Onderhoud fietspaden

Gebruikersavatar
AmPeer
Expert
Expert
Berichten: 270
Lid geworden op: 17 aug 2017, 19:11
Locatie: ALMERE

In het algemeen merk ik dat fietspaden in en buiten steden onverwacht vaak hobbels (door wortelgroei ) hebben of anderszins zeer oneffen zijn
Al een aantal keren —gelukkig niet met volle snelheid- gelanceerd en blij dat ik mijn stuur al stevig vasthield.

Enerzijds achterstallig onderhoud (dat bij gebruik van reguliere fietsen dwz < 27 km/h ) minder opvalt.

Anderzijds achterstallig onderhoud dat door toenemend gebruik van ebike en epedelecs wel duidelijk merkbaar is en ook daardoor tot meer ongevallen / valpartijen zal gaan leiden

Elke gemeente zou haar fietspaden grondig op onregelmatigheden moeten controleren en onderhoud uitvoeren !!!!
sinds 02 sept 2017 St2S - spurcycle bel - bodyfloat - shockstop 30 gr- Ortlieb back-roller pro plus
Bas van Dijk
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:44

Kom eens in Belgie fietsen 8-)

Er zijn plekken op de fietsostrade van Antwerpen naar Mechelen waar de begroeing alweer zover over het fietspad hangt dat je eigenlijk moet afremmen als er een tegenliggerkomt.

Van de week nog op de grote steenweg waar een fietspad langs ligt mijn kop gestoten tegen een overhangende tak.
Stromer St2 2018. 5 maal per week Antwerpen<>Mechelen
https://www.strava.com/athletes/bvandijk68
Marky
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 103
Lid geworden op: 03 jun 2018, 10:43
Locatie: belgië, Vlaams Brabant

Hallo,

fietspaden die een straat dwarsen, en waar je op de straat komt zijn er een rioolroosters
waarvan de baren meegaan met de rijrichting van de fietser.
Echt om je nek te breken als je deze niet op voorrand weet zijn.

Dit wordt zelfs nog gedaan bij aanleg van nieuwe fietspaden. Je zou denken ;
ze zijn bezig de straat aan het heraanleggen alsook het fietspad. Ze zullen de roosters
wel wat opschuiven of het fietspad wat opschuiven, maar nee hoor. Dit blijft zoals voordien.
Gemiste kans.
Tot er een kind iets breekt en dan is het kot te klein.

Ze zouden eerst zelf met de fiets eens moeten langsrijden en dan hun plannen aanpassen
ipv alles achter een bureau en papier te doen

groetjes

Marky
Sven

Ik was me daar dit weekend ook over gaan verbazen bij mijn tocht door het mekka van de fietsvakantie. (De Veluwe)

Ettelijke km's bromfietspad die niet echt veilig te bereiden zijn boven de 27, en dan heb ik nog een geveerde voorvork...

In deze context moest ik ook meteen denken aan de verhalen die ik lees over onze zuiderburen.
Dan prijs ik me weer gelukkig met mijn 27 km WW met bijna alleen goed asfalt weinig verkeer en maar 1 stoplicht.
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Het heeft mijn voorkeur dat ze in ieder geval de tegels en klinkers vervangen door asfalt, of de grote betonnen platen.
Op mijn woon-werk staan al op meerdere wegen waarschuwingsborden dat er tegels los liggen; dat fietst best tricky.
Heb wel gemerkt dat asfalt ook door verzakkingen of thermische werking, aardige kuilen en hobbels kan opleveren; met onze snelheid geeft dat soms een aardige klap. Van de week een duim gekneusd met een tik op het stuur door niet op te letten: een dikke hobbel in het asfalt was de boosdoener.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
joost
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 102
Lid geworden op: 23 dec 2017, 21:53
Locatie: Dordrecht
Merk SP: Stromer ST3

Ik heb de eerste 5 dagen woon werk verkeer op mijn Stromer er op zitten. Balen dat mijn dealer vergeten was om de bodyfloat te bestellen maar op zich wel goed om even zonder te ervaren hoe het fietst. Op de route langs de a16 bij Hendrik Ido Ambacht flink veel wortelt door het asfalt. Zo maar even via de app van de gemeente wat meldingen maken over kapot wegdek. Ben benieuwd of ze er wat mee gaan doen maar niet geschoten is altijd mis.
🇳🇱 Stromer ST3 2020 Deep Black 🚀
Bodyfloat
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Dit dus in de gemeente Amsterdam en gezien de oorzaak ook de rest van NL:
http://www.at5.nl/artikelen/184488/stad ... or-droogte

Stadsdeel Zuid waarschuwt voor losliggende stoeptegels door droogte
Door de droogte verzakken panden in de stad sneller en ook de kwaliteit van zwemwater gaat hard achteruit. Maar ook stoeptegels hebben het nu zwaar te verduren.
Rob van Dugteren van Stadsdeel Zuid laat dit weten. 'Losliggende stoeptegels zijn natuurlijk niet alleen een probleem in Zuid, maar in heel Amsterdam en Nederland. Het zand onder de tegels wordt droog en dan komen deze los te liggen. Hierdoor ontstaan gevaarlijke situaties op stoepen en fietspaden. We proberen zo snel als mogelijk te repareren waar dat kan en anders plaatsen we waarschuwingsborden'.

Ook roept hij weggebruikers op om goed op te letten en hun snelheid aan te passen. 'De hoge temperaturen blijven voorlopig nog even aan, dus voorlopig houden we dit probleem nog wel even. Mensen die losliggende tegels zien roepen we dan ook op om dit te melden bij hun stadsdeel door 14020 te bellen of via de website:
https://www.amsterdam.nl/wonen-leefomge ... -openbare/
Bijlagen
3308113721-907509dc.jpg
3308113721-907509dc.jpg (126.91 KiB) 4471 keer bekeken
258236193-7d788e79.jpg
258236193-7d788e79.jpg (295.55 KiB) 4471 keer bekeken
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Is de gemeente niet sowieso verantwoordelijk voor een deugdelijke weg/fietspad. Alleen een bordje ontslaat ze toch niet van het onmiddellijk herstellen van schade aan weg/fietspad? En kun je ze dan niet altijd aansprakelijk stellen voor opgelopen schade door kapot wegdek?
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Gebruikersavatar
harmroest
Expert
Expert
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 mar 2018, 06:17
Locatie: Eemnes

rij zelf dagelijks door zuid, maar wat een drama en levensgevaarlijk. Stoeptegels staan soms gewoon recht omhoog. Als je niet oplet rij je er vol tegen aan.
🇳🇱 Stromer ST2 20inch model 2017 April 2019 13000+Km 🔋 Li-ion ±1kWh 🚲
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

marco-hlv schreef: 19 jul 2018, 14:02 Is de gemeente niet sowieso verantwoordelijk voor een deugdelijke weg/fietspad. Alleen een bordje ontslaat ze toch niet van het onmiddellijk herstellen van schade aan weg/fietspad? En kun je ze dan niet altijd aansprakelijk stellen voor opgelopen schade door kapot wegdek?
Niets als ze waarschuwingsborden zetten. Ook als ze het niet doen moet jij aantonen dat ze het hadden kunnen weten. Dat is lastig behalve als het gat er al maanden zit dan kan je stellen dat ze hun wegbeheerderschap niet naar behoren uitvoeren. Ze moeten namelijk regelmatig controle rondes uitvoeren. Dus borden respecteren maar het is inderdaad zeer gevaarlijk.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Plaats reactie