Ongoing review: de Klever X SPEED PINION

Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen met deze Klever pinion: het fietsen, de actieradius, de kwaliteit en het verslag. Het frame blijf ik qua vormgeving wat minder vinden; dit lijkt bij Klever wat kleur-afhankelijk, een Klever in het oranje vind ik dan wel weer mooi om te zien.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Stromeur schreef: 16 jul 2020, 15:53
Stromend schreef: 16 jul 2020, 06:49 Het doorvoeren van de draad door het balhoofd is de uitdaging omdat er vaste sparingen in het plaatje gemaakt zijn waardoor de aangelegde rem- en stroomkabels gestoken zitten.
Er mist dus een gat voor de kabel van de m99 Mini op mijn fiets.
Bij de PINION zit onderin de stuurpen één uitsparing waar alle kabels doorheen gaan. Koplampkabel bij de rode pijl. Bij jou dus anders? Misschien een PINION stuurpen erop zetten?


20200716_094557.jpg

20200716_094252.jpg
De uitdaging zat aan de binnenzijde van het balhoofd waar een plaatje zit waar alle kabeltjes door gaten lopen. Naast 3 door hetzelfde gat lopende kabels was voldoende ruimte om een koperdraad te drukken met de kabel van de lamp er aan.
FEC548C2-8C5C-4240-AB44-15B0CF6BE4DA.jpeg
FEC548C2-8C5C-4240-AB44-15B0CF6BE4DA.jpeg (2.46 MiB) 7451 keer bekeken
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Begin deze week is de test-Klever X-Speed PINION weer afgehaald. Jammer, want ik begon echt te wennen aan deze bike. Hij is leuk!

Allereerst: credits voor Klever voor dit beta-test programma. Super dat jullie dit doen. Jullie zijn bereid om écht naar klanten te luisteren. Niet alleen iedereen van Klever Nederland volgt dit topic al weken met veel belangstelling; ook het bestuur van Klever in Taiwan leest continu mee. Het getuigt van lef dat jullie een test-bike aan mij als eigenaar van het Stromer Forum hebben meegegeven en dat kan ik wel waarderen :ay

Blijkbaar is jullie vertrouwen in de Klever X-Speed PINION dermate groot dat jullie de confrontatie durfden aan te gaan en eerlijk is eerlijk: dat vertrouwen is meer dan terecht. Natuurlijk zijn er wat verbeterpunten, die zijn er altijd. Maar in alle weken dat ik met de PINION heb mogen rondrijden heb ik niets aan de bike kunnen ontdekken dat het functioneren of rijplezier in de weg staat. Ik vind de X-Speed PINION een fantastisch product en ik denk dat dit een verkoopknaller gaat worden.


Eindverslag en conclusie:

De Klever X-Speed PINION heeft een adviesprijs van E 7199,-. Tot een jaar of twee geleden dacht ik dat 7k voor een Speed Pedelec te duur was voor het grotere publiek. Maar het succes van de Stromer ST3 bewijst dat veel mensen wel degelijk bereid zijn om zo'n groot bedrag neer te leggen voor een vervanger van de auto of het OV. En de onderhoudsarme Gates-riem en PINION bak gaan alleen nog maar meer mensen over de streep trekken.

Hieronder mijn conclusie over de Klever X-Speed PINION na een testperiode van twee maanden.

Klever X Speed Pinion.jpg
Klever X Speed Pinion.jpg (8.15 MiB) 6607 keer bekeken


Sterke punten:

Onderhoudsarme Gates Carbon riem.

PINION C1.12 12-speed versnellingsbak: in één woord geweldig! Onderhoudsarm, schakelt lekker. Schakelen vanuit stilstand of zonder te trappen is ook fijn. Minimaal 7 bruikbare versnellingen in vlak land: 6 t/m 8 optrekken, 9+10 cruisen, 11+12 afdalingen en harde wind mee (twee verzetten hoger dan "de 11" op een conventionele cassette) en dat is echt genoeg op een SP voor commuter-toepassingen.

Comfortabele RockShox Recon Air geveerde voorvork.

Spatborden met de juiste functie-design balans: groot, breed en met nette spatlap.

Aangename, doch voldoende aerodynamische fietshouding dankzij 66cm stuur met lichte backsweep en fijne Ergon GA3 handgrepen.

Keurige afmontage met o.a. Supernova M99 Mini koplamp met high beam en Magura remmen met dubbele zuigers voor.

Prima bagagedrager: tot 25kg belastbaar, goeie lak.

Klever Dashboard app als "tweede scherm", met instelbare weergaven incl. o.a. cadansmeter en motortemperatuur.

Design: eigenzinnige look, m.n. de kleuren Peacock en Moss vind ik erg fraai. Scoort goed op functie boven vorm.

Met een optionele adapter kan een ringslot aan de bagagedrager worden gemoneerd.

Optioneel ABUS vouwslot met dezelfde sleutel als het accu-slot leverbaar. Via montage-ogen onderaan frame te monteren.

Hoge topsnelheid: tot 49km/u op de display (ca. 47km/u GPS gemeten) en zelfs tot 50km/u op de display bij flinke wind mee.

Stabiele wegligging dankzij grote 27,5" wielen.

Met de optionele extra lange zadelpen geschikt voor berijders met een lichaamslengte tot 2,00m.

Geen problemen of storingen gedurende de hele testperiode.

Ondersteuning uitgebreid instelbaar: 3 standen met elk 5 stappen. (Die 5 stappen kun je niet instellen tijdens het rijden.)

Klever X Speed Pinion spatbord.jpg
Klever X Speed Pinion spatbord.jpg (3.82 MiB) 6607 keer bekeken
20200515_181443[1].jpg
20200515_181443[1].jpg (9.88 MiB) 6607 keer bekeken
G0020404.JPG
G0020404.JPG (2.11 MiB) 6607 keer bekeken


Verbeterpunten:

Beperkte actieradius. De 850Wh accu doet onder optimale omstandigheden en met een lichte berijder ca. 40-45km bij maximale ondersteuning. In de winter en/of bij zware wind tegen zal daar - afhankelijk van gewicht en lengte van de berijder - slechts 20 a 30km van over blijven. Goede zaak dat een 1,2kWh accu is aangekondigd voor eind dit jaar (gaat wel "bulky" ogen in het frame) en een extra 850Wh accu meenemen in de fietstas is goed mogelijk dankzij het handzame formaat (beide verhoogt wel de aanschafprijs).

Ondersteuning stort flink in vanaf windkracht 4 a 5 tegen, ook als je zelf harder bij trapt. (Je verliest zomaar 7 a 10km/u.)

Toeterknop zit niet binnen direct handbereik.

Zicht in de spiegel wordt belemmerd door de arm. Evt. op te lossen door de spiegel bovenlangs te plaatsen.

Het voorspatbord resoneert op hobbelige klinkerwegen en raakt dan hoorbaar de band.

Gemiddelde snelheid en andere ritgegevens worden niet opgeslagen op de display of in de Klever Dashboard app.

De display oogt achterhaald, toont weinig gegevens en de bediening is omslachtig/irritant. De Klever Dashboard app laten meedraaien op je smartphone aan het stuur compenseert dit wel heel goed.

Design: het moet je smaak zijn. Ik vind de X-Speed PINION te druk, met een onrustig lijnenspel en teveel boutjes, adaptertjes, kabels etc.

Geen montage-ogen aan het frame voor een bidonhouder.

De PINION is behoorlijk spartaans voor achterwerk en lage rug. Optioneel is een (matige) geveerde zadelpen leverbaar. Montage van b.v. de Kinekt Seatpost met behoud van typegoedkeuring en garantie zou een grote pre zijn, maar is waarschijnlijk niet mogelijk omdat het zadel met dit frame voor de meeste gebruikers erg hoog komt.

Schwalbe Super Moto X banden doen hun werk goed, maar bieden weinig comfort en het is oppassen bij nat wegdek.

PINION C1.12 heeft te grote stappen voor de échte fijnproevers. Voor deze SP'ers blijft een conventionele cassette + ketting de beste optie, ook al geeft dit extra onderhoud.

Klever Dashboard app vraagt om toegang tot o.a. je contactgegevens en foto's. Belachelijk.

De lader maakt lawaai en verspreidt een wat branderige geur. (Stille reislader is beschikbaar.)

Klever X Xpeed Pinion display.jpg
Klever X Xpeed Pinion display.jpg (3.57 MiB) 6607 keer bekeken
Klever Dashboard 1.jpg
Klever Dashboard 1.jpg (49.23 KiB) 6607 keer bekeken


"Nice to haves"

Verbeteren oppakken ondersteuning na het stil houden van de benen.

Snelheids- en cadansmeter minder nerveus laten reageren.

PINION C1.16.

Doorontwikkelen Klever Dashboard app: niet alleen real-time gegevens tonen, maar ook ritgegevens zoals gemiddelde snelheid bijhouden.

GPS tracking.

Bike niet zwaarder dan 35kg laten worden t.b.v. de hanteerbaarheid. De PINION weegt in huidige configuratie met 600W motor en 850Wh accu al 32,2kg. Ik vind dat erg veel worden.

Klever niet automatisch inschakelen als de accu wordt geplaatst.


Klever X Xpeed Pinion2.jpg
Klever X Xpeed Pinion2.jpg (5.81 MiB) 6607 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Mooie samenvatting. Ga je nog een tabel maken en de X Speed en ST3 vergelijken? Je komt vast verder dan 6 punten in andere vergelijkingstests.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ja, die head to head vergelijking volgt dit weekend :)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Mooie review en een complete fiets; ik zie steeds meer lease mogelijkheden ontstaan, deze fiets is dan ook een mooie optie. Een grotere (of tweede accu) is wel een dingetje gezien de wat beperkte actieradius, de extra uitgave en meer gewicht.
- komt er veel geluid uit de Pinion?
- zou een achtertandwiel van 1 of 2 tandjes groter mogelijk zijn, om te experimenteren met de schakelverhoudingen?
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

J3R schreef: 01 aug 2020, 12:15 - komt er veel geluid uit de Pinion?
Alleen bij het schakelen, en dan niet meer dan bij b.v. de derrie van de ST1. De derailleurs van de duurdere Stromers zijn iets stiller.
J3R schreef: 01 aug 2020, 12:15 - zou een achtertandwiel van 1 of 2 tandjes groter mogelijk zijn, om te experimenteren met de schakelverhoudingen?
Geen idee. Je verandert er de grootte van de stappen sowieso niet mee, alleen het bereik. En met dat bereik is m.i. helemaal niks mis.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Je hebt de aanwezige dongel nog niet beoordeeld

Beschrijft bij de sterke punten “ Magura remmen met dubbele zuigers voor.” Je bedoel de remklauw van de voorrem met 4 zuigers
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ah ja, welnu: dat werkt prima. Het is een HDMI-stickje dat fungeert als e-key: je kunt op de display instellen dat de PINION automatisch vergrendelt wanneer je de e-key eruit haalt, en automatisch ontgrendeld wanneer je 'm in de display steekt.

Het is dus feitelijk een elektronisch slot, doet keurig wat-ie moet doen, maar zal als enige slot niet voldoende zijn voor een anti-diefstalverzekering.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Klever versus Stromer.png
Klever versus Stromer.png (1.13 MiB) 4682 keer bekeken

De Klever X-Speed PINION heeft met 850Wh accu een adviesprijs van E 7199,-. De Stromer ST3 met 814Wh accu kost E 6990,- Deze twee modellen zijn prijstechnisch rechtstreekse concurrenten van elkaar. Maar beide bikes zijn totaal verschillend.

De hamvraag: wie wint? PINION of ST3?

In onderstaande tabel is op detailniveau te zien welke bike (wat mij betreft) op welke punten wint. Eindstand PINION - ST3: 11 - 16. Je zou zeggen dat dit van de ST3 de winnaar maakt en op punten is dat ook zo. Maar het eindoordeel hangt sterk af van hoeveel waarde je aan bepaalde facetten hecht. Voor mij kan de uitslag dus anders uitpakken dan voor een ander.

Mijn mening: de Stromer ST3 wint het op ondersteuning, actieradius, en wegligging. De Klever X-Speed PINION wint het met de riem + PINION C1.12, zithouding en prijs/kwaliteitsverhouding. De rest van de verschillen zit 'm in details en persoonlijke voorkeur.

Ik ben zeker in de markt voor een speed pedelec met riem + PINION, maar voor mij zijn het inzakken van de ondersteuning bij wind tegen (het waait hier in Friesland altijd), de matige actieradius en het design redenen om (nét) niet overstag te gaan voor de PINION. Mijn ST2 S blijft dus toch nog even hier.


Klever X-Speed PINION versus Stromer ST3.png
Klever X-Speed PINION versus Stromer ST3.png (949.75 KiB) 4628 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie