Krakend stuur

+/-
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 106
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:13

Begin 2020 een st3 gekocht. Deze was op voorraad. Nu kraakt het stuur nogal en er zit een tikkende beweging in. Ik heb het kunststof kapje losgehaald, waaronder de twee bouten zitten die voor de klemming om de ovale pen zorgen. Aandraaien met het juiste moment helpt niet. Ook iets vaster draaien dan dat helpt niet. Het kraken wordt iets minder maar vervolgens past het kunststof kapje niet. Toch maar weer losser gedraaid... Wat is hier de oplossing voor?
ST3 black, Citroëns: 2cv6 red, cx25 black, ds21 grey, c3 white
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Naar de verkoper ermee !
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Het stuur van mijn ST 3 heeft ook altijd iets gekraakt en doet dat nog steeds. Een kraak die ik er ook niet uit heb gekregen via het vast(er) draaien van de bouten. Omdat ik zeker weet dat de boel goed vast zit, maak ik me er geen zorgen om. Mocht je weten hoe dat kraakje weg te werken is, laat maar weten.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Eens met Golvas. Naar de dealer ermee.

Mogelijk moet het balhoofd beter worden afgesteld.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Ik had dit ook. FM heeft de boutjes aangedraaid aan het stuur zelf (aan de koplamp) en niet die onder het plastiek kapje. Nu kraakt het stuur omzeggens niets meer.
ST3 black 983wh
JeroenB
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2019, 18:23

Bram Roose schreef: 15 mar 2020, 08:17 Ik had dit ook. FM heeft de boutjes aangedraaid aan het stuur zelf (aan de koplamp) en niet die onder het plastiek kapje. Nu kraakt het stuur omzeggens niets meer.
Bedankt voor de tip. Ik zal deze boutjes ook eens controleren want mijn stuur kraakt ook een beetje.
3500km. De honeymoon is nu voorbij: nu wordt onze relatie serieus. We zullen goede en slechte dagen tegemoet gaan, maar samen komen we er wel door. :ba :bp:
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Dat heeft bij mij niet geholpen. Normaal gesproken heb ik geen last van het gekraak. Het gekraak is er alleen als ik veel kracht zet. Misschien druk ik op die momenten wel te hard op- of trek ik wel te hard aan het stuur. :bn:
Wat ik al eerder zei: "Omdat ik zeker weet dat de boel goed vast zit, maak ik me er geen zorgen om".
Witte ST3 van maart 2019
+/-
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 106
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:13

Net geprobeerd, maar het zit bij mij echt in de stem - ovale vorkpen verbinding of nog lager. Dat wordt er eentje voor de dealer...
ST3 black, Citroëns: 2cv6 red, cx25 black, ds21 grey, c3 white
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

De ovale klemming is zich aan het zetten. Toppen van de oppervlakten na de bewerkingen van beide onderdelen klinken in waardoor de klemming minder wordt. De schroefdraad en aanlegvlak onder de kop van de bouten voorzien van een beetje anti-seize pasta doet wonderen. Daarna met voorgeschreven moment vastzetten. Na een week de bouten een beetje losdraaien (1/36 slag o.i.d.) Daarna weer vastzetten met voorgeschreven moment. Of je gaat naar de FM.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
bikerke
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 jul 2017, 16:18

Henry schreef: 14 mar 2020, 20:46 Het stuur van mijn ST 3 heeft ook altijd iets gekraakt en doet dat nog steeds. Een kraak die ik er ook niet uit heb gekregen via het vast(er) draaien van de bouten. Omdat ik zeker weet dat de boel goed vast zit, maak ik me er geen zorgen om. Mocht je weten hoe dat kraakje weg te werken is, laat maar weten.
Dit komt dan meestal door montage zonder montagepasta.
Dit kan je makkelijk oplossen door de verbinding
stuur/stuurpen in te spuiten met wd40.
Ben je een beetje technisch, dan kan je ook je stuur demonteren en alles
terug monteren met montagepasta.
Plaats reactie