wordt de TMM sensor van mijn ST5 vervangen...dus woensdag hoop ik een eerlijk vergelijk te hebben.
De laatste tijd ondersteunde de ST5 niet zoals het hoort en koste 45-46 veel energie van mij en hoger kwam ik niet.
Dus die vergelijking komt erna............maar absoluut rijdt de klever erg goed....zeer sterke ondersteuning en ook flinke wind tegen reed ik 43 km/h.
Comfort:
Zithouding was erg comfortabel, zat erg recht voor mijn gevoel, wel lekkerder als op de ST2...maar ik zit ook heerlijk op de ST5.
Wel miste ik die zadelpen vering, wat een dag en nacht verschil, als je op de ST5 rijd denk je doet hij wel iets, totdat je zonder rijd.
Fietsgevoel:
De klever voelt gelijk als de ST2, net wat minder solide, ook wegligging is minder rustig, iets beweeglijker dus...de ST5 voelt zo enorm vast op de weg alsof hij op rails rijd...erg fijn is dat....dit geeft een kwalitatief minder goede indruk dan de ST5.
Ook stuur komt zo over, ST5 ligt lekkerder in de hand.
Remmen:
Ook hier eerder vergelijkbaar met de ST2 dan met de ST5, die heeft ankers en je merkt niks van het remmen in de voorvork.
De Klever voel ik bij stevig remmen een beweging in de voorvork, dit kan ik me van beide stromers niet herrineren.
Remkracht is meer dan voldoende en de klever remmen maken minder herrie dan de ST5, daar vervangt het geluid van de remmen soms de claxon
Schakelen:
Pinion is echt een goede uitvinding, ik kon er prima mee uit de voeten, ook met de verschillende overbrengingen.
Ik reed op snelheid van ca 48 km/h met een cadans rond de 80 rpm....precies goed voor mij !
Wel had ik nog moeite met het schakelen, zat soms nog even te klungelen dat hij niet niet in de versnelling wilde.
Wel schakelde hij veel beter dan de ST2....daar moest ik veel bewuster schakelen en waren de stappen te groot.
De ST5 schakelt toch het lekkers en makkelijkste....maarja daar komt meer onderhoud voor terug, en ik ben toch wel een luie fietser als het op onderhoud aankomt.
Overall:
Nu denk ik dat de klever de betere 365 dagen in een jaar fiets is, fietshouding comfortabeler, onderhoudsvriendelijker en prestaties vergelijkbaar met ST5.
Ook bagagedrager lijkt wat verder naar achteren te zitten, maakt monteren van sommige tassen makkelijker zonder dat je je tas raakt tijdens het trappen.
Morgenochtend met volle accu naar mijn werk is circa 27 km. Lader mee en opladen op mijn werk in smiddags naar de fietsenmaker een kilometer of 40.
Beide wil ik op volle ondersteuning doen om te kijken wat dan de snelheid is en de accu capaciteit die ik dan over houd.
Ik ben man ca 185 en tegen de 110 kg.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM
Als je ze zo samen ziet is de Stromer toch echt wel de mooiere en degelijker fiets.
Wat Klever wel mooier voor elkaar heeft in mijn optiek zijn de spatborden, sluiten mooi aan op de banden en zeker voorspatbord ziet eruit dat je wel fatsoenlijk in de regen kunt rijden !
Ik had zelf veel moeite met de spiegel onder mijn arm ! ik ben zo gewend aan de stromer spiegel dat ik iedere keer niet naar een spiegel keek.
De knipperlichten, geweldig en werkt makkelijk (zonder handschoenen) groene led zie ik niet.....
Standaard zit op een betere plek aan de achterbrug....
Display vindt ik erg meevallen...al krijg ik met geen mogelijkheid hem verbonden met de app via bluetooth.
Wat Klever wel mooier voor elkaar heeft in mijn optiek zijn de spatborden, sluiten mooi aan op de banden en zeker voorspatbord ziet eruit dat je wel fatsoenlijk in de regen kunt rijden !
Ik had zelf veel moeite met de spiegel onder mijn arm ! ik ben zo gewend aan de stromer spiegel dat ik iedere keer niet naar een spiegel keek.
De knipperlichten, geweldig en werkt makkelijk (zonder handschoenen) groene led zie ik niet.....
Standaard zit op een betere plek aan de achterbrug....
Display vindt ik erg meevallen...al krijg ik met geen mogelijkheid hem verbonden met de app via bluetooth.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22831
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Leuk dat je aansluit bij de ongoiing review
Boeiend, zo'n vergelijking tussen twee topmodellen met flinke onderlinge verschillen. Ik ben benieuwd naar je ww-ervaringen.
Boeiend, zo'n vergelijking tussen twee topmodellen met flinke onderlinge verschillen. Ik ben benieuwd naar je ww-ervaringen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Peerke1960
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 1590
- Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
- Locatie: Nijmegen
- Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
- Km-stand: 10001
Leuk review Marcel!
Tussen twee haakjes, wat is er met je ST5 aan de hand?, oeps ik lees het al. De sensor hoop je.
Mvg Peter
Tussen twee haakjes, wat is er met je ST5 aan de hand?, oeps ik lees het al. De sensor hoop je.
Mvg Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Vergelijk X Speed Alpha en ST5
Alpha
Maandagochtend 05:06 op de Alpha naar mijn werk.
27.05 km gereden,
43 minuten en 6 seconden.
37.66 km/h
152 spm gem hartslag
38% accu bij aankomst (100% bij vertrek)
Ondersteuning hoogste stand
Maandagmiddag 15:26 op de Alpha van mijn werk naar de fietsenmaker (Luijendijk in Gameren)
41.47 km gereden,
62 minuten en 32 seconden.
39.79 km/h
151 spm gem hartslag
13% accu bij aankomst (100% bij vertrek)
Ondersteuning hoogste stand
ST5
Woensdagochtend 05:31 op ST5 naar mijn werk.
27.37 km gereden.
43 minuten en 0 seconden.
38.19 km/h
143 spm gem hartslag
33% accu bij aankomst (100% bij vertrek)
Ondersteuning hoogste stand
Woensdagmiddag 17:10 op ST5 naar mijn huis.
26.98 km gereden.
39 minuten en 38 seconden.
40.84 km/h
127 spm gem hartslag
38% accu bij aankomst (100% bij vertrek)
Ondersteuning hoogste stand
Als ik ze vergelijk wat rijden betreft dan gaat de Alpha harder (topsnelheid).
Het gevoel in de ondersteuning is goed, op lagere snelheid ondersteunt hij flink, als je er geen erg in hebt wordt je verrast.
Op topsnelheid ga ik inderdaad harder maar lijkt het me toch meer eigen energie te kosten dan op de ST5 om dit te halen en te behouden.
De ST5 ondersteuning voelt lekkerder, vloeiender en directer voor mijn gevoel.
Wat ik persoonlijk enorm vervelend vond aan de Alpha is dat als je even stopte met trappen, het echt seconden leek te duren voordat hij weer gaat ondersteunen, de ST5 pakt zo goed als direct weer op.
Ik had gehoopt dat ik op de Alpha heen en weer kon met 1 accu op volle ondersteuning en snelheid, helaas is de werkelijkheid voor mij niet zo.
Ik moet op mijn werk een paar honderd meter lopen van de fietsenstalling naar mijn kantoor, en wat voelt die Accu van de Klever enorm zwaar aan vergeleken met de stromer accu, ik dacht door de vorm en het handvat dat hij goed te dragen zou zijn, maar werd flink zwaar op dat stuk.
Voor mij persoonlijk rijd de ST5 lekkerder, zithouding en ondersteuning.
Ook het gevoel van de fiets scoort de kwaliteit van de ST5 vele malen beter, voelt stabieler aan en kwalitatief beter, bijvoorbeeld remmen met de voorrem voel je reactie in je stuur bij de Klever bij de stromer niet, ondanks dat die ankers veel enthousiaster zijn.
Schakelen wint de ST5 met vlag en winkel, de pinion is toch een beetje nadenken en stoppen met trappen even, anders gaat hij niet (soepel) in de volgende versnelling. De ST5 is druk op de knop en hij zit in de goede versnelling.
Ik had gehoopt dat de Alpha de opvolger werd voor de ST5 maar voor alsnog ben ik niet overtuigd om de overstap te maken.
Ik wil wel Luijendijk Fietsen te Gameren bedanken die het mogelijk hebben gemaakt dat ik deze fiets enkele dagen kon proberen
Alpha
Maandagochtend 05:06 op de Alpha naar mijn werk.
27.05 km gereden,
43 minuten en 6 seconden.
37.66 km/h
152 spm gem hartslag
38% accu bij aankomst (100% bij vertrek)
Ondersteuning hoogste stand
Maandagmiddag 15:26 op de Alpha van mijn werk naar de fietsenmaker (Luijendijk in Gameren)
41.47 km gereden,
62 minuten en 32 seconden.
39.79 km/h
151 spm gem hartslag
13% accu bij aankomst (100% bij vertrek)
Ondersteuning hoogste stand
ST5
Woensdagochtend 05:31 op ST5 naar mijn werk.
27.37 km gereden.
43 minuten en 0 seconden.
38.19 km/h
143 spm gem hartslag
33% accu bij aankomst (100% bij vertrek)
Ondersteuning hoogste stand
Woensdagmiddag 17:10 op ST5 naar mijn huis.
26.98 km gereden.
39 minuten en 38 seconden.
40.84 km/h
127 spm gem hartslag
38% accu bij aankomst (100% bij vertrek)
Ondersteuning hoogste stand
Als ik ze vergelijk wat rijden betreft dan gaat de Alpha harder (topsnelheid).
Het gevoel in de ondersteuning is goed, op lagere snelheid ondersteunt hij flink, als je er geen erg in hebt wordt je verrast.
Op topsnelheid ga ik inderdaad harder maar lijkt het me toch meer eigen energie te kosten dan op de ST5 om dit te halen en te behouden.
De ST5 ondersteuning voelt lekkerder, vloeiender en directer voor mijn gevoel.
Wat ik persoonlijk enorm vervelend vond aan de Alpha is dat als je even stopte met trappen, het echt seconden leek te duren voordat hij weer gaat ondersteunen, de ST5 pakt zo goed als direct weer op.
Ik had gehoopt dat ik op de Alpha heen en weer kon met 1 accu op volle ondersteuning en snelheid, helaas is de werkelijkheid voor mij niet zo.
Ik moet op mijn werk een paar honderd meter lopen van de fietsenstalling naar mijn kantoor, en wat voelt die Accu van de Klever enorm zwaar aan vergeleken met de stromer accu, ik dacht door de vorm en het handvat dat hij goed te dragen zou zijn, maar werd flink zwaar op dat stuk.
Voor mij persoonlijk rijd de ST5 lekkerder, zithouding en ondersteuning.
Ook het gevoel van de fiets scoort de kwaliteit van de ST5 vele malen beter, voelt stabieler aan en kwalitatief beter, bijvoorbeeld remmen met de voorrem voel je reactie in je stuur bij de Klever bij de stromer niet, ondanks dat die ankers veel enthousiaster zijn.
Schakelen wint de ST5 met vlag en winkel, de pinion is toch een beetje nadenken en stoppen met trappen even, anders gaat hij niet (soepel) in de volgende versnelling. De ST5 is druk op de knop en hij zit in de goede versnelling.
Ik had gehoopt dat de Alpha de opvolger werd voor de ST5 maar voor alsnog ben ik niet overtuigd om de overstap te maken.
Ik wil wel Luijendijk Fietsen te Gameren bedanken die het mogelijk hebben gemaakt dat ik deze fiets enkele dagen kon proberen
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM