Ongoing review: de Klever X Speed Alpha

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Goede vraag. Klever gebruikt volgens mij alleen geen TMM sensoren, dus bij de X vs Alpha is dat niet te testen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Ik denk dat Klever ook met een TMM sensor van ID Bike werkt ...
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zowel de Klever X-Speed PINION als de Alpha werken met een combinatie van (inderdaad de welbekende) TMM sensor en een rotatiesensor. (Stromers hebben alleen een TMM-sensor.)

De rotatiesensor zit ergens in/bij (?) de trap-as. De TMM sensor net als bij Stromer bij de achterwiel-as. Als één van de twee sensoren niet goed werkt, neemt de andere het over zodat je gewoon door kunt blijven rijden.

TMM sensor (QR code sticker zit net niet lekker om zo te kunnen scannen):


Alpha TMM sensor.jpg
Alpha TMM sensor.jpg (122.69 KiB) 2906 keer bekeken
Alpha TMM sensor 2.jpg
Alpha TMM sensor 2.jpg (112.97 KiB) 2906 keer bekeken
Alpha TMM sensor 3.jpg
Alpha TMM sensor 3.jpg (132.79 KiB) 2906 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mboelis schreef: 04 apr 2021, 11:04 Ik wil wel eens weten of de manier van trappen door de berijder uitmaakt of er meer en minder vermogen wordt gebruikt. En dus de actieradius beïnvloed. Als ik elke trap volle kracht naar beneden stamp en ook mijn andere been omhoog moet duwen, veroorzaak ik bij elke trap een piek in leveren van vermogen omdat de TMM sensor dat registreert. Een zwaardere motor geeft hogere pieken en meer verbruikt lijkt mij. Een soepeler trapgedrag geeft een gelijkmatiger vermogensafgifte verwacht ik. Met klikpedalen met trappen en trekken het mogelijk nog beter. Is dat wel eens onderzocht?
De display heeft vijf rode balkjes die de mate van ondersteuning weergeven. Bij optrekken (veel druk op de pedalen) slaat de meter direct maximaal uit (alle rode balkjes aan). Bij cruisen met stabiele druk op de pedalen, ook bij 47-49km/u op de display, zie je soms 3, meestal 4 balkjes.

Ik rij wel vlak en met een hoge cadans (100-110). In een laag verzet doorharken zal een ander resultaat geven.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Robot Santa
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 aug 2019, 10:44
Locatie: Nijmegen

FreddyH schreef: 03 apr 2021, 21:30
Frank72 schreef: 03 apr 2021, 16:41 Een krachtigere motor hoeft bij hoge snelheid (45 km/uur) minder op z’n piek te draaien en zou hierdoor zuiniger zijn.
Het is geen benzine motor, die door een krachtigere motor met een langere overbrenging kan werken en dus op een lager toerental zuiniger kan rijden. We hebben het hier over 2 direct drive motoren die beide op 44 V werken, waarbij de ene onder bepaalde omstandigheden 800 W kan leveren (dus dik 18 A trekt bij 44 V) en de andere onder vergelijkbare omstandigheden 600 W (dus dik 13,5 A trekt bij 44 V).
Als je beide fietsen onder vergelijkbare omstandigheden gebruikt en ze moeten in die situatie 600 W leveren dan tekken ze beide dik 13,5 A stroom. Het enige verschil hier is dat de 800 W motor nog wat meer kan leveren.

Als de 800 W motor zuiniger is, dan heeft deze wat betere hardware gekregen waardoor deze minder energie verliest of de aansturing is anders zodat het vermogen vloeiender opgebouwd wordt (of beide).
Theoretisch gezien:
Een motor met hoger vermogen op dezelfde maximale spanning heeft dat extra vermogen op minstens een van de volgende manieren:
1. Dikkere draden en dus minder weerstand in de windingen, wat voor minder koperverliezen zorgt
2. Betere koeling en dus minder warme windingen, wat voor minder weerstand zorgt en dus minder koperverliezen.
3. Betere lagers, wat voor minder verliezen zorgt
4. Andere motorgeometrie waardoor het toerental van het maximale vermogen beter past bij het meest gebruikte toerental (vermoed ik, ik ben geen specifieke expert op het ontwerpen van electromotoren dus ik kan het niet uitsluiten)

Dus in theorie zou een electromotor met hoger vermogen best wel eens efficienter kunnen zijn.

Maar of deze effecten groot genoeg zijn om te merken en of dit opweegt tegen het extra gewicht, met name met alle andere invloeden op het verbruik, kan ik je niet vertellen. Vooral aangezien een sterkere motor ook uitnodigt om het extra vermogen te gebruiken, wat nagenoeg altijd af gaat van de efficientie.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1593
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Het koppel verschil tussen beide motoren is 10%, 49Nm voor de 600W (1) en 54Nm voor de 800W (2). Daar stroom en koppel recht evenredig zijn zou dat , als de motoren verder identiek zijn, resulteren in 660W en geen 800W. De enige manier om aan 800W te kunnen geraken is een andere KV voor motor 2 of anders gezegd een ander aantal polen. Dus 10% meer koppel EN dat bij een hoger toerental is de enige manier om 800W te halen.
Om de motor die 10% meer stroom veilig/koel te kunnen laten verwerken volstaat het de spoelen en magneten breder te maken zonder dat er dikkere draden nodig zijn. Door het grotere oppervlak is er betere koeling.
Zo lang er enkel over Watt en Nm wordt gesproken zonder grafiek zijn het gewoon "cijfers".
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb Klever om meer informatie gevraagd hierover en kom erop terug als ik reactie heb.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Mooie dag vandaag. Wel met kneiterharde, koude windkracht 5 om de oren. Rondje van 26km gedaan.

Lekker genoten van wind mee met 50km/u en mezelf voor de verandering eens niet al teveel verzet tegen de wind als ik 'm tegen had. Ik heb de Alpha gewoon laten terugzakken naar 35-37km/u (ik deed dus echt vrij weinig). Wel continu maximale ondersteuning aan.

Eindigend met een gemiddelde snelheid van 36,2km/u en een resterende accu-capaciteit van 65%, kom ik daarmee op een actieradius van tegen de 75km.

De achterwielmotor van de Alpha is trouwens niet 100% stil. Als je met de wind in de rug door trekt van 35 naar 50km/u hoor je 'm heel zacht een 'wooeeeeeeeeee'-geluid maken. In niks te vergelijken met het lawaai uit Bosch middenmotoren en met rijwind in je oren hoor je het ook niet meer. Ik vind het niet storend. Ik ervaar het eerder als een teken van pure power.

Klever X-Speed Alpha foto.jpg
Klever X-Speed Alpha foto.jpg (236.07 KiB) 2293 keer bekeken
Klever X-Speed Alpha foto 2.jpg
Klever X-Speed Alpha foto 2.jpg (274.27 KiB) 2293 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Mogelijk heeft een dealer hier eind van de week een demo, heb gevraagd of een proefrit een rondje om de kerk wordt of dat ik hem enkele dagen mag proberen, ben erg benieuwd.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Nice. Ik ben heel benieuwd wat je ervan vindt t.o.v. de ST5.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie