Stromer-ontmoetingen in het wild

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik dacht je helemaal te hebben begrepen, totdat ik deze tekst van je las.
Peerke1960 schreef: 15 jul 2020, 17:59...Als het in mijn beleving echt niet kan dan ga ik het fietspad wel op, zoals regelmatig op de van Heemstrabaan. Goed idee hier melding van te maken bij de verantwoordelijke autoriteit....
Wellicht kon het ook niet in de beleving van “de ST3 rijder op het fietspad”. Tja... voor jezelf praten gaat meestal wel goed, maar voor de ander praten...

Wie bepaalt hier de norm?
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Zoran schreef: 15 jul 2020, 08:53 Fraai gevalletje victim blaming wat jullie hier doen als je het mij vraagt. Mensen die niet op de weg durven rijden vanwege hun veiligheid wegzetten als "de oorzaak van een probleem met automobilisten".
Niet als de oorzaak, wie heeft dat beweerd? Het helpt niet om gewenning bij automobilisten te krijgen is iets heel anders dan dat dit de oorzaak zou zijn van.
Zoran schreef: 15 jul 2020, 08:53 De eerste taak van elke verkeersdeelnemer is om zich zo te gedragen dat hijzelf en anderen niet in gevaar komen. Daarna komt pas het volgen van verkeersregels/tekens (indien in conflict met stap 1)
Interessant. In welk wetsartikel staat dat?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

FreddyH schreef: 15 jul 2020, 21:08
Zoran schreef: 15 jul 2020, 08:53 Fraai gevalletje victim blaming wat jullie hier doen als je het mij vraagt. Mensen die niet op de weg durven rijden vanwege hun veiligheid wegzetten als "de oorzaak van een probleem met automobilisten".
Niet als de oorzaak, wie heeft dat beweerd? Het helpt niet om gewenning bij automobilisten te krijgen is iets heel anders dan dat dit de oorzaak zou zijn van.
Zoran schreef: 15 jul 2020, 08:53 De eerste taak van elke verkeersdeelnemer is om zich zo te gedragen dat hijzelf en anderen niet in gevaar komen. Daarna komt pas het volgen van verkeersregels/tekens (indien in conflict met stap 1)
Interessant. In welk wetsartikel staat dat?
De eerste die begon over het op het fietspad rijden zei:
"Dan laan van Westrooijen. Het is daar heel goed te doen om op de rijbaan te fietsen. Heerlijk mooi asfalt zelfs met een paar leuke bochten. Denk je eens in wat die automobilist achter mij zou kunnen denken die zowel een Stromer vóór zich ziet rijden én er een op het fietspad ziet rijden? Gaat die óóit begrijpen dat SP's op de rijbaan moeten fietsen? Nee. Hij zal in jou een goed voorbeeld zien en mij vervolgens van de weg af wensen/toeteren/enz."
Dat laatste stukje lijkt me toch echt het op het fietspad rijden aanwijzen als oorzaak van het probleem.

Mbt verkeersregels. Alle wetten en regels zijn bedoeld als hulpmiddel om te helpen met het in goede banen leiden van de samenleving. In 99,9% van de gevallen zal het hulpmiddel voldoen en zal opvolgen van de regels hiervoor het beste zijn. Maar heel soms ook niet, blindelings uitvoeren van regels omdat het regels zijn heeft in de wereld al tot de meest verschrikkelijke ellende geleid. Daarom zeg ik, eerst zelf nadenken (over de veiligheid) en daarna pas de rest, dit geldt voor het verkeer maar eigenlijk ook in het algemeen voor de samenleving.
Stromer ST1 2019, rood
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Laten we de context van de "mini rant" van mhuibers niet vergeten. Hij zag drie dingen: 1. SP-er reed tegen het verkeer in, 2. SP-er pakt het fietspad en 3. SP-er reed daar waarschijnlijk met volle snelheid. Ik kan me voorstellen dat dit een opstelsommetje is waarvan je denkt: jongen, moet dat nou allemaal zo?

Dit versterkt het imago van de SP-rijder als gevaarlijke snelheidsduivel. Dat zou mij ook storen.

Als je al het fietspad pakt, dan hou je je gemak op je Stromer want je bent er te gast.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

@Henri, ik snap je wel. In mijn opmerking gaf ik geen oordeel over die ander, wel mijn eigen onbehagen. Twee SPs die wat anders handelen in het verkeer. Ik zit dan op de weg met als gevoel afgerekend te worden door de andere verkeersdeelnemers daardoor. Ja, er zit een zekere tegenstrijdigheid in wanneer ik zeg, ik houd me aan de regels, laten we dat met zijn alle doen en mijn keuze af en toe toch op het fietspad te gaan rijden vanwege mijn veiligheid.
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

@Peerke1960: :ay

Over de laatste reactie van Stromeur: :ay

Over de alinea van mhuibers over de Laan van Westrooijen, waar enkelen hier een eigen mening hebben: mhuibers heeft een aanname gedaan. Er staat helemaal niet dat de automobilist hem van de weg af toeterde en hem op het fietspad wilde hebben. Wellicht had de automobilist wel degelijk in de gaten dat mhuibers goed zat op de weg en de onbekende SP-er op het fietspad er fout zat. Dit zullen we nooit te weten komen.

Van anderen eisen dat ze de wet volgen, lijkt logisch. Echter, er worden nog dagelijks mensen wel aangesproken op foutief gedrag, maar krijgen van de rechter geen straf opgelegd omdat ze de rechter hebben kunnen overtuigen dat “de wet in hun specifieke situatie heeft geleid tot een situatie waarvoor die niet bedoelt is”.

De spreiding der machten wordt ook wel trias politica genoemd. Dat betekent dat de wetgevende, de uitvoerende en de rechtsprekende macht in een land bij verschillende instellingen moeten liggen.

Misschien had de SP-rijder op het fietspad daar wel dus een goede reden voor. Misschien dacht de automobilist die achter mhuibers reed helemaal niet zoals mhuibers suggereert.

Voor mij: teveel aannames en een gevalletje “jumping to conclusions”.
Witte ST3 van maart 2019
ocra

Nog 2 kleine aanvullingen:

- mhuibers geeft ook aan fat hij zelf heeft gedaan en nu mee gestopt is na harde les. Wellicht is het een beginnende SP’er? Voor de rest inderdaad veel aannamens.
- ik vind het spijtig om te lezen dat sommige vrezen voor verwarring met SP’er op fietspad en weg. Betekend dat, dat ze ook tegen het idee zijn voor snelheids limiet op fietspad maar dat er keuze vrijheid is?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik ben allereerst vóór informatie voorziening naar automobilisten, daarna ook voor keuzevrijheid.

Persoonlijk vind ik het ronduit belachelijk dat er nooit communicatie naar automobilisten is gegaan over het fenomeen SP op de rijbaan. Er had heel veel ellende voorkomen kunnen worden.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik ben tegen asociaal weggedrag (ongeacht of het een agressieve automobilist is of een idioot op een SP), voor keuzevrijheid, en voor voorlichting.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
ocra

Dat botst dan wel hiermee:
Stromeur schreef: 15 jul 2020, 00:18 +1

Mijn mening: de rijbaan pakken is de enige manier is om automobilisten aan ons te laten wennen. Ligt er een stuk op je route waar op de rijbaan rijden onverantwoord is: melding doen bij de provincie/gemeente, filmpje bijvoegen (zegt meer dan 1000 woorden) en voorlopig maar een stukje omrijden.
Dat is precies wat ik dus bedoelde in mijn aanvulling.
Plaats reactie