Fietstocht vrijdag 26 okt Zeeland

Lomito

UITNODIGING

We gaan weer samen op stap en jullie zijn allemaal van harte uitgenodigd. Komende vrijdag (26 oktober 2018) verzamelen we in Zierikzee om na kennismaking/koffie/bolus te gaan Stromeren over Schouwen Duiveland en een bezoek te brengen aan het watersnoodmuseum in Ouwerkerk, en de dag af te sluiten met een diner bij visrestaurant Hameeteman in Ouddorp.

Het programma van de dag is als volgt:

- 10:00 uur Stromers verzamelen op het Havenplein Zierikzee bij café Concordia (auto op parkeerplaats Hoofdpoort)
- 11:00 uur vertrek per Stromer via Noordgouwe, Dreischor en Sirjansland naar Bruinisse (25 km)
- 12:30 uur lunch bij Bru 17 aan de Havenkade Bruinisse
- 13:30 uur vertrek naar Ouwerkerk (12 km)
- 14:00 uur bezoek Watersnoodmuseum
- 16:00 uur vertrek naar Zierikzee (9 km)
- 16:30 uur vertrek naar Ouddorp per auto
- 17:00 uur aankomst bij restaurant Hameeteman (parkeerplaats aan het Hoge Pad)

De fietsroute is uitgezet door Daniel1975 die uit de omgeving komt.
De voorlopige deelnemerlijst bestaat uit Tony Mb, FreddyH en Lomito.

Laat even weten als je meegaat i.v.m. reservering restaurants.
Lomito

De oorsprong van deze fietstocht is te vinden in de topic Vertel een verhaal waarin ik de bijzondere geschiedenis van de Phoenix-caissons uiteengezet heb.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Heerlijk initiatief, en leuk ook dat de route is gemaakt door een lokaal bekende. Ik moet zelf die dag helaas werken. Veel plezier!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Daniel kan helaas zelf ook niet meefietsen vanwege zakelijke uitlandigheid. Maar wel super dat hij ons de weg gewezen heeft in zijn ouderlijke achtertuin en tips gegeven heeft over lokaliteiten die het bezoeken waard zijn. De combinatie van Stomer event, fietstocht, culinaire uitstap en confrontatie met een indringende episode van Nederlandse geschiedenis maken het tot een dag om naar uit te kijken. :d3:
vangelis
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 133
Lid geworden op: 17 dec 2017, 12:43
Locatie: Voorne Putten
Merk SP: stromer
Km-stand: 18000

Ga even kijken of ik mijn bezigheden voor vrijdag kan opschorten. Zou er graag bij zijn. Ken Schouwen-Duivenland en Flakkee als mijn broekzak. Schitterende natuur!
ST2s bodyfloat shockstop spurcycle, kan nu ook tutteren! :d3:
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Nog Scheldelaan stromers of andere stromeraars die een snipperdag, oudemannendag, compensatiedag of wat voor verlofdag dan ook willen opnemen aanstaande vrijdag. :bi
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
jve66816
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 apr 2018, 11:45
Locatie: Kalmthout, Antwerpen - B

Willen wel, maar t gaat me niet lukken.
Prachtig initiatief, hopelijk kan ik een volgende x wel mee :ay
Jerry: ST5 - BodyFloat/Spurcycle - Home-Scheldelaan 30km - rijder :cool2:
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Nu ik mij toch op Schiphol zit te vervelen, maar een stukje Daniel-Planet getikt :D

Cultuur begint zodra je de auto uit stapt.
Het kanaal van de Oosterschelde naar de stad waar jullie tegenaan geparkeerd staan is eind 16e eeuw met de hand gegraven. Door de verzanding van de oude haven via ‘de gouwe’ konden schepen de stad moeilijk bereiken, dus nieuw kanaal was noodzaak.
3km uit mijn hoofd, hoeveel kruiwagens is dat? :dwarf:

Na de koffie rijden jullie over een oude binnendijk richting Schuddebeurs. Let bij het vertrek even op de mooie stadspoort. Deze poorten en stuk binnenstad zijn gebruikt voor de opnames van de film Michiel de Ruyter trouwens. Schuddebeurs is overduidelijk het oude ‘buiten’ van Zierikzee. Staan paar monumentale panden die daar nog aan herinneren en het dorp is opvallend groen/bebost en een aantal hele grote klassieke herenhuizen.

Volgende stop is de ring van Noordgouwe, een klassiek ringdorp. Let op de zware houten constructie, Travalje genaamd. Dit werd door de smid gebruikt om de sterke trekpaarden vast te zetten om de hoeven te beslaan.

Na dit pittoreske ringdorpje ga je wederom over een oude dijk richting Dreischor. Deze oude dijken zijn eeuwen geleden aangelegd en waren op dat moment de scheiding tussen land en zee. De laagste gelegen polder, gezien vanaf de dijk, is de jongste.
Dreischor is bekend om zijn vlasproductie en tegenwoordig zit er ook een van de betere wijnboeren van Nederland. De witte wijn van De Schorre is terug te vinden in oa. de businessclass van KLM. De ring is beschermd dorpsgezicht.
De waterpartij tussen Dreischor en Sirjansland is overigens geen restant van de 1953 vloed, maar van eeuwen geleden.

Vanuit Dreischor via Sirjansland (zeer klein stil dorpje) richting Bruinisse, Bru voor de locals. Deels langs de waterkant van de Grevelingen. Langs de grote jachthaven naar de oude haven kade. Hier liggen de kleinere mosselkotters en Bru17 ! Wel even de Stromers op de foto bij de mega-mossel he!
Na de lunch langs en over de dijk richting Zijpe, waar de grotere mosselkotters liggen.
Vanaf daar is het een mooie rit naar de Caissons die voor 70% langs de waterkant van de Oosterschelde gaat. Als je wat geluk hebt zie je bruinvissen tuimelen (worden regelmatig gespot). Afhankelijk van het getij zul je ook een stuk slikken zien met veel steltlopers, meeuwen en ganzen.
Vanaf de caissons (zie verhaal lomito) door de polders terug naar Zierikzee.
Lomito

Voor de fietstocht van Zierikzee naar Bruinisse (25 km) heb ik anderhalf uur uitgetrokken juist omdat er onderweg zoveel te zien valt. We hoeven ons dan niet te haasten en kunnen overal fotomomentjes inlassen. En bijdragen van kenners zoals Daniel maken dat alleen waardevoller. :ay Wel spijtig dat je er niet bij kunt zijn... :bh:
Lomito

Daniel1975 schreef: 21 okt 2018, 20:04 3km uit mijn hoofd, hoeveel kruiwagens is dat? :dwarf:
30 meter breed x 3,5 meter diep x 3000 meter lang x 12 kruiwagen/kuub = 3.780.000 kruiwagenladingen...

Goede reis Daniel!
Plaats reactie