Fietsostrade verboden voor SP, waar nog?

Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

greenthy schreef: 18 aug 2019, 10:22
Ik ga het voorlopig niet riskeren om op het jaagpad tegen te worden gehouden.
Gewoon omdat het niet mag, of heb je nog andere redenen. Ik kan me niet inbeelden dat het veiliger is om over steenwegen en banen te gaan rijden. Jaagpaden lijken mij veruit de veiligste route, mits aangepaste snelheid waar dit nodig is
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

greenthy schreef: 18 aug 2019, 10:22 Bizar genoeg wist een fietsmaker me te vertellen dat SP's op alle jaagpaden toegelaten zijn.
SP's zijn enkel toegelaten op jaagpaden waar de signalisatie werd aangepast, bijvoorbeeld Albertkanaal.

Ik fiets regelmatig langs het Netekanaal (Viersel <-> Lier), kom daar elke keer andere SP's tegen en heb daar tot op heden nog geen problemen gehad.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
greenthy
Runner-up
Runner-up
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 aug 2019, 23:42
Locatie: Provincie Antwerpen

Tony Mb schreef: 18 aug 2019, 11:47
greenthy schreef: 18 aug 2019, 10:22
Ik ga het voorlopig niet riskeren om op het jaagpad tegen te worden gehouden.
Gewoon omdat het niet mag, of heb je nog andere redenen. Ik kan me niet inbeelden dat het veiliger is om over steenwegen en banen te gaan rijden. Jaagpaden lijken mij veruit de veiligste route, mits aangepaste snelheid waar dit nodig is
Voornamelijk om eventuele boetes te vermijden.
Uiteraard zal het relatief onveiliger zijn via de weg dat ik aangaf.
Maar uiteindelijk valt de route nog mee.
Golvas schreef: 18 aug 2019, 12:03
greenthy schreef: 18 aug 2019, 10:22 Bizar genoeg wist een fietsmaker me te vertellen dat SP's op alle jaagpaden toegelaten zijn.
SP's zijn enkel toegelaten op jaagpaden waar de signalisatie werd aangepast, bijvoorbeeld Albertkanaal.

Ik fiets regelmatig langs het Netekanaal (Viersel <-> Lier), kom daar elke keer andere SP's tegen en heb daar tot op heden nog geen problemen gehad.
Klopt zo leest het ook op fietssnelwegen.be, vlaanderen.be en vlaamsewaaterweg.be
https://fietssnelwegen.be/nieuws/het-ja ... n-iedereen
https://www.vlaanderen.be/mobiliteit-en ... /jaagpaden
https://www.vlaamsewaterweg.be/jaagpaden
Maar vond het even bizar dat de fietsenmaker daar anders over oordeelde, op niets gebasseerd ...

Ik begrijp dat je er nog geen problemen mee gehad hebt.
Maar dat argument geldt helaas ook voor mensen die met de auto 50-60 rijden in een zone 30.
Tenzij je daar al politie gekruist bent en ze enkel vrolijk wuiven uiteraard :D

Zoals je zelf al vermeld, het mag eigenlijk niet. Dan voorkom ik dat liever dan dat ik een keer mee geconfronteerd wordt.
Stel je voor dat je er een ongeluk hebt met een tegenligger, dat kan ook misschien nog al eens lastig worden.
Alhoewel ik de kans daarvan klein inschat, liever voorkomen.

Ik hoop gewoon dat ze vlugger de nodige links afwerken dan 2022 op de meer ideale fietssnelweg.
Hopelijk investeren ze er nog meer in zodat er nog kunnen worden aangelegd. Zo zouden er nog meer een (speed) pedelec overwegen voor ww.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

greenthy schreef: 18 aug 2019, 12:24 Ik begrijp dat je er nog geen problemen mee gehad hebt.
Maar dat argument geldt helaas ook voor mensen die met de auto 50-60 rijden in een zone 30.
Tenzij je daar al politie gekruist bent en ze enkel vrolijk wuiven uiteraard :D

Zoals je zelf al vermeld, het mag eigenlijk niet. Dan voorkom ik dat liever dan dat ik een keer mee geconfronteerd wordt.
Stel je voor dat je er een ongeluk hebt met een tegenligger, dat kan ook misschien nog al eens lastig worden.
Je kunt het ook andersom bekijken. Stel dat je om deze reden een gevaarlijkere route kiest en daar gaat het een keer mis...

Helaas worden we in een positie gebracht waarbij je soms moet kiezen tussen je eigen veiligheid of het volgen van de wet. Ik kies dan toch voor mijn eigen veiligheid...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
greenthy
Runner-up
Runner-up
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 aug 2019, 23:42
Locatie: Provincie Antwerpen

FreddyH schreef: 18 aug 2019, 13:41
greenthy schreef: 18 aug 2019, 12:24 Ik begrijp dat je er nog geen problemen mee gehad hebt.
Maar dat argument geldt helaas ook voor mensen die met de auto 50-60 rijden in een zone 30.
Tenzij je daar al politie gekruist bent en ze enkel vrolijk wuiven uiteraard :D

Zoals je zelf al vermeld, het mag eigenlijk niet. Dan voorkom ik dat liever dan dat ik een keer mee geconfronteerd wordt.
Stel je voor dat je er een ongeluk hebt met een tegenligger, dat kan ook misschien nog al eens lastig worden.
Je kunt het ook andersom bekijken. Stel dat je om deze reden een gevaarlijkere route kiest en daar gaat het een keer mis...

Helaas worden we in een positie gebracht waarbij je soms moet kiezen tussen je eigen veiligheid of het volgen van de wet. Ik kies dan toch voor mijn eigen veiligheid...
Ik volg je mening, hopelijk gaan ze de wetgeving hierrond aanpassen.
Maar ik ga voorlopig de weg. Maar wie weet verandert de mening wel na enkele weken :D
Gebruikersavatar
Addow
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 aug 2019, 15:41
Locatie: Ravels, BE

FreddyH schreef: 18 aug 2019, 13:41 Je kunt het ook andersom bekijken. Stel dat je om deze reden een gevaarlijkere route kiest en daar gaat het een keer mis...

Helaas worden we in een positie gebracht waarbij je soms moet kiezen tussen je eigen veiligheid of het volgen van de wet. Ik kies dan toch voor mijn eigen veiligheid...
Exact de filosofie die ik op dit moment hanteer in tijden van gedoogbeleid: Veiligheid >>> Wetgeving
:bike: ST3 - “Stromboli” - sinds 5 juli 2019
Deep Black - Sport XL - 983 Wh
59 km Ravels - Edegem | 28 km Ravels - Malle
Dbr
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Belgium
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 aug 2018, 13:42
Locatie: Antwerpse Voorkempen - B
Merk SP: Stromer St7 Dark Platinum
Km-stand: 100

Doe meerdere keren per week het traject emblem<>walem altijd over jaagpad. Nog nooit politie gezien, dus nooit problemen gehad ook niet met andere weggebruikers.
Ik bel wel steeds op voorhand bij het voorbijsteken en minder wat snelheid als ik meer dan 1 fietser moet voorbijsteken.
Lijkt me best te lukken zonder andere mensen te enerveren ...
En wat de controles betreft : woon in oelegem waar het jaagpad heel veel gebruikt is als sluipweg om niet via schilde te moeten rijden ; heel af en toe controle daar van de politie maar je ziet hun camionette al 3km van te voren staan 👍👍👍👍
ST1X (2017-2021) ST2 classic (2021-2024) ST7 (2024-?)
Pensioen (sinds 2023) dus enkel nog recreatief gebruik :D !
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Dbr schreef: 05 sep 2019, 18:25 woon in oelegem waar het jaagpad heel veel gebruikt is als sluipweg om niet via schilde te moeten rijden
Auto's die via het jaagpad rijden ipv via de gewone weg bedoel je dan ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Blue
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 245
Lid geworden op: 23 sep 2018, 17:23
Locatie: Lier
Merk SP: Geen :(
Km-stand: 800

Komt daarbij dat de meeste agenten de wet zelf nog niet zo goed kennen en eerder teken doen dat je van de weg naar het fietspad moet dan omgekeerd :).

Voor iedereen nog wat wennen.

Ik kies op mijn WW traject wat het veiligste is voor mezelf en de andere weggebruikers.
2023: Klever N Pinion L 1600Wh besteld en geannuleerd wegens nieuwe “misschien” leverdatum van de 1600Wh in Nov/Dec?
Ex-Stromer ST3
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Langs het jaagpad Albert kanaal Hasselt is er zelfs 'n flitspaal geplaatst..
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Plaats reactie