Test Klever X Speed

Gebruikersavatar
Jo58
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 feb 2021, 18:23
Locatie: de Betuwe
Merk SP: Klever
Km-stand: 8000

Vandaag de Klever X Speed getest. Het moet gezegd worden: onder ideale omstandigheden, een fris maar licht briesje uit het Oosten. Zoals gewoonlijk begin ik met de wind tegen om vervolgens zo ongeveer halverwege met de wind in de rug terug te keren. Dit is mijn eerste echte test van een Speed Pedelec. Fiets is beschikbaar gesteld door dealer uit Gameren, ik heb op voorspraak van hem een verende zadelpen laten plaatsen. Ik wil graag kilometers maken en kreeg 2 accu's van 850 Wh mee, 1 in de fiets en 1 in de tas.

Om 10 uur vertrokken, bij Rhenen de Rijn overgestoken en richting Wageningen / Renkum gefietst. Ondersteuning op 2, middelste stand. Er zijn 3 bruikbare ondersteuningen, die ieder in 5 standen gezet kan worden. Soms terug naar ondersteuning 1, om stroom te sparen, maar de meeste kilometers in ondersteuning 2 gefietst. Met de wind tegen heb ik zo rond de 35 km/u gefietst, ik had namelijk geen idee wat de accu zou doen. Rhenen = 18 km, Wageningen = 25 km, daar aangekomen zag ik dat ik nog 50% overhad, méér dan ik dacht, een meevaller dus. Dan kun je al met iets meer rust de tocht vervolgen. Mijn plan was om bij Renkum / Heteren de Rijn weer terug over te steken, fietspad langs de brug van de A50. Als de accu tot daar zou reiken was dat al goed voor mij. De brug is op zo'n 36 km. Ik had nog 30% over!

De brug overgestoken, rechtsaf richting Hemmen. Daar was de accu op 17% en besloot ik even te pauzeren en de accu te verwisselen. Van 100% naar 17% en 46 km gereden met een cruise snelheid van zo rond de 35 km/u. Daar werd ik best vrolijk van. Vanaf Hemmen richting Dodewaard de Waaldijk op met een verse accu, vanaf daar een lekker windje in de rug. Ondersteuning op 2 laten staan, opgeschakeld naar een lekker klein verzet en knallen maar. Vanaf daar met een vaart van 46-49 km/u naar Tiel gereden. Ik zat op sommige stukken achter wat grote tractoren waardoor ik soms even moest inhouden. Echt fantastisch stuk om met een SP te rijden. Na 76 km was ik thuis, gemiddelde van 34 km/u (viel me nog wel wat tegen). De tweede accu had nog 47% over, de 100 km zou te halen moeten zijn. Vlak voor het einde van dit ritje liep mijn ketting nog van het voorblad, vreemd, maar ik was toch bijna thuis.

Al met al een mooie test, beter dan die van de Riese & Muller Supercharger 2, die fiets beviel absoluut niet (middenmotor) en is wat mij betreft afgevallen. Binnenkort (waarschijnlijk) met de Stromer ST3 op pad.
Bijlagen
KleverXSpeed.jpg
KleverXSpeed.jpg (692.11 KiB) 4383 keer bekeken
Carpe Diem
Specialized Vado 5.0 - Trek Powerfly 5 E-mtb - Klever X Speed 2020
Marijn
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:08
Locatie: Mechelen
Km-stand: 11000

Leuk om te lezen! In de zomer loopt het lease-contract af van mijn ST1x en ik neig nu toch ook naar een Klever (Pinion Alpha lijkt me wel wat).
De Stromer is een beest van een fiets, maar ik vind het onvoldoende qua betrouwbaarheid. Wat voor dat geld toch in orde zou moeten zijn...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Verwacht bij Klever wat dat betreft svp geen gouden bergen, want ook die zijn nog niet volledig probleemvrij. Je hebt Klever eigenaren die om die reden overstappen naar Stromer. En je hebt Stromer eigenaren die om die reden overstappen naar Klever ;)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Jo58
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 feb 2021, 18:23
Locatie: de Betuwe
Merk SP: Klever
Km-stand: 8000

Vandaag de laatste testdag, morgen gaat ie terug naar de dealer. Een stuk van 32 km gereden en (bijna) voluit. Op ondersteuning 3 (grootste) en stap 4 (één na hoogste) en in de zwaarste versnelling continu 48 km/u kunnen rijden zonder al te veel moeite, slechts opgehouden door verdwaalde dorpjes, rotondes en ponten. Met een volledig opgeladen accu vertrokken, terug thuis was er nog 26% over. Best tevreden mee.

Algemene puntjes vwb de Klever X Speed:

- Display doet me denken aan de Donkey Kong tijden. Kan echt niet in deze tijd, maar we moeten het er mee doen (voorlopig althans).
- Op gang houden is geen probleem, op gang komen na bijv een rotonde kost ietsjes meer moeite. Ik schakel altijd 1 of 2 terug als ik een knelpunt nader, daar ligt het niet aan. Het is niet storend, een kwestie van even aanzetten en dan is de oorspronkelijke snelheid alweer snel bereikt.
- zitpositie is voor mij super, sportief dat zeker, maar best lange tijd vol te houden.
- stuur is smal, daardoor is de fiets onder alle omstandigheden en snelheden best wendbaar, goed bestuurbaar ook in de bochten.
- verende zadelpen is bijzonder goed, vangt veel oneffenheden op. Verende voorvork is vanzelfsprekend op deze fietsen.
- motor is bijzonder stil, zeker als je het vergelijkt met de Bosch midden motoren (lawaaibakken)
- stijfheid zou wat mij betreft wat beter kunnen, soms voel ik toch wat beweging, zeker toen ik gisteren met een tweede accu in een hangtas reed.
- de snelheid zit er goed in, 48-49 km/u over langere trajecten is best gemakkelijk te doen, zelfs met een licht briesje van voor of zijkant. Ik heb nog niet met windkracht 4 vol op de neus gefietst.
- schakelen voelt nog lekker mechanisch aan (derailleur), ik heb de R&M Supercharger 2 met Rohloff naaf en Gates Belt gereden en elektronische schakeling. Dat vond ik niet fijn.

Voor alle duidelijkheid: het is een X Speed 2019, wellicht dat de 2020 uitvoering anders fietst (niet geprobeerd).

Op weg naar een besluit, wil ik toch zeker de Stromer ST3 eens uitproberen.
Carpe Diem
Specialized Vado 5.0 - Trek Powerfly 5 E-mtb - Klever X Speed 2020
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Er rest je nog de X Speed Pinion ...
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Jo58
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 feb 2021, 18:23
Locatie: de Betuwe
Merk SP: Klever
Km-stand: 8000

Golvas schreef: 03 mar 2021, 18:41 Er rest je nog de X Speed Pinion ...
Lijkt me een prachtig systeem, maar het prijsverschil is erg groot, 1200 Euro verschil tussen de X Speed 2020 en de X Speed Pinion. Overigens zegt de dealer dat Pinion interessant is vanaf de 10.000 km per jaar, ik rijd zo ergens tussen 5000 km en 7000 km per jaar.
Carpe Diem
Specialized Vado 5.0 - Trek Powerfly 5 E-mtb - Klever X Speed 2020
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Jo58 schreef: 03 mar 2021, 19:21 Lijkt me een prachtig systeem, maar het prijsverschil is erg groot, 1200 Euro verschil tussen de X Speed 2020 en de X Speed Pinion. Overigens zegt de dealer dat Pinion interessant is vanaf de 10.000 km per jaar, ik rijd zo ergens tussen 5000 km en 7000 km per jaar.
Ik denk dat jouw dealer graag het onderhoud aan jouw drivetrain doet... Ik fiets ook zo'n 6000-8000km per jaar en zou zeer graag een riem hebben. Na baggerweer geen omkijken meer naar ketting, niet meer schoonmaken en smeren. Het is allemaal niet dramatisch veel werk, maar zeker in de herfst of winter (ik heb geen verwarmde garage) hoeft het voor mij niet zo...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Jo58
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 feb 2021, 18:23
Locatie: de Betuwe
Merk SP: Klever
Km-stand: 8000

FreddyH schreef: 03 mar 2021, 19:27
Jo58 schreef: 03 mar 2021, 19:21 Lijkt me een prachtig systeem, maar het prijsverschil is erg groot, 1200 Euro verschil tussen de X Speed 2020 en de X Speed Pinion. Overigens zegt de dealer dat Pinion interessant is vanaf de 10.000 km per jaar, ik rijd zo ergens tussen 5000 km en 7000 km per jaar.
Ik denk dat jouw dealer graag het onderhoud aan jouw drivetrain doet..
:lol: :lol: Tuurlijk, uiteindelijk is het mijn besluit en is de dealer een ondernemer die geld wil verdienen.
Carpe Diem
Specialized Vado 5.0 - Trek Powerfly 5 E-mtb - Klever X Speed 2020
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Mooie en heldere verslagen. Ik ben nu al benieuwd naar je ervaringen met de ST3.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
R11
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 feb 2021, 20:34
Locatie: Limburg
Merk SP: Stromer ST3 L 2019

Inderdaad interessant verslag. Ook ik ben benieuwd naar de ST3 test die je gaat doen. Op niet al te koude dagen heb ik met een enkele reis woon/werk van 45 km op de 983 Wh accu nog ruim 70% staan. In elk geval ruim voldoende voor de terugreis. Die 100 km haal je dus op je gemak. Van belang is dat je de fiets en de instellingen leert kennen om de accu maximaal te benutten. Ik heb overigens bij aanschaf meteen de pocketlader aangeschaft. Deze is niet alleen veel lichter en compacter dan de snellader, maar veel beter voor de levensduur van de accu. Geen probleem overigens om de snellader te gebruiken als het moet, maar dan de pocketlader gebruiken als het kan. Als de accu een nachtje aan de stroom kan bijvoorbeeld. Mijn accu is 2 jaar oud en presteert nog perfect. Status "zeer goed". Succes!
Plaats reactie