Situatie Leuven - Mechelen - Edegem

Bas van Dijk
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:44

Golvas schreef: 26 jul 2018, 20:17
Alex.slaets schreef: 26 jul 2018, 12:14 Het is persoonlijke interpretatie, maar als een snorfiets (klasse A) toegelaten is, ga ik ervan uit dat het voor de stromer ook ok is, maar dat het bord nog moet aangepast worden.
Die persoonlijke interpretatie is helaas niet correct, onze wetgever heeft immers duidelijk bepaald dat een speed-pedelec onder de bromfietsen klasse B valt.
wat op zich logisch is want een klasse A mag niet harder dan 25.

Het zou een klasse apart moeten zijn, maar als het een bromfiets klasse moet zijn is B logischer dan A lijkt mij.
Stromer St2 2018. 5 maal per week Antwerpen<>Mechelen
https://www.strava.com/athletes/bvandijk68
Gebruikersavatar
Alex.slaets
Expert
Expert
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
Locatie: B-2800 Mechelen

Het is een klasse apart: P.
Mijn “interpretatie” gaat over bordjes die nog niet aangepast zijn en of ik dan dat jaagpad neem of niet .

Als een snorfiets er vandaag op mag neem ik aan dat ze de SP ook gaan toelaten.
Het gaat niet alleen over de maximum snelheid maar ook over geluid, stank, gewicht, rijgedrag.

Maar, goed, je kan daar eindeloos over discussiëren, uiteindelijk heeft de wegcode en de verkeersborden gelijk.
ST2 983WH 2x25km woon-werk
krispie76
Rookie
Rookie
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mar 2018, 19:48

Gelijkgesteld met klasse B heeft vooral te maken met gebruik van het fietspad denk ik:
Op wegen met max snelheid <=50 km/h mag je kiezen of je het fietspad gebruikt.
Op wegen met max snelhed > 50 km/h moet je fietspad gebruiken.

Met onderbordjes met letter P kan men dan uitzonderingen maken zoals P verplicht/verboden.

Op een fietspad met enkel B verboden mag je dus wel met speed-pedelec. Bijvoorbeeld in Boechout kom je fietspaden tegen waar effectief B,P verboden op staat om ook speed-pedelec te verbieden.

Je komt dus de signalisatie meer en meer tegen, ook op jaagpaden en fietsostrades. Toch is het eigenlijk op het merendeel nog niet toegelaten, zelfs niet op de fietsostrade tussen Mechelen en Antwerpen. Het meest frapante is dat het net op de beste stukken niet is toegelaten. Tussen Duffel en Kontich bijvoorbeeld. Maar in Mortsel op het fietspad dan weer wel, al kom je daar ook borden tegen met uitgezonderd klasse A. In Kontich, de fietstraat aan het station mag je dan weer wel rijden richting Antwerpen, maar niet richting Mechelen. Zelfs aan het begin van de nieuwe fietsbrug in Berchem staat er een bord met gemengd fiets/voetpad dus eigenlijk ook niet toegelaten.

Spijtig dat deze wetgeving toch al lange tijd werd gewijzigd en dat er zo weinig gebeurd op dat vlak. Dit is de reden dat ik een 25 km/h e-bike heb gekocht, maar daar nu ik zie dat iedereen het gebrek aan signalisatie massaal negeert heb ik daar toch wel spijt van heeft. Maar soit, dat is een ander verhaal.

Groeten,
Kris.
hendrickxm
Pro
Pro
Berichten: 47
Lid geworden op: 28 mar 2019, 09:00

Ik heb ik het verleden met de racefiets het traject tussen Leuven en Boortmeerbeek-Kampenhout langs de vaart befietst. Kan er iemand vertellen aan welke kant je best rijdt waar en waar je best oversteekt indien nodig? Ik reed vanaf Wilsele tot aan het sas van Kampenhout links op de kaart.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

hendrickxm schreef: 29 mar 2019, 13:12 Kan er iemand vertellen aan welke kant je best rijdt waar en waar je best oversteekt indien nodig? Ik reed vanaf Wilsele tot aan het sas van Kampenhout links op de kaart.
En da's meteen ook de beste kant. :ay

Kies je in Wilsele voor de rechterkant, dan zit je tot aan Wijgmaal Brug pal naast de auto's (stank) ... bovendien moet je dan ofwel aan Wijgmaal Brug of aan Tildonk Brug van kant wisselen : vanaf Tildonk Brug tot Kampenhout Sas is immers de rechterkant onverhard (dolomiet).
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie