Test Klever X Speed

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

R11 schreef: 03 mar 2021, 21:52 Mijn accu is 2 jaar oud en presteert nog perfect. Status "zeer goed". Succes!
Status 'zeer goed' in de OMNI app betekent dat je accu een capaciteit van 71-100% heeft. Je Stromer dealer kan het percentage gedetailleerder uitlezen in de Stromer Portal. Maar je merkt het vanzelf wel aan je actieradius als de accu serieus aan het degenereren is.

De 983Wh accu in mijn ST2 S heeft na 3,5 jaar nog steeds een SOH van 91%. (Met dank aan de V1.1 Information Tool die Reinout-ST3 ontdekte en heeft gedropt bij zijn dealer.) Goed voor je accu zorgen loont inderdaad.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Jo58
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 feb 2021, 18:23
Locatie: de Betuwe
Merk SP: Klever
Km-stand: 8000

Ik heb net de Klever X Speed 2019 voor een demo Klever X Speed 2020 Pinion ingeruild, die ga ik morgen testen. Houding op de 2020 fiets met maat L is in ieder geval nog beter dan bij de 2019 versie.

Als alles lukt ga ik komend weekeinde dan met een Stromer ST3 rijden.
Carpe Diem
Specialized Vado 5.0 - Trek Powerfly 5 E-mtb - Klever X Speed 2020
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Stromeur schreef: 03 mar 2021, 22:01 De 983Wh accu in mijn ST2 S heeft na 3,5 jaar nog steeds een SOH van 91%.
Stromeur schreef: 03 mar 2021, 22:01 Goed voor je accu zorgen loont inderdaad.
Loont meestal, maar loont helaas ook niet altijd : de 983 Wh van mijn bagger ST2 ging vorige week na net geen 6000 km en 32 maanden van "zeer goed" naar "goed" ... ik heb dat ding tot en met in de watten gelegd, maar het mocht allemaal niet baten.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ook dat nog...

Er klopt echt helemaal niks aan jouw Stromer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Jo58
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 feb 2021, 18:23
Locatie: de Betuwe
Merk SP: Klever
Km-stand: 8000

De kogel is door de kerk, het besluit is genomen: ik heb een Klever X Speed 2020 Red Flame maat L gekocht, met comfort stuur, By.Schulz verende zadelpen, 1200 Wh accu en een 850 Wh accu, 2 Ortlieb tassen voorbereid voor het meenemen van die accu's. Ik wil graag tochten maken van tussen de 70 en 100 km en ik heb de afgelopen weken Riese & Müller, Stromer en Klever getest en dus is de vraag: Waarom deze Klever?
  • De eerste keus was voor mij de makkelijkste, Rohloff naaf versnelling en PINION versnelling vs derailleur, ik heb op een Rohloff R&M gefietst en een wat langere rit gemaakt met de PINION Klever, beide systemen zijn niet geschikt voor mij, ik vind het niet fijn schakelen en heb het idee dat het fietsen op zich er (ietsjes) zwaarder door wordt. Het moet voor mij een derailleur fiets zijn.
  • Riese & Müller Supercharger 2 valt af door het tekort aan power in de middenmotor van Bosch, verder een goeie fiets als je gezellig 32 km/u wilt cruisen, maar als echte SP valt ie door de mand.
  • Stromer ST3 is een fantastische fiets, zit stevig in elkaar (geen piepje, kraakje of rammeltje), cockpit is zeer verzorgd, accu is uitstekend, display en connectiviteit zijn fantastisch. Ik vind het fietsen echter net iets minder dan van de Klever, minder hoge top en het het kost me meer moeite om op een acceptabele SP snelheid (42-45 km/u) te blijven.
  • Klever X Speed 2019 is 1000 Euro goedkoper dan de 2020 versie maar is voor mij toch net te oud. Ik wil toch wel graag een doorontwikkeld model hebben. Tuurlijk, de ontwikkeling staat niet stil dus zal een 2021 model best weer beter zijn, maar dan kun je eeuwig blijven wachten voor iets beters aan de horizon. Het fietsen op de Klever is echt super, het trapt heerlijk door en is gemakkelijk op snelheid te houden. Er zijn wat kleine minpunten tov de Stromer (display, connectiviteit, robuustheid, cockpit) maar uiteindelijk is het fietsen voor mij het belangrijkst. En de prijs van deze Klever X Speed is net wat vriendelijker dan een nieuwe Stromer ST3 met alles er op en eraan.
Met 2050 Wh tot mijn beschikking zal ik lekker kilometers kunnen maken. Ik dank Leendert Luijendijk in Gameren voor het geduld en het beschikbaar stellen van de fietsen. Daar staat nu een Stromer ST3 met weinig kilometers op een volgende eigenaar te wachten
Carpe Diem
Specialized Vado 5.0 - Trek Powerfly 5 E-mtb - Klever X Speed 2020
mgrmtk

Gefeliciteerd. Ik kan uw beslissing goed begrijpen. Trouwens, Klever schreef me dat de X Speed ten vroegste in de herfst van 2022 zal worden vernieuwd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Gefeliciteerd met de aanschaf Jo58. En dankjewel voor de leuke en informatieve verslaglegging. Je hebt het grondig aangepakt en ik wens je heel veel veilige kilometers met je nieuwe X :ay
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jerremaister
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jan 2021, 19:25
Locatie: België

Jo58 schreef: 17 mar 2021, 14:53
  • Stromer ST3 is een fantastische fiets, zit stevig in elkaar (geen piepje, kraakje of rammeltje), cockpit is zeer verzorgd, accu is uitstekend, display en connectiviteit zijn fantastisch. Ik vind het fietsen echter net iets minder dan van de Klever, minder hoge top en het het kost me meer moeite om op een acceptabele SP snelheid (42-45 km/u) te blijven.
Gisteren ook gaan testen met zowel de Klever X-Speed Pinion 2020 als de ST3, dit bij dezelfde dealer. Zelfde trajectje gedaan onder exact dezelfde (ideale - windstil)omstandigheden. De dealer liet me al weten dat hij zelf vond dat de Klever vlotter fietste. Een hogere top en gemakkelijker deze topsnelheid te halen. Hier had ik echter nog mijn bedenkingen bij wegens de minder krachtige motor.

Echter bij het testen was niets minder waar... Ik fietste inderdaad met minder moeite een hogere top met de Klever. Opnieuw, het was zo goed als windstil. Ik denk dat de 820W motor van de ST3 bij stevige wind beter zal ondersteunen, maar dit heb ik niet kunnen testen.

Persoonlijk vind ik het schakelen met derailleur toch aangenamer dan met de Pinion, maar dit is zeker en vast persoonlijke voorkeur want de Pinion schakelt echt wel keurig.

Wel vind ik dat de bouwkwaliteit van de ST3 toch een stuk beter is. Met name de spatborden die bij de Klever gewoon hard trillen en veel lawaai maken, ook bij redelijk goede banen. Ook de remmen van de ST3 vond ik aangenamer.

Ik ben stiekem zeer ongeduldig aan het wachten op de Klever X-Speed Alpha review van Stromeur :).
Stromer ST3 - limited edition 2022 - XL
Gebruikersavatar
Jo58
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 feb 2021, 18:23
Locatie: de Betuwe
Merk SP: Klever
Km-stand: 8000

Vandaag opgehaald bij Luijendijk in Gameren, 2050 Wh tot mijn beschikking, moet genoeg zijn voor de nodige tourtochtjes, comfort stuur, de By.Schulz zadelpen was er nog niet, zit zolang een ander op, 2 Ortlieb / Klever tassen
Bijlagen
DCF84AA8-371E-4272-99B1-052434F76AE3.jpeg
DCF84AA8-371E-4272-99B1-052434F76AE3.jpeg (4.94 MiB) 2563 keer bekeken
Carpe Diem
Specialized Vado 5.0 - Trek Powerfly 5 E-mtb - Klever X Speed 2020
mgrmtk

Na lang onderzoek en testritten op verschillende modellen van Stromer en Klever, ben ik nu de gelukkige eigenaar van een X Speed, mijn eerste speed pedelec. Na nu 230 km kan ik gerust zeggen dat hij optimaal is voor mijn doeleinden: woon-werkverkeer, langere ritten, vervanging van de auto, laagvliegen en lichaamsbeweging. Ik vind het inruilen van slechte fietspaden voor de rijweg een zegen. Aansprakelijkheid en gedeeltelijke dekking voor 56€ vind ik redelijk. Ik heb zowel op een scooter als op een bio-fiets gereden. Deze auto is net zo snel, maar geruisloos, reukloos en zonder vervelende tankstationbezoeken. Hij rijdt soepel en moeiteloos over 40 km/u. Het heeft de juiste mix van stabiliteit en wendbaarheid. Naast asfalt, rijd ik ook graag over onverharde wegen. Het bovenlichaam kan comfortabel op het stuur worden ondersteund, wat ik het prettigst vind. Of ik kan er rechtop mee fietsen om van de omgeving te genieten. Handenvrij zou kunnen, het schommelt niet. Het zadel en de Ergotec handvatten passen me perfect. De Magura-remmen zouden hun goede werk minder luidruchtig kunnen doen, wat ze ook doen in droge omstandigheden. De spatborden beschermen in de regen en zijn netjes van formaat. Het Deore XT schakelsysteem is zoals gebruikelijk lichtvoetig en precies. De spreiding van de 10 versnellingen is voor mij voldoende voor 45 km/u en op de verrassende berg helpt indien nodig de geniale turboknop. Met de drie ondersteuningsniveaus kan ik de actieradius van de 850 Wh batterij goed regelen: 30 km tot 100 km zijn mogelijk. Zelfs niveau 0 wordt goed aangedreven indien nodig. De batterij kan routinematig worden geplaatst en verwijderd en valt op door het praktische formaat en de draaggreep. De vork en dikke banden stuiteren goed. Het display is gemakkelijk af te lezen, geeft de essentiële informatie weer, de menunavigatie is intuïtief en de toetsen zijn ook met een handschoen te bedienen. De turboknop is een echt plezier. Ik mis hier niets, want net als Navi en anderen gebruik ik mijn smartphone in een compacte GUB houder, die zich lekker klein maakt zonder mobieltje. Ortlieb tassen passen perfect. De goedkope ORAGUARD lakbeschermingsfolie beschermt het bagagerek tegen slijtage.

Functie is voor mij belangrijker dan modieuze of onpraktische accessoires. Standaardonderdelen van goede kwaliteit overtuigen mij meer dan onbekende, geïntegreerde, zeldzame OEM-onderdelen. Ik ben dus blij dat ik geen verborgen batterij, in het stuur geperste kabels, dure riemaandrijving of versnellingen, verouderde 3G-connectiviteit, kleurendisplay met touchscreen nodig heb. De X Speed ziet er ook mooier uit dan de modellen van Stromer met zijn frisse en minimalistische design. Het rijdt beter voor mij, vooral als het niet alleen rechtdoor gaat voor de verandering. Ik ben van plan het vele jaren te gebruiken en tot nu toe hebben we een zeer goede start gemaakt.

Nu heb ik alleen nog een betere helm nodig (of is de oude nog goed genoeg?), een nieuwe helmkap voor de winter, bel (Knog Oi of Rockbros?), een bidonhouder (past SKS ergens op de zadelpen?), gelijksluitende Bordo, en ergens een tweede accu.
Plaats reactie