Gravelwegen en kasseistenen

Marchie

Ik ben nog aan het wachten op mijn ST3 maar ben ondertussen de beste route naar het werk (BE: Zwevegem - Ieper) aan het zoeken. Tot nu toe heb ik een mooi stuk gevonden tussen mijn thuis en Menen via een oude spoorwegbedding en een breed jaagpad. Vanaf Menen was mijn eerste idee om via de oude heirweg te rijden, maar dat is mij iets te gevaarlijk (veel zijwegen en veel opritten van huizen; zoals Tomasj ook al schreef in een andere post) en de fietspaden zijn -hoewel afgescheiden van de weg- op bepaalde stukken in zeer slechte staat.

Ik heb voor dat tweede deel een nieuwe route gezocht (via Komen) en vandaag eens getest met de koersfiets. De route is een stuk langer (in totaal 47km ipv 42 via de andere route) maar veel beter op vlak van verkeer. Het is bijna volledig op jaagpaden en aparte fiets(snel)wegen.
Het enige nadeel van deze route is dat er af en toe een stuk gravelweg tussen zit en een relatief lang stuk (> 2,5 km) op kasseistenen (in de Palingbeek). Met de koesfiets is dit uiteraard niet zo aangenaam fietsen :ck: , maar ik vroeg me af hoe het aanvoelt met een stromer op dergelijke stroken ? Is het veilig om op gravelwegen te rijden, is het doenbaar om op kasseistenen te rijden, ook als ze nat liggen, ...
Ik wel ook een Kinect zadelpen bijbesteld.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Marchie schreef: 16 jun 2019, 21:32 Is het veilig om op gravelwegen te rijden, is het doenbaar om op kasseistenen te rijden, ook als ze nat liggen, ...
Ik wel ook een Kinect zadelpen bijbesteld.
Snelheid aanpassen, met of zonder Kinect.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Natte kasseien: levensgevaarlijk. Wat je ook aan banden onder je Stromer legt. Zolang je rechtuit gaat, gaat het geweldig, maar bij de minste kleine beweging van je stuur loop je het risico om onderuit te gaan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 16 jun 2019, 21:55 Zolang je rechtuit gaat, gaat het geweldig,
En zolang je niet hoeft te remmen...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Marchie

Die kasseistenen liggen er bijna altijd nat bij. Het is een soort bospad waar de zon weinig komt.

Afbeelding

Ik denk dat ik daar een ommetje zal maken. Lijkt me inderdaad iets te tricky.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Marchie schreef: 16 jun 2019, 22:17 Ik denk dat ik daar een ommetje zal maken. Lijkt me inderdaad iets te tricky.
Strak plan, dit is vragen om ellende. Je hoeft daar maar 1 keer niet 100% scherp te zijn en je bent ineens met een helmtest bezig...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

+1

Prachtige omgeving, serieus, maar dan voor een wandeling.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromer9000
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 402
Lid geworden op: 21 aug 2018, 20:41
Locatie: Gent (België)

En als je bandenspanning hoog is dan wordt je volledig door elkaar gerammeld zelfs met een Kinect...
🇧🇪 ST3 LE :mrgreen: | Park Tool PRS-25 Team Issue Montagestandaard | Ortlieb Velocity High Visibility Daypack | Giro Bexley MIPS | KINEKT 2.1 Aluminum Seatpost | Lupine Rotlicht | Ortlieb Backroller Urban | Cateye BM-45 zijspiegel
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Ik had hiervoor een speedbike met voorvering. En ik moet toegeven, geheel tegen mijn verwachting, dat de ST3 comfortabeler rijdt op kasseistenen dan mijn vorige fiets, en dit zonder kinekt en zonder voorvering.
De reden hiervoor is dat de banden heel veel schokken opnemen en vooral dat de achterband dit evenveel doet als de voorband. Met mijn vorige fiets was het schokken vooraan weg, maar achteraan voelde je elke bult, daarom is de stromer dus comfortabeler. Totaal niet voor grote putten en bulten, maar wel voor kleinere oneffenheden zoals je constant hebt om kasseistenen. Ik matig mijn snelheid zelfs nauwelijks meer op kasseien als ze droog liggen.

Met je verende zadelpen zal het zelfs nog beter zijn...
Ik zou dat stuk er dus zeker inlaten om te proberen en aan iets lagere snelheid rijden dat stuk, op voorwaarde dat het droog ligt.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik heb recent mijn kinekt toevallig deze week wat strakker afgeregeld.
Dit voelt voor mij veel beter aan omdat ik last kreeg van het teveel aan vering.
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie