Ervaring Klever X Speed 2020 PINION

Gebruikersavatar
Jo58
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 feb 2021, 18:23
Locatie: de Betuwe
Merk SP: Klever
Km-stand: 8000

Vandaag 62 km met een Klever X Speed 2020 PINION gefietst, met dank aan Luijendijk in Gameren. Om 10.30 uur opgestapt, het was k-k-k-koud, bij vertrek precies 0 Graden. Via Buren naar de Lekdijk, rechtsaf richting Maurik en Rhenen. Daar was accu 1 na 32 km op. Accu gewisseld, stond op 77% maar na 1 minuut stilstaan stond ie al op 65%. Met een omweggetje via Opheusden binnendoor terug naar Tiel. Tweede accu stond bij aankomst op 9%. Dat is zo'n 1400 Wh voor 62 km, dat is best pittig. Ok, het was koud en er stond wel wat tegenwind.

Een paar opvallende zaken:
  • spatbord vóór resoneert enorm, zelfs als ik stilsta tegen de wind bleef het ding trillen en rammelen. Toen ik met een beetje wind in de rug mij even strekte en het stuur even los liet, begon ook het stuur te trillen. Dat is niet goed, maar zit hem waarschijnlijk in dit demo model.
  • zithouding is voortreffelijk, zelfs nog iets beter dan op het 2019 model
  • stijfheid van de fiets is verbeterd tov het 2019 model
  • de positieve- en negatieve punten van mijn eerdere test van de X Speed 2019 staan overeind
  • dan het PINION systeem: werkt goed, maar je moet wel precies schakelen, ik had al snel dat ik 2 versnellingen tegelijk pakte. Zeker als je van 10 naar 9 wilt en je komt in 8 terecht dan wordt de trapfrequentie in één keer wel heel hoog :D. Op het moment dat ik weer aanzet na de benen even stil te hebben gehouden, voel je een klik, alsof de versnelling even oppakt.
Conclusie: het PINION systeem is niet voor mij, het voordeel van weinig onderhoud weegt voor mij niet op tegen de 1200 Euro extra kosten. Daarbij kreeg ik er bij het in de praktijk gebruiken niet direct een warm gevoel bij.

De Klever is wel een fantastische SP, het 2020 model echt een verbetering tov het 2019 model. Een overweging voor mij als tourfietser is om een 1200 Wh accu als eerste accu aan te schaffen en een 850 Wh voor erbij.

Als het meezit kan ik dit weekeinde een Stromer ST3 testen.

Een paar foto's van vandaag
IMG_2030.jpg
IMG_2030.jpg (3.04 MiB) 2613 keer bekeken
IMG_2018.jpg
IMG_2018.jpg (2.8 MiB) 2613 keer bekeken
IMG_2020.jpg
IMG_2020.jpg (2 MiB) 2613 keer bekeken
Carpe Diem
Specialized Vado 5.0 - Trek Powerfly 5 E-mtb - Klever X Speed 2020
Plaats reactie