Stuur ST3 staat scheef

Ronald
Pro
Pro
Switzerland
Berichten: 40
Lid geworden op: 18 mei 2020, 08:58
Locatie: Zürich, Zwitserland

Stromeur schreef: 23 mei 2020, 22:37
Caje schreef: 23 mei 2020, 22:32 Stromeur, ben je zeker van de ST3/5 met ronde stuurbuis?
Ik zal deze week eens navragen en laat het wel even weten.

Trouwens, ik weet dat fietsenmakers het wel graag zo noemen, maar "model 2020" bestaat niet echt. De ST3 is er eind 2018 gekomen en is sindsdien niet ingrijpend gewijzigd. Jaar van inschrijving kan natuurlijk wel 2020 zijn.
Misschien is de wijziging alleen doorgevoerd op de st5, dealer had het erover dat bij ST5 een oplossing was gekomen.
ST3 AE
Ronald
Pro
Pro
Switzerland
Berichten: 40
Lid geworden op: 18 mei 2020, 08:58
Locatie: Zürich, Zwitserland

Caje schreef: 23 mei 2020, 22:32
Stromeur schreef: 23 mei 2020, 22:10 Een nieuwe Stromer uit de doos had waarschijnlijk een ronde stuurbuis aan de vork gehad, want als ik me niet vergis is Stromer inmiddels van die ovale constructie afgestapt. De geveerde voorvorken voor de ST3/ST5 zijn er namelijk ook in twee smaken: met een ovale stuurbuis en met een ronde stuurbuis. En dan zou je ook geen probleem hebben met een scheef stuur dat niet recht te zetten is.
Stromeur, ben je zeker van de ST3/5 met ronde stuurbuis? ‘t is omdat ik sinds januari een ST3 model 2020 heb en deze heeft ook de ovalen buis. Deze stond trouwens ook wat scheef maar heb dat zelf kunnen oplossen door de stuurpen te open en daar de buis dmv met de 2 inbusvijsjes los te maken en opnieuw vast te maken tijdens het rechtdrukken van het stuur. Veel speling Heb je met die ovalen buis wel niet 😵
Bedoel je de twee inbusvijsjes van de stem of echt iets in het ovale stuk van de fork?
ST3 AE
Ronald
Pro
Pro
Switzerland
Berichten: 40
Lid geworden op: 18 mei 2020, 08:58
Locatie: Zürich, Zwitserland

mboelis schreef: 23 mei 2020, 22:46 Als je ketting op de grootste tandwielen ligt van je cassette, want zo lees ik het, ligt de ketting er heel schuin op. De ketting wordt bij achteruit draaien niet door de derailleur op het tandwiel geleid. Dan loopt de ketting er vanzelf af. Dat is een eigenschap dat helaas bij dit soort aandrijving hoort.
Ik was er al bang voor met zo’n groot voorblad en dan grootste tandwiel achter. De kooi staat dan helemaal strak (bijna krom voor mijn gevoel). Ketting staat ook schuin ja.

Volgens jou dus normaal bij een st3?
ST3 AE
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Als je naar de kooi en de vorm van ketting kijkt als je ketting op het grootste tandwiel achter hebt gezet, dan zegt dat mij dat de laatste paar tandwielen er voornamelijk "voor de sier" op zitten. Als je die laatste paar tandwielen daadwerkelijk nodig hebt, dan zal dat een flinke aanslag gaan betekenen op je materiaal (in iets mindere mate vind ik dat ook bij gebruik van het kleinste tandwiel, de 11T). Een fiets met twee voorbladen is dan een logische conclusie.

...en om iets te zeggen over de spiegel van de ST3: die van mij ligt op een plankje in de garage. ;)
Witte ST3 van maart 2019
Ronald
Pro
Pro
Switzerland
Berichten: 40
Lid geworden op: 18 mei 2020, 08:58
Locatie: Zürich, Zwitserland

Henry schreef: 24 mei 2020, 08:42 Als je naar de kooi en de vorm van ketting kijkt als je ketting op het grootste tandwiel achter hebt gezet, dan zegt dat mij dat de laatste paar tandwielen er voornamelijk "voor de sier" op zitten. Als je die laatste paar tandwielen daadwerkelijk nodig hebt, dan zal dat een flinke aanslag gaan betekenen op je materiaal (in iets mindere mate vind ik dat ook bij gebruik van het kleinste tandwiel, de 11T). Een fiets met twee voorbladen is dan een logische conclusie.
Hier met berg op wil je lage verzetten nog weleens gebruiken. Zeker als accu leeg is.

Vind het wel een beetje knullig 11 versnellingen erop, maar 2 laagste en hoogste kun je beter niet gebruiken.
ST3 AE
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Nou ja, zo kijk ik naar de drive train. Als de ketting te schuin loopt, dan lijkt me dat niet goed voor de onderdelen die uitmaken van de drive train. Om die reden rijd ik het liefst op de tandwielen die het meest recht achter het voorblad zitten en eerlijk gezegd gebruik ik om die reden de bovenste 4 tandwielen en het onderste tandwiel van de cassette nauwelijks. Bijkomend voordeel is dat de trapfrequentie ook wat hoger ligt en de belasting op je knieën minder is. Nou heb ik wel makkelijk praten, want in mijn verre omtrek kan ik geen berg/heuvel ontdekken en let ik er echt op om niet met een "platte" accu te worden geconfronteerd.

Voor degene die wel te maken heeft met heuvels/bergen, die is denk ik beter af met een Stromer die voorzien is van een dubbel voorblad, zeker als de kans op een lege accu redelijk aanwezig is.
Laatst gewijzigd door Henry op 24 mei 2020, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

We dwalen lekker af na je vraag over de spiegel. Ik heb de hangende spiegel(1) erop gezet omdat ik zo smal mogelijk wil zijn. Wil ook kunnen zien wat van achteren nadert en hoe snel. Komt ook omdat ik motor rijdt.

Waarom Stromer voor een 11 speed MTB cassette heeft gekozen kan Stromeur je vast beter uitleggen dan ik.

Over de 11 versnellingen: alleen bij versnelling 9, tandwiel 15 bij de standaard cassette, ligt de ketting het beste in lijn met het grote voortandwiel. Voor de levensduur van de ketting en tandwielen kan je het beste zoveel mogelijk op die positie rijden. Ik verwacht dat de meeste rijders hooguit 2-3 versnellingen hoger en lager rijden in Nederland en Vlaanderen. is. De bergversnellingen worden niet of zelden gebruikt. Is volgens mij ook niet de intentie van een SP met deze constructie.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Henry schreef: 24 mei 2020, 08:42 Als je die laatste paar tandwielen daadwerkelijk nodig hebt, dan zal dat een flinke aanslag gaan betekenen op je materiaal
De OP woont in Zwitserland -> bergen.
Henry schreef: 24 mei 2020, 08:42 ...en om iets te zeggen over de spiegel van de ST3: die van mij ligt op een plankje in de garage. ;)
Dat vind ik nog steeds een hoogst onverstandige (en illegale) keuze. Of had je inmiddels een alternatief erop zitten?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Caje
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 dec 2019, 22:16


Bedoel je de twee inbusvijsjes van de stem of echt iets in het ovale stuk van de fork?
Ik bedoel de inbusvijsjes op onderstaande foto. Daarmee kan je het stuur lichtjes corrigeren.
Afbeelding
https://www.dropbox.com/s/u6c2ztx2xhzb ... m.jpg?dl=0
Stromer ST3 sport black xl - 983W / Cratoni Smartride black / Abus Bordo Granit 110cm / spatbordverlengers voor / Vaude aqua back / New Looxs Varo Racktime
Ronald
Pro
Pro
Switzerland
Berichten: 40
Lid geworden op: 18 mei 2020, 08:58
Locatie: Zürich, Zwitserland

mboelis schreef: 23 mei 2020, 22:46 Als je ketting op de grootste tandwielen ligt van je cassette, want zo lees ik het, ligt de ketting er heel schuin op. De ketting wordt bij achteruit draaien niet door de derailleur op het tandwiel geleid. Dan loopt de ketting er vanzelf af. Dat is een eigenschap dat helaas bij dit soort aandrijving hoort

Die vervelende dure, protectionistische hipster constructie van de ovale stuurpen geeft inderdaad soms de neiging dat het stuur scheef staat of gaat scheef staan bij vastzetten van de bouten. Had ik ook al was het heel weinig. Ik had zelf al voorspeld dat die aluminium pen inklinkt na verloop van tijd en daardoor het stuur gaat kraken en loskomt. Ik heb 1 bout verwijderd en een kleine wig in de spleet getikt. Daardoor wordt de ovale passing groter. Door het stuur een beetje contra-scheef met de overgebleven Onderste bout vast te zetten trekt het hele zootje vanzelf recht bij het vastzetten. Wig eruit en tweede bout ook vastzetten. Nog 3 weken 1x natrekken en het stuur blijft recht staan zonder gekraak. Een handige FM moet dit ook kunnen. Dat heet ervaring
Hoi mboelis,

Heb je hier een foto van? Weet hoe het eruit ziet, maar grote van wigje is wel handig (bijvoorbeeld is het een platte schroevendraaier?).
Ik heb gemerkt dat het stuur nog steeds een klein beetje uit het lood staat en wilde het proberen op jouw manier.


Btw, de spiegel onder het stuur bevalt trouwens goed, zeker in druker verkeer voelt fiets smaller aan.

Gr,

Ronald
ST3 AE
Plaats reactie