Ongoing review: de Klever X Speed Alpha

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22825
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

WFVst5 schreef: 29 mar 2021, 22:32 Gewicht blijft wel een item maar ik denk dat een vol carbon frame nog wel even op zich laat wachten, hooguit sandwich constructie maar dat gaat weer ten koste van het gewicht zodat het verschil tussen tech-Alu en sandwich in de marge is.

Bovendien zal de eerste zich door het prijskaartje bij het grote publiek uit de markt prijzen.
De Trek Allant+ 9.9S heeft een carbon frame en kost 6.599 euro:

viewtopic.php?p=83996#p83996

Achterwielmotor eronder, fatsoenlijke accu erin, we zijn er. Lukt wel voor <10k.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22825
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Eindelijk heeft het mooie weer de Nederlandse Noord-Westkust ook bereikt. 16 graden, windkracht 3. Tijd voor mijn vaste testrondje. :)

GPS gemeten met Samsung Galaxy Watch3: afstand 25,1km, gemiddelde snelheid 38,9km/u (als Klever de gemiddelde snelheid bij kon houden zou dit met de eerder bepaalde afwijking een gemiddelde snelheid van 40,5km/u op de display zijn).

Vertrokken met een volle accu. SOC einde rit: 61%.

Zoals inmiddels bekend: ik ben klein, licht en ik zit redelijk sportief.

Geschatte actieradius: 65,4km.


Klever Alpha.jpg
Klever Alpha.jpg (396.53 KiB) 2591 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Goed om te lezen bedankt.

Vergeleken met je ST2S hoeveel accu had je dan ongeveer over op dezelfde afstand etc...

Klinkt alsof ik op deze klever wel mijn woonwerk retour kan doen op volledige ondersteuning.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22825
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb ditzelfde rondje heel vaak met mijn ST2 S gereden. Gemiddelde snelheid (volgens de OMNI) was met dit weer ook altijd rond de 39 a 40km/u. Actieradius tegen de 60km.

Mijn ST2 S met 983Wh accu tikte daarmee ongeveer 16,4Wh per km weg. De Alpha met 1200Wh accu 18,3Wh per km.

Jouw ST5 is wel zwaarder dan mijn ex-Es - maar niet zo zwaar als de Alpha - en heeft een krachtigere motor + S-stand, dus een lagere actieradius dan een ST2 S.


Ga wel eerst testen voordat je je Vijf aan de wilgen hangt. Ik vind de Alpha heerlijk, maar het is een compleet andere bike dan de ST5; hij is op alle fronten wat 'drukker' of zo je wilt levendiger: design, wegligging en motorondersteuning. Dat moet je ding zijn.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22825
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Richtingaanwijzers, deel 2

Ik las ergens op FB dat iemand alleen een Klever X-Speed Alpha zou kopen als-ie de richtingaanwijzers eraf kon slopen. Want hij had ergens gelezen dat je verplicht bent ze te gebruiken als ze erop zitten en dat wilde hij niet.


Voor zover ik kan nagaan is het in Nederland niet verplicht om op een brommer gemonteerde richtingaanwijzers te gebruiken. Als ze erop zitten, moeten ze wel goed functioneren. Richting aangeven is weliswaar verplicht, maar dit mag met richtingaanwijzers of een uitgestoken arm. (Corrigeer mij aub als ik het mis heb, graag met een link naar het desbetreffende wetsartikel.)

Hoe het in BE zit weet ik niet. Misschien dat één van onze Zuiderburen hier iets over kan vertellen?


En ja natuurlijk kun je deze richtingaanwijzers demonteren: aan de achterzijde zit de unit achter tegen de kentekenplaathouder aangeschroefd. Aan de voorzijde dient de unit wel tevens als lamp/toeterhouder dus daar moet een andere oplossing voor komen. (Let wel: op deze custom stuurpen past geen standaard lamphouder/adapter.) De bedieningsunit links onderaan het stuur zul je moeten laten zitten, want hier zit ook de knop van de toeter op. Of je moet de toeterknop terug-modden naar de bovenkant van de remhendelklem, zoals-ie ook Stromers zit.

Maar zeg nou zelf: weg richtingaanwijzers, weg extra zichtbaarheid, weg beide handen aan het stuur, weg garantie. Wat een kolder :bu:


Inmiddels ben ik helemaal gewend aan het gebruik van richtingaanwijzers. Ik vind het fijn dat ik mijn beide handen aan het stuur kan houden, vooral op rotondes.

Ik heb de indruk dat de richtingaanwijzers goed gezien worden door medeweggebruikers. Ze zijn fel genoeg. Alleen bij zomerse laagstaande zon is het lastig, maar dat is bij auto's niet anders (hand uitsteken dus). Zonder handschoenen tik de toeter ook niet meer per ongeluk aan.

Alpha richtingaanwijzers 1.jpg
Alpha richtingaanwijzers 1.jpg (95.86 KiB) 2523 keer bekeken
Alpha richtingaanwijzers 2.jpg
Alpha richtingaanwijzers 2.jpg (95.21 KiB) 2523 keer bekeken
Alpha richtingaanwijzers 3.jpg
Alpha richtingaanwijzers 3.jpg (104.41 KiB) 2523 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
mrstrom

Ik zou ze nog wel als upgrade op mijn ST3 willen, die richtingaanwijzers.

Nu met hand uitsteken en tegelijk remmen en bocht nemen, laat je de omgeving toch te weinig weten over wat je doet. Zelf erger ik mij altijd als iemand niet goed aangeeft en ik dan onnodig moet wachten op hun actie.

Om ze aan te schaffen zouden ze moeten werken zoals op een motor fiets. Naar links of rechts schuiven en druk op de knop om weer uit te gaan. Dan is het met (winter)handschoenen prima te bedienen. Maar heb nog geen goed alternatief gezien, wat er is, is het net niet naar mijn idee.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22825
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Alternatieven zoals blinkers, pinkers, hesjes of helmen met knipperlichten etc. zijn niet gehomologeerd en de ontwerpers daarvan doen dus wat hen goed dunkt of wat ze leuk vinden ogen. De Alpha is - voor zover mij bekend - de eerste speed pedelec met gehomologeerde richtingaanwijzers. Deze voldoen aan alle eisen die de wet eraan stelt.

Ik ben zelf altijd wel voorstander van: als je het doet, doe het dan meteen goed. Ik hoop dat veel SP fabrikanten dit idee van Klever gaan volgen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Marijn
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:08
Locatie: Mechelen
Km-stand: 11000

Stromeur schreef: 30 mar 2021, 19:49 IGa wel eerst testen voordat je je Vijf aan de wilgen hangt. Ik vind de Alpha heerlijk, maar het is een compleet andere bike dan de ST5; hij is op alle fronten wat 'drukker' of zo je wilt levendiger: design, wegligging en motorondersteuning. Dat moet je ding zijn.
Vergelijkt in dat opzicht de gewone Pinion wel tov de Alpha? Ik kan namelijk alleen een standaard Pinion testen bij de FM hier - geen test-Alpha in het verschiet.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22825
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ja hoor de Alpha en de PINION zijn goed vergelijkbaar in dat opzicht. De Alpha is nog een tikkie krachtiger, maar in wegligging en het gevoel van gretigheid van de motor komen deze modellen absoluut met elkaar overeen.

Voor de verschillen in design met de PINION heb je de Alpha foto's in dit topic. Mocht je specifieke zaken gefotografeerd (of gefilmd willen hebben) laat het me dan even weten hij staat hier nu toch.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 352
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.17k

Stromeur schreef: 30 mar 2021, 20:16 Richtingaanwijzers, deel 2

Voor zover ik kan nagaan is het in Nederland niet verplicht om op een brommer gemonteerde richtingaanwijzers te gebruiken. Als ze erop zitten, moeten ze wel goed functioneren. Richting aangeven is weliswaar verplicht, maar dit mag met richtingaanwijzers of een uitgestoken arm. (Corrigeer mij aub als ik het mis heb, graag met een link naar het desbetreffende wetsartikel.)

Hoe het in BE zit weet ik niet. Misschien dat één van onze Zuiderburen hier iets over kan vertellen?
https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... /172-art13
Artikel 13. Aankondiging van een manoeuvre
Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm. Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing of de wijziging van richting uitgevoerd is.
Ik ga er dus vanuit dat, omdat richtingaanwijzers geïnstalleerd zijn, je ook verplicht bent om ze te gebruiken in BE.
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
Plaats reactie