Richtingaanwijzers, deel 2
Ik las ergens op FB dat iemand alleen een Klever X-Speed Alpha zou kopen als-ie de richtingaanwijzers eraf kon slopen. Want hij had ergens gelezen dat je verplicht bent ze te gebruiken als ze erop zitten en dat wilde hij niet.
Voor zover ik kan nagaan is het in Nederland niet verplicht om op een brommer gemonteerde richtingaanwijzers te gebruiken. Als ze erop zitten, moeten ze wel goed functioneren. Richting aangeven is weliswaar verplicht, maar dit mag met richtingaanwijzers of een uitgestoken arm. (Corrigeer mij aub als ik het mis heb, graag met een link naar het desbetreffende wetsartikel.)
Hoe het in BE zit weet ik niet. Misschien dat één van onze Zuiderburen hier iets over kan vertellen?
En ja natuurlijk kun je deze richtingaanwijzers demonteren: aan de achterzijde zit de unit achter tegen de kentekenplaathouder aangeschroefd. Aan de voorzijde dient de unit wel tevens als lamp/toeterhouder dus daar moet een andere oplossing voor komen. (Let wel: op deze custom stuurpen past geen standaard lamphouder/adapter.) De bedieningsunit links onderaan het stuur zul je moeten laten zitten, want hier zit ook de knop van de toeter op. Of je moet de toeterknop terug-modden naar de bovenkant van de remhendelklem, zoals-ie ook Stromers zit.
Maar zeg nou zelf: weg richtingaanwijzers, weg extra zichtbaarheid, weg beide handen aan het stuur, weg garantie. Wat een kolder
Inmiddels ben ik helemaal gewend aan het gebruik van richtingaanwijzers. Ik vind het fijn dat ik mijn beide handen aan het stuur kan houden, vooral op rotondes.
Ik heb de indruk dat de richtingaanwijzers goed gezien worden door medeweggebruikers. Ze zijn fel genoeg. Alleen bij zomerse laagstaande zon is het lastig, maar dat is bij auto's niet anders (hand uitsteken dus). Zonder handschoenen tik de toeter ook niet meer per ongeluk aan.
- Alpha richtingaanwijzers 1.jpg (95.86 KiB) 2522 keer bekeken
- Alpha richtingaanwijzers 2.jpg (95.21 KiB) 2522 keer bekeken
- Alpha richtingaanwijzers 3.jpg (104.41 KiB) 2522 keer bekeken