Het is gelukt, DIY richtingaanwijzers op mijn ST3

geelfietsje
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 dec 2018, 16:41

Het is een leuk project.
Ik snap tegelijkertijd helemaal niet welk doel het dient. Wat is er mis met de "normale" manier van richting aangeven, welke door zo'n 13 miljoen fietsers in dit land gedeeld wordt? Het met de hand aangeven gaat bovendien uitstekend samen met het achterom kijken. Nog een voordeel is dat de overige verkeersdeelnemers ook die "normale" manier van richting aangeven verwachten. Wel zo veilig.
Bij voorbaat excuus wanneer voor deze oplossing gekozen wordt in verband met een beperking,
ST3 L 983, zwart met winterbanden, Giro Camden MIPS, Noord-Brabant, 2x20 km ww :cool2:
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Nou stromance....petje af keurig bedacht en gemonteerd echt top en wel zo veilig (met twee handen aan het stuur de bocht voorbereiden) laat ze maar lekker miepen over garantie gelukkig is de producent daar niet misselijk mee :ay :ay :ay
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
StroMarco
Pro
Pro
Berichten: 75
Lid geworden op: 03 mei 2020, 16:40
Locatie: NL

geelfietsje schreef: 10 jul 2020, 18:46 Nog een voordeel is dat de overige verkeersdeelnemers ook die "normale" manier van richting aangeven verwachten.
Je bent als SP’er toch al veroordeeld tot een status aparte. Je ziet eruit als een fietser, maar moet je gedragen als een brommer. Dan zijn de richtingaanwijzers eerder gepast dan misplaatst. De duur van 15 seconden richting aangeven is ook veel duidelijker dan slechts eventjes je hand uitsteken. Daarnaast kun je het gebruiken als ondersteuning en nog steeds je hand uitsteken als dat gegeven de situatie beter is.
ST1 Sport 2020 | 983 Wh | Redshift seatpost | Kinekt stem | 2x Ortlieb Backroller Classic
geelfietsje
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 dec 2018, 16:41

Op zich okay, maar je moet wel je hand langer dan even uitsteken natuurlijk.
ST3 L 983, zwart met winterbanden, Giro Camden MIPS, Noord-Brabant, 2x20 km ww :cool2:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

geelfietsje schreef: 10 jul 2020, 21:32 Op zich okay, maar je moet wel je hand langer dan even uitsteken natuurlijk.
Op een druk punt, waar je bijvoorbeeld in een bocht moet afslaan oid, houd ik toch echt 2 handen aan het stuur. Ik geef dan ruim van te voren richting aan een sorteer duidelijk voor, maar vanaf het moment dat ik eventueel moet corrigeren of remmen zorg ik dat ik weer 2 handen aan het stuur heb.

Daar zouden richtingaanwijzers zeker helpen!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Eens.

Ik probeer altijd mijn verrichtingen zoals vaart minderen, remmen en terugschakelen af te ronden voordat ik mijn hand uitsteek. Zodra ik daadwerkelijk van richting verander zitten mijn handen allebei weer stevig aan het stuur.

Maar ik snap wel dat er situaties zijn waarin je richting aan wil geven, maar ook je beide handen aan het stuur wil houden, vooral als het erg druk is en je zit tussen de auto's.

We hebben op het forum al een hele riedel aan oplossingen voorbij zien komen: Winglights, Blinkers, kermis op je helm, kermis op je veiligheidshesje, richtingaanwijzers in je velgen etc. etc.

Het meeste mist volgens mij zijn doel, omdat het teveel kleuren zijn en het verschil tussen links en rechts niet duidelijk is vanwege de kleine afstand tussen beide signalen. Er knippert "wat", maar wat? Automobilisten zijn het niet gewend, want op brommers, motoren en alle andere voertuigen ziet het er anders uit: altijd oranje (ambergeel), altijd links en rechts op een minimale afstand uit elkaar, altijd een bepaalde lichtsterkte en knipperfrequentie. Zo is dat wettelijk bepaald en zo weet iedereen waar hij aan toe is.

Op zich vind ik de oplossing van de OP zo gek nog niet. Het is in elk geval lekker breed. Ik kan alleen niet zien of de LEDjes rood of oranje zijn. Ik had oranje gekozen, omdat dat overeen komt met alle bestaande richtingaanwijzers op andere voertuigen en de kans daarmee het grootst is dat andere weggebruikers het in een reflex begrijpen, i.p.v. dan men denkt: WTF?.. en niet adequaat reageert.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Automobilisten snappen dit, gezien de snelheid denk ik eerder en beter dan hand uitsteken.
Op veel bromfietsen zitten al jaren knipperlichten en gezien je positie op de weg valt dit veeuuul beter op dan hand uitsteken ik kom dagelijks meerdere malen tegen dat men, omdat ik met twee handen aan het stuur de bocht inzet mij aanstaart.......wat ga je nou doen? omdat ik ook motor rij is dat wel eens frustrerend dit is mi. het eerste SP waardig systeem dat ik zie.
Nu nog eens shoppen op Louis.nl voor mooie 12V pinkers :cool2:
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

WFVst5 schreef: 10 jul 2020, 20:21 laat ze maar lekker miepen over garantie gelukkig is de producent daar niet misselijk mee
Zodra je gaat rommelen in het elektronisch circuit vervalt de garantie op je Stromer. Punt.

Het helpt wel dat hier nergens is geknipt en dat alles - voor zover ik begrepen heb - zo is aangelegd dat het ook weer in originele staat kan worden teruggebracht.

Dat is niet alleen noodzakelijk bij garantieclaims (al kan Stromer van alles uitlezen en de boel is bovendien door een niet-erkend Stromer monteur uit elkaar gehaald t.h.v. connectoren en de OMNI display, dus de garantie is ook op dit vlak foetsie en de dealer ziet dat natuurlijk ook), maar ook als je deze Stromer op termijn weer wil doorverkopen. Daarvoor wil je 'm naar de originele (legale) staat terug kunnen brengen.

Persoonlijk zou ik binnen de garantieperiode een tijdelijke, stand-alone tussenoplossing kiezen en pas buiten garantie e.e.a. uit elkaar hebben gehaald om het Stromer circuit te betrekken.

Dat gezegd hebbende: chapeau voor de manier waarop dit is aangepakt. Als ik het zo lees: zonder knippen, met nette connectoren, weggewerkt in het frame én met originele Stromer-knoppen. Knap gedaan, een project om trots op te zijn.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Alles netjes gemaakt en weggewerkt, super. Het betere hobbywerk. :ay
nu ja hobbywerk, als ik het zo lees veronderstel ik dat het eerder semi professioneel is....
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Ik vind het mooi gemaakt. Ik hoop wel dat andere weggebruikers de knippers zien want ze zitten er dicht bij elkaar. Aan de voorkant zitten ze direct naast de felle koplamp. Ik ontwijk kijken in koplampen ivm verblinden. Dat zullen anderen ook doen en dan is het effect weg. Je gaat het vanzelf meemaken.
Laatst gewijzigd door mboelis op 11 jul 2020, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Plaats reactie