Zoersel - Brussel

Plaats reactie
Lhe
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 mei 2019, 21:00
Locatie: Zoersel
Merk SP: St1 (2020)

Noem het midlife crisis of wat dan ook,... maar ik ben de auto beu.
Dus ben ik aan het bekijken voor een alternatief.

Ik zoek een goede, snelle route om van Sint Antonius (zoersel) naar Brussel(Europese wijk) te rijden.
Als ik via Google maps en de fietssnelwegen site zoek kom ik al wel een eind.
Zandhoven - N14- Lier - Netekanaal (f15) stukje voorbij (F1) en dan aansluiten op jaagpad Zenne dat tot in Vilvoorde zou gaan. Van daar kan ik gerust F1 tot aan de kleine binnenring volgen.
Maar nu blijkt dat het mogelijk is dat er op grote delen van het traject geen Klasse P mag rijden. Klopt dit?

Verder ben ik nog aan het bekijken voor de aanschaf van een speedbike of ik er wel kom met 1 Accu en niet al te beste conditie en graag volle ondersteuning om toch niet te traag te gaan. Traject van 60 a 70 km. (Ik kan wel laden op het werk) Weet iemand mij te vertellen of dit te doen is en/of ik een tweede accu zeker nodig heb?

Ik twijfel nog tussen ST1X; ST3 of Klever X speed.
Weet er iemand raad wat de voor en nadelen zijn van deze verschillende fietsen?

Alvast bedankt voor de nodige info.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Over het al dan niet toegelaten zijn van klasse P op dat traject laat ik anderen antwoorden.
60-70 km gaat niet lukken in alle omstandigheden met één batterij (flinke wind op kop, koude), zeker niet wanneer je een redelijke snelheid wilt aanhouden.
De afstand is op zich goed te doen, ik rijd zelf iedere dag 55 km enkele rit
In een twee- batterijen set-up lijkt de Klever me iets interessanter, omdat de batterijen handzamer zijn om te vervoeren (de lengte van de batterij van Stromer maakt ze redelijk moeilijk transporteerbaar, er bestaan wel oplossingen en JeroenH op 't forum is bezig met een accudrager voor Stromers te ontwikkelen (3D printing))
Stromers zijn wel wat beter afgewerkt.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
jannijm
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 114
Lid geworden op: 16 feb 2019, 20:07
Locatie: NL - Gelderland
Merk SP: Stromer

Voor een traject van 60 a 70 km ga je bij al deze fietsen een tweede accu nodig hebben, zeker als het wat kouder wordt. Verder adviseer ik je om met alledrie fietsen te gaan proefrijden om je eigen beeld te vormen en na te gaan wat voor jou zelf belangrijk is.

Het zijn alledrie heerlijke fietsen om mee te rijden vind ik. Gebruik ook de zoekfunctie op het forum om ervaringen van anderen te vinden; er staan er genoeg op.

Ik heb overigens zojuist mijn Klever X Commuter (25 km/u) verkocht en twijfelde ook tussen de 3 door jou genoemde SP’s. Waarschijnlijk ga ik kiezen voor de ST3, als ik er qua prijs niet uit kom waarschijnlijk de ST1X.

Succes met het maken van jouw goede keuze!
🇾🇪 Stromer ST3 XL Deep Black 983Wh - Bodyfloat Kinekt 2.1 - Abus rIngslot - Ergotec M88 spiegel - Ultegra cassette 11-28 - Van Zijp 175 mm - Ergon GS3 handvatten - Ortlieb Backroller Classic - Cycliq Fly12 CE & Fly6 CE
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Topic over de Klever X-Speed versus de ST1 X:
viewtopic.php?f=23&t=477

Topic waarin de ST1 X en de ST3 aan bod komen:
viewtopic.php?f=5&t=2605&hilit=st3+st1+x

Mijn eigen review van de ST3 (komende van een ST1 X):
viewtopic.php?f=24&t=1824

ST3 review van Reinout-ST3 (kilometervreter der 1e klasse, ook komend van een ST1 X en rijdt afstanden vergelijkbaar met jouw plannen):
viewtopic.php?f=24&t=2601

Belangrijkste advies: uitgebreid gaan testen. Niet een rondje om de kerk, maar een dealer zoeken die jou een demo meegeeft voor een paar dagen, zodat je écht weet of het iets voor jou is. Je moet zo'n bike eerst op je eigen traject en zo'n forse afstand kunnen testen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lhe
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 mei 2019, 21:00
Locatie: Zoersel
Merk SP: St1 (2020)

Tomasj schreef: 29 mei 2019, 21:33 60-70 km gaat niet lukken in alle omstandigheden met één batterij (flinke wind op kop, koude), zeker niet wanneer je een redelijke snelheid wilt aanhouden.
De afstand is op zich goed te doen, ik rijd zelf iedere dag 55 km enkele rit
Rij jij met een dubbele accu? Hoeveel heb jij nog over na 55km volle bak?
Bij mij zou de fiets dienen om enkele en dus niet alle dagen te gaan. Indien het echt mottig weer is zou ik gewoon de auto kunnen nemen.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Eén batterij. Maar ik lever zelf ook een behoorlijke inspanning (hartslag 130-140, dan trap ik 180-200 Watt weg). Door mijn ondersteuning aan te passen, hou ik altijd ergens tussen de 10 en de 25% over. Vaak rijd ik de eerste 20-25 km op standje 2, met 30% ondersteuning (wind op kop geeft dat een gemiddelde GPS-snelheid van 33-35 km/h gemiddeld), daarna de rest in standje 3 met koppelsensor op 40% (dan haal ik 45 km/h op de GPS). Reken dat je voor 70 km ver te geraken soms bijna heel de rit op standje 2 dient te rijden, en dus een gemiddelde van < 35 km/h met de wind op kop, terwijl je zelf flink bij trapt.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Lhe
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 mei 2019, 21:00
Locatie: Zoersel
Merk SP: St1 (2020)

Bedankt voor de feedback.
De Dealer in Brasschaat wil me er enkele dagen één laten testen met dubbele batterij. Dan kan ik al eens kijken hoe ver ik geraak.
Nu enkel nog hopen dat ik een goeie/mooie route kan vinden.
Plaats reactie