Tik voorwiel st3

Dentista
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 42
Lid geworden op: 01 feb 2020, 14:28

Ik heb nu 2 maanden een st3.

Sinds het ophalen van de fiets heb ik een soort tik in het voorwiel. Het geluid is alleen hoorbaar als ik langzaam rijd. Als ik het wiel ronddraai zonder dat ik er op rij hoor ik niks.

De fietsenmaker heeft lang gezocht maar kon niet vinden waar het vandaan kwam. Alles aangedraaid en uiteindelijk een nieuw voorwiel erin. Helaas heeft dit niet geholpen. Ik kom er niet uit. Hebben jullie ideeën?

Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Als het met een nieuw voorwiel niet geholpen heeft, is de kans dat het werkelijk uit je voorwiel komt toch onbestaande?
Het zou je rem kunnen zijn die niet goed uitgelijnd is of los zit. Maar dat zal je fm gechecked hebben.

Mindert dit als je versnelt tot je het niet meer hoort of stopt het abrupt? (Want zou mss kunnen zijn dat het bij hogere snelheden ook nog tikt maar dat de omgevingsruis te luid wordt om het nog te horen).

Heeft iemand anders het ook als hij ermee rijdt?

Heb je het ook als je stopt met trappen?
Want dit is heel stom, ik heb ook eens naar een getik gezocht overal, en bleek de rits van mijn schoenen te zijn waarmee ik altijd fiets die tegen het cranckstel aantikte.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bram Roose schreef: 30 mei 2020, 08:35 Als het met een nieuw voorwiel niet geholpen heeft, is de kans dat het werkelijk uit je voorwiel komt toch onbestaande?
Onbestaand niet, kans is wel erg klein.

Verder eens met Bram: probeer meer data te krijgen. Wel/niet tijdens trappen, niet trappen, remmen met alleen voorrem, alleen achterrem, beide remmen,... Alles wat je kunt verzinnen.

Soms lijkt een geluid echt van een bepaalde plek te komen, maar is het uiteindelijk toch een andere plek. Wat hoort een ander die naast je fietst?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
+/-
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 106
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:13

Vreemd hoor. Zo heb ik bij wat scherper sturen een schurend bandengeluid. Ook dat krijg ik niet gelokaliseerd.
ST3 black, Citroëns: 2cv6 red, cx25 black, ds21 grey, c3 white
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Geluid van Dentista: Kan ook zomaar uit je achterwiel komen of van je trapper die tegen je fietsstandaard aan komt. Als een voorwiel-wissel het getik niet heeft doen ophouden, dan is de kans niet zo groot dat het getik uit het voorwiel komt. Het getik kan zomaar afkomstig zijn van een van de vele lagers, ook bijvoorbeeld die uit je trappers. Helemaal eens met de opmerking dat meer experimenteren je meer data op gaat leveren.

Bandengeluidje van +/-: Iedereen die scherp durft te sturen heeft last van dat schurende bandengeluid, met name de Pirelli's bij de ST3 (en ST5) geven je dat geluid. Sommigen vinden dat geluidje in de bochten mooi om te horen. :ba
Laatst gewijzigd door Henry op 30 mei 2020, 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Heb je dit topic gecheckt Dentista ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
StroMarco
Pro
Pro
Berichten: 75
Lid geworden op: 03 mei 2020, 16:40
Locatie: NL

Vaak is het veertje die de remblokken terug duwt een bron van wat getik. Er zitten hele smalle stripjes aan die weleens naast de remblok komen en langs de gaatjes van de schijf gaan. Makkelijk te testen overigens. Even de remblokken voor eruit nemen en rondje proberen.

Uiteraard gebruik je dan je voorrem even niet, anders komen de zuigers eruit.

Zeer eenvoudig te doen.

Bij tikken is het altijd op zoek naar de frequentie. Komt dat overeen met de draaisnelheid van de wielen, de cranck, of het minimaal links-rechts bewegen van het stuur. Voorts proberen te bepalen of het ook onder belasting of tijdens uitrollen voor komt. Zo zou je het meestal redelijk moeten kunnen achterhalen.
ST1 Sport 2020 | 983 Wh | Redshift seatpost | Kinekt stem | 2x Ortlieb Backroller Classic
+/-
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 106
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:13

Henry schreef: 30 mei 2020, 09:22 Bandengeluidje van +/-: Iedereen die scherp durft te sturen heeft last van dat schurende bandengeluid, met name de Pirelli's bij de ST3 (en ST5) geven je dat geluid. Sommigen vinden dat geluidje in de bochten mooi om te horen. :ba
Aaahh. Ja dan heeft het wel wat. Geeft wel een gevoel van snelheid :-)
ST3 black, Citroëns: 2cv6 red, cx25 black, ds21 grey, c3 white
Dentista
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 42
Lid geworden op: 01 feb 2020, 14:28

Thanks voor jullie tips.

Ga vandaag weer even zoeken. Heb echt het gevoel dat het geluid van voren komt.

Het geluid is zowel met als zonder trappen aanwezig. Ik hoor het niet als ik het voorwiel optil en dan rond draai.
Ik heb zelfs het idee dat het geluid iets erger is geworden na het nieuwe voorwiel.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

+/- schreef: 30 mei 2020, 10:22
Henry schreef: 30 mei 2020, 09:22 Bandengeluidje van +/-: Iedereen die scherp durft te sturen heeft last van dat schurende bandengeluid, met name de Pirelli's bij de ST3 (en ST5) geven je dat geluid. Sommigen vinden dat geluidje in de bochten mooi om te horen. :ba
Aaahh. Ja dan heeft het wel wat. Geeft wel een gevoel van snelheid :-)
Net als vroeger bij de Knight Rider, met piepende banden door de bocht... alleen hij kreeg dat dan ook voor elkaar op zandpaden :lol:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie