Fietsostrade verboden voor SP, waar nog?

Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Cliff schreef: 02 jun 2019, 14:12 Een kanaaldijk mag je ook niet gebruiken om op te rijden
Er zijn reeds tig jaagpaden (al dan niet deel uitmakend van een fietsostrade) waar speed pedelecs wel al zijn toegestaan (bvb. Albertkanaal) en waar de signalisatie werd aangepast ... ik gebruik zelf ook regelmatig een "niet aangepast" stuk jaagpad, tot op heden zonder problemen.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Walscro
Pro
Pro
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 feb 2019, 20:57

Ikzelf gebruik de fietsostrade van lint naar Kontich station en van Kontich station naar Berchem(stuk vd F1)dqarbij veel stukken zijn gewoon fietspaden en waar moeten we dan gaan rijden? 🤔Op de baan waar we gevaar lopen en de automobilisten frustreren of op een verharde berm? Zal wel doen dat mijn neus bloed ze👌.. Ze kunnen toch gewoon er een beperking instellen van bvb 35km/u? Typisch België, alles afpakken of beperken maar geen alternatief klaar hebben
Woon-werk Scherpenheuvel - Antwerpen 60 km
hendrickxm
Pro
Pro
Berichten: 47
Lid geworden op: 28 mar 2019, 09:00

Walscro schreef: 02 jun 2019, 15:32 Ikzelf gebruik de fietsostrade van lint naar Kontich station en van Kontich station naar Berchem(stuk vd F1)dqarbij veel stukken zijn gewoon fietspaden en waar moeten we dan gaan rijden? 🤔Op de baan waar we gevaar lopen en de automobilisten frustreren of op een verharde berm? Zal wel doen dat mijn neus bloed ze👌.. Ze kunnen toch gewoon er een beperking instellen van bvb 35km/u? Typisch België, alles afpakken of beperken maar geen alternatief klaar hebben
Wat volgt is de wetgeving in België.
Een SP mag fietsen op het fietspad, tenzij er expliciet aangegeven staat dat het verboden is of er een ander bord hangt zoals F99 of D9/D10. Dit laatste weten weinig mensen en het zal niet de laatste keer zijn dat ik na getoeter plots stop en de bestuurder op de wetgeving wijs dat ik op de rijbaan MOET. Net zoals een fietspad pas een fietspad is als er een D7/D9/D10 bord hangt na elk kruispunt, hier is er ook nog werk aan de winkel om de bevolking te leren dat een fietser op de rijbaan zijn plek heeft.
Op wegen waar de snelheid beperkt is tot 50km/u mag een SP op de rijbaan of op het fietspad, aan jou de keuze.
Op een aantal plaatsen is er al een nieuw F99-bord waarbij de SP ook toegelaten wordt als zijnde een brommer klasse P.
Het fietspad is verplicht als er een verplicht klasse B/P hangt.
Enkelrichting mag enkel als het uitgezonderd klasse B/P is en dus niet uitgezonderd klasse A. Die borden lopen nog vaak achter.
Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE

hendrickxm schreef: 02 jun 2019, 22:40 Net zoals een fietspad pas een fietspad is als er een D7/D9/D10 bord hangt na elk kruispunt
Deze heb ik nu al een paar maal op het internet zien voorbij komen en heb dit dan maar eens opgezocht.
Mij lijkt de Belgische wegcode toch te stellen dat enkel markeringen op de weg ook een fietspad aanduiden.
Het deel van de openbare weg dat afgebakend is door twee evenwijdige witte onderbroken strepen en dat niet breed genoeg is voor het autoverkeer, is een fietspad.
BRON (Artikel 74)
Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.
Daar waar de snelheid beperkt is tot 50 km per uur of minder, mogen de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B en speed pedelecs in dezelfde omstandigheden het fietspad aangeduid door het verkeersbord D7 of door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74 volgen, op voorwaarde dat zij de andere weggebruikers die zich hierop bevinden niet in gevaar brengen.

Wanneer een hogere snelheidsbeperking geldt, moeten de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B en speed pedelecs in dezelfde omstandigheden het fietspad aangeduid door het verkeersbord D7 of door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74 volgen, wanneer dit aanwezig en bruikbaar is.
BRON

Andere markeringen als die beschreven in artikel 74 zijn inderdaad geen fietspad zonder bord D7/D9/D10, in die gevallen spreken we over een fietssuggestiestrook.
Maar indien aan artikel 74 voldaan wordt gaat het wel degelijk om een fietspad, zelfs zonder borden.
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
hendrickxm
Pro
Pro
Berichten: 47
Lid geworden op: 28 mar 2019, 09:00

Het deel van de openbare weg dat afgebakend is door twee evenwijdige witte onderbroken strepen en dat niet breed genoeg is voor het autoverkeer, is een fietspad.
BRON (Artikel 74)

Definieer deel van de openbare weg. Dit kan op meerdere manieren geïnterpreteerd worden.
Als er een verhoogde berm is, is het voor mij pas een fietspad als zo'n D7/D9/D10 bord hangt. Ik zal dit ook blijven verdedigen.
https://www.google.com/maps/@50.7356265 ... 312!8i6656


Bij een niet-verhoogde berm en die witte onderbroken strepen daar ging ik van uit dat iedereen dit wel wist dat dit wel degelijk een fietspad is.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

In het voorbeeld waarnaar je linkt zit je in bebouwde kom, je mag daar kiezen of je al dan niet van het fietspad gebruik maakt.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
jovadebo
Rookie
Rookie
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mei 2019, 17:37

Lhe schreef: 30 mei 2019, 11:16 Ik ben ook op zoek voor een veilige route van Zandhoven naar Mechelen.
Ik heb ook een bericht gestuurd aan de fietssnelwegen dienst om op hun website ook een tab te maken om aan te duiden of s-pedelec’s toegelaten zijn.
Op hoop van zege.
Hopelijk snel een duidelijk antwoord op je vraag he!
Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE

hendrickxm schreef: 05 jun 2019, 17:38 Definieer deel van de openbare weg. Dit kan op meerdere manieren geïnterpreteerd worden.
Als er een verhoogde berm is, is het voor mij pas een fietspad als zo'n D7/D9/D10 bord hangt. Ik zal dit ook blijven verdedigen.
https://www.google.com/maps/@50.7356265 ... 312!8i6656
Hoewel het waar is dat de Belgische wegcode, jammer genoeg, nooit een definitie geeft van de openbare weg lijkt het mij toch wat een sprong om te zeggen dat enkel omdat iets verhoogd is het niet meer deel zou uitmaken van de openbare weg...

Is er volgens jou in de gelinkte locatie dan ook geen trottoir omdat dit ook verhoogd ligt?
Want de wegcode definieert een trottoir ook als een onderdeel van de openbare weg en het ligt op die locatie op dezelfde verhoging...
2.40. "Trottoir" : het gedeelte van de openbare weg, al dan niet verhoogd aangelegd ten opzichte van de rijbaan, in ’t bijzonder ingericht voor het verkeer van voetgangers; het trottoir is verhard en de scheiding ervan met de andere gedeelten van de openbare weg is duidelijk herkenbaar voor alle weggebruikers.

Het feit dat het verhoogd trottoir over de rijbaan doorloopt, brengt geen wijziging aan zijn bestemming.
BRON

De wegcode geeft daarnaast ook wel een definitie van een fietspad.
2.7. "Fietspad" : het deel van de openbare weg dat voor het verkeer van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A is voorbehouden door de verkeersborden D7, D9 of door de wegmarkeringen bedoeld in artikel 74.
BRON

Dus als die verhoging volgens jou geen deel van de openbare weg is kunnen de borden D7 of D9 ook niets betekenen aangezien die enkel een fietspad kunnen aanduiden op de openbare weg :bn:
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Lhe
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 mei 2019, 21:00
Locatie: Zoersel
Merk SP: St1 (2020)

NAV mijn vraag aan diens fietssnelwegen. Hieronder de oorspronkelijke vraag en het antwoord.

Een fietser heeft een vraag over fietssnelweg F1.

Beste, Het zou handig zijn als er zoals de tab autoluw en verlichting eveneens een tab zou staan of speed pedelecs toegelaten zijn. Ikzelf ben op zoek naar de beste fietsroute Zoersel (sint Antonius) - Brussel (kunst-wet) en overweeg de investering van een klasse p. Zodat ik mijn bedrijfswagen af en toe aan de kant kan laten. Indien jullie mij zouden kunnen helpen met het vinden van een vlotte route zou ik dit op prijs kunnen stellen. Alvast bedankt voor de feedback L.

Van: Info Fietssnelwegen <info@fietssnelwegen.be>
Datum: 3 juni 2019 om 08:10:01

Beste meneer L.

In principe zijn er op dit moment nog vrij weinig snelheidsbeperkingen op de fietssnelwegen. Een fietssnelweg bestaat uit een aaneensluiting van infrastructuren, meestal gelegen op het grondgebied van verschillende gemeenten. Afhankelijk van de infrastructuur waaruit de fietssnelweg bestaat (vb. aanliggend fietspad of jaagpad) kan de toegelaten maximumsnelheid verschillen. Ook kan elk van de gemeenten voor bepaalde onderdelen van de fietssnelweg een eigen (politie)reglement opstellen voor de maximale snelheid van de gebruikers ervan.

Omwille hiervan beschikken we op dit moment helaas niet over een overzicht over alle Vlaamse provincies heen van waar speed pedelecs toegelaten zijn.
Ik vraag alvast voor je na mijn collega's van provincie Antwerpen na of ze toch enig advies kunnen geven over de gevraagde.

In afwachting hiervan kan ik je alvast deze nuttige links aanreiken voor routeplanning:
https://fietssnelwegen.be/veelgestelde- ... -per-fiets

Hopelijk kan je hier alvast mee op pad.
-
Met vriendelijke groeten,
greenthy
Runner-up
Runner-up
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 aug 2019, 23:42
Locatie: Provincie Antwerpen

Ik heb ook even naar de politie van Lier een vraag gestuurd ivm het jaagpad langs het netekanaal.
Helaas nog zonder antwoord, ik vrees dat het voor hen misschien ook onduidelijk is.
Bizar genoeg wist een fietsmaker me te vertellen dat SP's op alle jaagpaden toegelaten zijn.
Maar voor zover hier verteld wordt en op de fietssnelwegen website is dat dus een slecht geïnformeerde fietsenmaker :)

Ik ga het voorlopig niet riskeren om op het jaagpad tegen te worden gehouden.
Ik moet zelf van Kontich naar Herentals, dus ik hoop dat men vlug de F103 gaat aanleggen.
Maar dus voorlopig: Liesesteenweg > Veerstraat > Herentalsebaan > Albert kanaal
Plaats reactie