Klever X-Speed PINION Alpha

Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

FreddyH schreef: 09 dec 2020, 19:00 Jij komt toch uit de automotive industrie? Ga eens met een 2CV en een BMW M3 met 110 over de snelweg rijden. Welke auto is het zuinigst?

Als je het maximale uit een te kleine motor moet trekken dan ben je met een grotere motor die hetzelfde presteert aan 1000 rpm veel zuiniger uit...

(ik weet alleen niet of dat direct te vertalen is naar een SP...)
Ik heb het eens nagevraagd aan een goeie vriend van me, dit is zijn visie :

- als het rendement van de 800 W motor identiek is aan het rendement van de 600 W motor dan zal het verbruik bij constante en ook dezelfde snelheid in dezelfde omstandigheden (berijder, bandenspanning, versnelling, gewicht, usw.) identiek zijn ... bij een hoger rendement daalt het verbruik, bij een lager rendement stijgt het verbruik

- als het rendement van de 800 W motor identiek is aan het rendement van de 600 W motor dan zal de 800 W motor betere prestaties leveren bij het optrekken maar ook gulziger zijn.

Het kan dus alle kanten uit ...
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Golvas schreef: 11 dec 2020, 17:38 - als het rendement van de 800 W motor identiek is aan het rendement van de 600 W motor dan zal het verbruik bij constante en ook dezelfde snelheid in dezelfde omstandigheden (berijder, bandenspanning, versnelling, gewicht, usw.) identiek zijn ... bij een hoger rendement daalt het verbruik, bij een lager rendement stijgt het verbruik
Zou het in dat scenario zo kunnen zijn, dat als je die 800W motor dezelfde ondersteuning laat bieden als de huidige 600W motor (en dat begreep ik van de vertegenwoordiger), dat die 800W motor dan in de praktijk zuiniger is?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Hij (lees : de 800 W motor) kan dan enkel zuiniger zijn als hij een beter rendement heeft dan de 600 W motor ... als zijn rendement hetzelfde is verbruikt hij ook hetzelfde en als zijn rendement lager is dan de 600 W, dan zal zijn verbruik hoger zijn.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Dat is het mooie van een elektromotor, als een 800w motor een output levert van 600w is dat ongeveer gelijk aan een 600w motor met een output van 600w, het is grotendeels lineair. Tenzij je een ander principe/ andere techniek gebruikt met andere rendementen. Of hele grote verschillen in vermogens, waardoor er verschil in efficientie ontstaat.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Ik vermoed dat het max koppel van de 800W motor op een hoger toerental komt. Dus met gelijk koppel (= gelijke controller) toch meer vermogen. Dus efficiënter op een hogere snelheid en minder terugval bij helling of tegenwind want op dat moment meer koppel maar dan ook een hoger verbruik, het moet tenslotte van ergens komen.
Lampo
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2020, 19:45
Locatie: Leiden
Merk SP: Klever X-Speed Pinion 1200Wh
Km-stand: 250

Stromeur schreef: 09 dec 2020, 13:52
- Kleurendisplay (er zit een prototype op de test-PINION die hier vandaag is afgeleverd, later meer)
Hier ben ik ondertussen toch wel heel erg benieuwd naar, heb je er misschien een foto van? Is het alleen een kleurendisplay i.p.v. monochroom, of is de hele interface veranderd?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het kleurendisplay is geen totale nieuwe display, maar een upgrade van de bestaande monochrome display. Tussen de twee pijlknoppen is er een knop bijgekomen. Dat is de nieuwe "i". De oude "i"-knop wordt de knop om het grootlicht mee te bedienen (functioneert nog niet op mijn prototype, vandaar dat je die ook ziet bij mijn remhendel, daar komt bij de Alpha dus de toeter.).

Nieuw is dat je nu kunt instellen of je tijdens het rijden kunt switchen tussen drie ondersteuningsstanden (per stand in vijf stappen te tweaken, maar dat kan dus niet tijdens het rijden) of 15 ondersteuningsstanden (de vijf tussenstappen die je per stand 1, 2 en 3 hebt).

Deze display staat nu op 15 standen. Je ziet dat ik ondersteuningsstand 3 aan heb (Max), met daarboven vijf balkjes (het maximum van deze stand).
Klever X-Speed kleurendisplay.jpg
Klever X-Speed kleurendisplay.jpg (2.82 MiB) 3261 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lampo
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2020, 19:45
Locatie: Leiden
Merk SP: Klever X-Speed Pinion 1200Wh
Km-stand: 250

Dat ziet er in ieder geval een stuk fraaier uit! Wordt dit display eerst geïntroduceerd op de Alpha en dan verder uitgerold naar de andere varianten?

Vrijdag wordt mijn Klever X-Speed Pinion met 1200 Wh accu geleverd, dus ik zal het met het huidige display moeten doen, is ook geen straf :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lampo schreef: 16 dec 2020, 21:46 Dat ziet er in ieder geval een stuk fraaier uit! Wordt dit display eerst geïntroduceerd op de Alpha en dan verder uitgerold naar de andere varianten?
Ik heb alleen gehoord dat-ie op de PINION Alpha komt. Zal het eens vragen als ik de vertegenwoordiger spreek. Ik vermoed dat het afhangt van de huidige voorraad monochrome displays. Dus nu uitrollen op de Alpha als USP en als de monochromes op zijn, dan ook monteren op de rest.

Persoonlijk vind ik de app sowieso fijner dan de display, dus monochrome of niet zou mij ook niet uitmaken.

Veel plezier alvast met je PINION!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

:?: Ik heb geen ervaring met de omni display van Stromer maar is een display op het stuur niet beter afleesbaar tijdens het rijden. Ik neem aan als je die wilt aflezen dat je dan echt niet op de weg voor je kan kijken.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Plaats reactie