WW haven van Antwerpen

Mikali
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 mei 2018, 22:10

Hey Stromers,

Ik ben terug van weggeweest, het ziet ernaar uit dat alles uiteindelijk toch doorgaat en ik voor de aanschaf sta van een Stromer.

Nu kom ik dagelijks heel veel Stromer-rijders (en andere HS bikes) tegen op de Scheldelaan in de Haven van Antwerpen.
Voor mijn nieuwe job zou ik ook dit traject moeten gaan rijden vertrekkende vanuit Ranst.

Zijn er hier toevallig mensen die een soortgelijk traject rijden en tips hebben voor het uitstippelen van een route?

Bedankt alvast !

Groeten
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Ik ken jou traject niet, maar als je eens probeert met Google maps en je stelt als vervoermiddel "fiets" in, krijg je al een overzicht waarlangs je gestromerd wordt..Ik ben hier in 't Limburgse al aardig verrast waar ik langs gestuurd werd.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Mikali
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 mei 2018, 22:10

Wel dit heb ik al gedaan inderdaad, ook als voetganger omdat je dan ook nog andere routes krijgt.

Alleen houd google maps geen rekening met de veiligheid. En enkele km's omrijden om niet op de baan te hoeven lijkt met niet verkeerd. En ik denk dat er een hoop "ervaringsdeskundigen" zijn die dit reeds hebben mogen ondervinden.

Zelf heb ik als test een WW verkeer met gewone fiets gedaan dwars door Antwerpen centrum, een lachertje is dat niet kan ik je vertellen :ck:
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Ik zou denk ik zo veel mogelijk naast het Albertkaal rijden. Dit is relatief veilig en hier kan je volluit gaan, wel moet je als Antwerpen nadert verschillende malen de weg kruisen. Dus hier even oppassen maar meestal zijn er toch veel hoffelijke automobilisten die je voor laten. Dan kom je ter hoogte van de cinema aan de Straatsburgbrug en zo naar het havenhuis. De werken aan het havenhuis zijn zo goed als afgerond dus daar kan je ook weer op een fatsoenlijke manier langs. De rooiersluis is dit jaar aangepast zodat fietsers niet meer op een 50cm breed fietspad naast bussen en vrachtwagens moeten. Super voor de fietsers maar deze aanpassing vinden de automobilisten natuurlijk niet zo leuk omdat ze nu beurtelings over de sluizen moeten :mrgreen: Over de Rooiersluis de dijk op en daar kan je nog een flik stuk "volle gas" (als je dat wilt).

Ik zelf rij bijna nooit langs het havenhuis maar neem de fietsbrug in Merksem en ga dan langs een stukje park spoor noord de Londenstraat, de Rijnkaai en Oosterweelsesteenweg de haven in. Dit is wel een stuk drukker en duurt langer maar ik vind het gezelliger fietsen. Vooral in de zomer s'morgens dan zie je de stad ontwaken en 's avonds de terrasjes vollopen...

Hoe veilig het één en ander allemaal is, zal voor een stukje ook van je eigen rijstijl afhangen, maar ik vind dit best te doen :ay
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Mikali
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 mei 2018, 22:10

hey Tony,

Bedankt voor je input.
Die weg klinkt mij heel bekend in de oren, ik rij er nu dagelijks met de wagen ...
Ik zat zelf ook te denken het Albertkanaal op te rijden maar eraf te gaan ter hoogte van de Metropool straat.
Om zo recht opt recht te rijden via de luchtbal richting Noorderlaan.
Vandaar zou ik dan via de oude Opel site tot ter hoogte van de Tijsmanstunnel moeten rijden.
Alleen, als ik de staat van het fietspad bekijk op de Noorderlaan in de haven, dan stel ik mij de vraag hoe vaak ik lek ga rijden :mrgreen:
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

De Noordelaan in de haven lijkt me inderdaad niet echt een aangename weg voor de fiets. Waar moet je zijn voor je werk?
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Krid
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 213
Lid geworden op: 02 aug 2018, 08:23
Locatie: Antwerpen

Door het centrum van Antwerpen is inderdaad een horrorverhaal.
Via het Albertkanaal rijden lijkt een beter idee.

Ranst-Scheldelaan.png
Ranst-Scheldelaan.png (3.99 MiB) 4820 keer bekeken
Je pense, donc je suis (René Descartes)
Et alors? (François Mitterand)
To be or not to be (William Shakespeare)
Do be do be do (Frank Sinatra)
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Volgens Strava blijf je best gewoon het Albertkanaal (Metropoolstraat?) volgen, en dit tot voorbij de Ring. Dat uitstapje richting Sportpaleis raad ik je in ieder geval af.
Ter hoogte van de Kinepolis rij je de brug op richting Havenhuis, aan de Royerssluis 't water over en dan via Noordkasteel Zuid richting Scheldelaan. (zoals op je plan). Het fietspad aan de Scheldelaan is nu bijna quasi volledig in orde. Hoogstens aan de sluizen kan het nog ingewikkeld zijn. Ter hoogte van de Royerssluis wordt nog gewerkt momenteel, daar moet je even goed kijken hoe je moet rijden (oversteken en aan de kant van 't Havenhuis het fietspad volgen)
Scheldelaan-Stromer
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Via het Rivierenhof zou je ook op het ringfietspad moeten geraken. Daarmee ben ik eigenlijk minder bekend. Aan een deel ervan werd gewerkt maar dat zou ondertussen in orde moeten zijn. Maar dan zit je ook met drukke stukken langs de Ten Eeckhovenlei en de Tweemontstraat dacht ik.
Scheldelaan-Stromer
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Ranst -> Wijnegem Stokerij / sluis Wijnegem -> brug naar Schoten -> naast Albertkanaal tot Straatsburgdok -> Straatsburgbrug -> Boerinnestraat -> Kastelweg -> Scheldelaan

Afbeelding
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie