Ongoing review: de Klever X Speed Alpha

Ena1968
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 jul 2019, 14:28

Rokje dan? :mrgreen:
Opzij, opzij, opzij, we hebben ongelooflijk veel haast. :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik PIEKER er niet over :bj
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

MarcelH schreef: 31 mar 2021, 14:48 Gedrocht is voor mij dan weer meer:
Oei :ai


Eerlijk is eerlijk: de Alpha heeft ook niet mijn ideale design, al maakt de kleur Wild Grey een hoop goed. Klever ontwerpt eigenzinnig (love it or hate it) en daar komt de rommelige kabelafwerking aan het stuur bij.

Maar als je ermee rijdt: de X-Speed Alpha is een hele fijne speed pedelec. Valt niks op af te dingen. Functioneel vind ik 'm bijna ideaal; ik mis alleen een modernere gebruikersinterface (display, app, connectiviteit), optioneel de Kinekt Seatpost zadelpenvering en betere banden.

Alle andere 'puntjes' die ik heb zijn van secundair belang. Op dat niveau heb ik op elke SP wel wat aan te merken dus dat is lood om oud ijzer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
bonzo61
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 mar 2021, 10:29
Locatie: Amersfoort!
Merk SP: Klever X Alpha 45 (red copper)
Km-stand: 176

Stromeur schreef: 30 mar 2021, 20:16 Richtingaanwijzers, deel 2

Ik las ergens op FB dat iemand alleen een Klever X-Speed Alpha zou kopen als-ie de richtingaanwijzers eraf kon slopen. Want hij had ergens gelezen dat je verplicht bent ze te gebruiken als ze erop zitten en dat wilde hij niet.


Voor zover ik kan nagaan is het in Nederland niet verplicht om op een brommer gemonteerde richtingaanwijzers te gebruiken. Als ze erop zitten, moeten ze wel goed functioneren. Richting aangeven is weliswaar verplicht, maar dit mag met richtingaanwijzers of een uitgestoken arm. (Corrigeer mij aub als ik het mis heb, graag met een link naar het desbetreffende wetsartikel.)

Hoe het in BE zit weet ik niet. Misschien dat één van onze Zuiderburen hier iets over kan vertellen?
Klopt helemaal: wanneer je richtingaanwijzers op je brommer/speed pedelec/snorfiets hebt HOEF je ze niet te gebruiken, MAAR ze moeten wel goed functioneren EN ze moeten 'heel' zijn, lees: geen gebroken/gebarsten/onbrekende "glaasjes" hebben. EN ze moeten: Regeling voertuigen Artikel 5.6.53 "De richtingaanwijzers mogen naar voren niet anders dan ambergeel of wit en naar achteren niet anders dan ambergeel of rood stralen."
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dat is ook allemaal dik in orde op de Alpha.

Waar het even om ging, is dat je er in dan in Nederland nog steeds voor mag kiezen om niet de richtingaanwijzer te gebruiken maar je hand uit te steken. Maar dat je in BE de richtingaanwijzers moet gebruiken als ze erop zitten, en niet meer je hand uit mag steken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Frank72
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 feb 2021, 13:24
Locatie: Wognum
Merk SP: Alpha

FreddyH schreef: 26 mar 2021, 20:31
Stromeur schreef: 26 mar 2021, 20:04 Ik heb de indruk dat Klever de sterkere motor van de Alpha optimaal inzet: iets meer ondersteuning bij wind tegen, zonder daarbij aan actieradius in te leveren. (Maar vraag me niet hoe ze het precies doen.)
Over het algemeen het vermogen vloeiender opbouwen waarschijnlijk. Door wellicht lagere verliezen in deze motor over het algemeen een lager verbruik. Maar ik gok dat als je beide fietsen test met een bak wind tegen (windkracht 6 of zo) dat die Alpha dan toch echt wat meer slurpt. Meer ondersteuning in extreme situaties moet ergens vandaan komen...

Ofwel: mijn inschatting is dat over het algemeen de actieradius is toegenomen maar dat de worst case actieradius is afgenomen.

Mijn FM is er van overtuigd dat de actieradius van de Alpha groter is dan van de Pinion met een 600 motor. Ook Klever spreekt dit uit.
Een krachtigere motor hoeft bij hoge snelheid (45 km/uur) minder op z’n piek te draaien en zou hierdoor zuiniger zijn.

Ondertussen al meer ervaringen opgedaan die dit onderbouwen, Stromeur?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Vooralsnog lijkt de actieradius tussen de PINION en de Alpha redelijk vergelijkbaar. De Alpha gaat wel wat harder en ik heb er ook alles uitgetrapt tijdens mijn ritten dus dat kost weer wat meer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Frank72 schreef: 03 apr 2021, 16:41 Een krachtigere motor hoeft bij hoge snelheid (45 km/uur) minder op z’n piek te draaien en zou hierdoor zuiniger zijn.
Het is geen benzine motor, die door een krachtigere motor met een langere overbrenging kan werken en dus op een lager toerental zuiniger kan rijden. We hebben het hier over 2 direct drive motoren die beide op 44 V werken, waarbij de ene onder bepaalde omstandigheden 800 W kan leveren (dus dik 18 A trekt bij 44 V) en de andere onder vergelijkbare omstandigheden 600 W (dus dik 13,5 A trekt bij 44 V).
Als je beide fietsen onder vergelijkbare omstandigheden gebruikt en ze moeten in die situatie 600 W leveren dan tekken ze beide dik 13,5 A stroom. Het enige verschil hier is dat de 800 W motor nog wat meer kan leveren.

Als de 800 W motor zuiniger is, dan heeft deze wat betere hardware gekregen waardoor deze minder energie verliest of de aansturing is anders zodat het vermogen vloeiender opgebouwd wordt (of beide).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Marijn
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:08
Locatie: Mechelen
Km-stand: 11000

FreddyH schreef: 03 apr 2021, 21:30 Als de 800 W motor zuiniger is, dan heeft deze wat betere hardware gekregen waardoor deze minder energie verliest of de aansturing is anders zodat het vermogen vloeiender opgebouwd wordt (of beide).
Dat denk ik ook.
De vraag is niet zozeer het vermogen, maar wel de efficiëntie: Zijn de 2 motoren identiek qua opbouw, maar levert de alpha-motor met eenzelfde getrokken vermogen uit de batterij meer nuttig vermogen (600w vs 800w)?
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Ik wil wel eens weten of de manier van trappen door de berijder uitmaakt of er meer en minder vermogen wordt gebruikt. En dus de actieradius beïnvloed. Als ik elke trap volle kracht naar beneden stamp en ook mijn andere been omhoog moet duwen, veroorzaak ik bij elke trap een piek in leveren van vermogen omdat de TMM sensor dat registreert. Een zwaardere motor geeft hogere pieken en meer verbruikt lijkt mij. Een soepeler trapgedrag geeft een gelijkmatiger vermogensafgifte verwacht ik. Met klikpedalen met trappen en trekken het mogelijk nog beter. Is dat wel eens onderzocht?
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Plaats reactie