Pagina 1 van 2

bergop fietsen versus verbruik

Geplaatst: 16 jul 2019, 22:27
door RudydG
Hallo, volgende week heb ik enkele uitstappen gepland, Zwarte woud. 60km met 1100m omhoog en 1100 naar beneden. Ongeveer 10km klimmen met 5-13% stijging. Ik veronderstel dat dit een zware aanslag op de accu is. Iemand ervaringen hiermee?

Re: bergop fietsen versus verbruik

Geplaatst: 16 jul 2019, 22:30
door Stromeur
Geen ervaring met klimmen, alles is hier vlak. Maar verdiep je sowieso eens in de recup-functie, want daarmee kun je bij het dalen veel energie (en dus accu-capaciteit) terugwinnen.

Re: bergop fietsen versus verbruik

Geplaatst: 16 jul 2019, 22:32
door RudydG
Stromeur schreef: 16 jul 2019, 22:30 Geen ervaring met klimmen, alles is hier vlak. Maar verdiep je sowieso eens in de recup-functie, want daarmee kun je bij het dalen veel energie (en dus accu-capaciteit) terugwinnen.
Ga ik zeker doen, die recup gebruiken; Als ik boven geraakt ben natuurlijk ;-)

Re: bergop fietsen versus verbruik

Geplaatst: 16 jul 2019, 22:53
door Tomasj
RudydG schreef: 16 jul 2019, 22:27 Hallo, volgende week heb ik enkele uitstappen gepland, Zwarte woud. 60km met 1100m omhoog en 1100 naar beneden. Ongeveer 10km klimmen met 5-13% stijging. Ik veronderstel dat dit een zware aanslag op de accu is. Iemand ervaringen hiermee?
Alles hangt af van de snelheid die je rijdt. Indien je rustig rijdt op die klimmetjes, moet dat zeker lukken volgens mij

Re: bergop fietsen versus verbruik

Geplaatst: 16 jul 2019, 23:12
door Jins
Je kan het het best vergelijken met gewoon fietsen. Stel je input is bergop het dubbele voor de helft van de snelheid. Je verbruik in Wh = 4x zo hoog --> 2x het verbruik + 2x zo lang. Bergaf is het freewheelen dus verbruik bijna nihil. Dat recupereren zijn kruimels, stel je daar niet veel van voor.

Re: bergop fietsen versus verbruik

Geplaatst: 17 jul 2019, 05:42
door Tomasj
Jins schreef: 16 jul 2019, 23:12 Je kan het het best vergelijken met gewoon fietsen. Stel je input is bergop het dubbele voor de helft van de snelheid. Je verbruik in Wh = 4x zo hoog --> 2x het verbruik + 2x zo lang.
Aangezien het vermogen dat je fiets levert beperkt is tot 500-600Watt, gaat je snelheid gewoon meer dan 2 x lager liggen. Het verbruik gaat dus ook minder hoog zijn. Een forumlid die de Ventoux opreed vorig jaar haalde een gemiddelde van 20 km/h tijdens de klim (hij zou de beste profrenners dus niet kunnen volgen).
Jins schreef: 16 jul 2019, 23:12Dat recupereren zijn kruimels, stel je daar niet veel van voor.
Dat hoeven absoluut niet alleen maar kruimels te zijn. Dat forumlid heeft tijdens de afdaling van de Ventoux de batterij van zijn Stromer van 12% naar 47% opgeladen. Nu is die afdaling over lange stukken vreselijk steil waardoor de recuperatie op die stukken ook veel hoger ligt dan op een normale helling, maar op een afdaling van 1000 hm ga je toch altijd 10%-15% opladen door recuperatie. Wanneer die afdaling 3-4% is, gaat de recuperatie niet veel voorstellen, maar dan duur die afdaling 30 km, dus dan gaat hij geen probleem hebben om de volledige afstand af te leggen...

Re: bergop fietsen versus verbruik

Geplaatst: 17 jul 2019, 16:18
door RudydG
Ik heb mijn eerste rit zo ingericht, dat ik eventueel een shortcut kan nemen om op 40km uit te komen. (Komoot, wat een leuk programma voor dit soort uitstappen, je kan naar hartelust tweaken, op pc en smartphone)
Tegen dat ik dan boven ben kan ik me al een idee vormen of ik 20w/km of misschien wel 35w/km verbruik ....
Theoretisch maximum = 850w (motor) en 960W accu/ dus slechtste geval vollast gedurende 1u 5minuten (+/-)
Als ik dan 20km/u naar boven rij, gedurende 14km, ben ik op 42minuten boven, en moet het allemaal lukken.
Heb voor de zekerheid ook nog een paars blokje extra bij ;-)
Spannend dit soort zaken. (in de positieve zin)

Re: bergop fietsen versus verbruik

Geplaatst: 17 jul 2019, 18:49
door Henry
Ik denk dat het paarse blokje wel eens nodig zal zijn. Sommigen weten hun blauwtje namelijk in het vlakke land al op 40km leeg te rijden.

Re: bergop fietsen versus verbruik

Geplaatst: 17 jul 2019, 18:51
door Jins
RudydG schreef: 17 jul 2019, 16:18 Tegen dat ik dan boven ben kan ik me al een idee vormen of ik 20w/km of misschien wel 35w/km verbruik ....
Theoretisch maximum = 850w (motor) en 960W accu/ dus slechtste geval vollast gedurende 1u 5minuten (+/-)
Als ik dan 20km/u naar boven rij, gedurende 14km, ben ik op 42minuten boven, en moet het allemaal lukken.
Heb voor de zekerheid ook nog een paars blokje extra bij ;-)
Spannend dit soort zaken. (in de positieve zin)
Ik begrijp wat je bedoeld met je cijfers maar ... als je continu 850W verbruikt is dat niet 35W/km maar 850W per millimeter.
850W in 42min = 1214,29 Wh
Uw nominaal vermogen = 850W, uw max vermogen wordt bepaald door controller en /of software. Dat kan een flink pak meer zijn dan P nominaal maar dat hoeft niet zo te zijn. Volgende punt is dat de efficiëntie van de motor bij lagere toerentallen slechter is, veel slechter. Dit kan zorgen voor thermische "cut back", zeker als P max een flink pak hoger ligt als P nominaal. Je gaat veel energie verbruiken en er in verhouding minder voor terug krijgen, het verschil in efficiëntie = warmte voor de motor en controller die de stroom moet leveren. Je kan op je luie krent op vol motor vermogen naar boven rijden tegen 20km/h of je flink in het zweet trappen met vol motor vermogen tegen 25km/h, in het 2de geval verbruik je minder Wh --> betere efficiëntie door het hogere toerental + minder lang onderweg.

Re: bergop fietsen versus verbruik

Geplaatst: 18 jul 2019, 08:21
door RudydG
Jins schreef: 17 jul 2019, 18:51Je kan op je luie krent op vol motor vermogen naar boven rijden tegen 20km/h of je flink in het zweet trappen met vol motor vermogen tegen 25km/h, in het 2de geval verbruik je minder Wh --> betere efficiëntie door het hogere toerental + minder lang onderweg.
Ik zal wel een middenweg zoeken ;-)