Aangegeven batterijcapaciteit slaat op hol

Hage
Pro
Pro
Berichten: 81
Lid geworden op: 04 sep 2019, 21:22

Hallo.
Gisteren een 60 km gefietst, de aangegeven actieradius bleef een hele tijd hangen op 86 %. Na een korte tussenstop viel ie bij het openen van de fiets op 46%. Dan op nog geen km van 46% naar 41%. Iemand dit ooit voorgehad? Wel pas een nieuwe motor gekregen omdat de achterste lager stuk was. En het is zo dat het achterwiel, lager en motor samen (afgemonteerd vanuit Stromer) vervangen worden.
Merk ook dat sinds de wissel de ondersteuning vertraagd na het remmen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Controleren met een momentsleutel of de achterwiel-as netjes op 25Nm is aangedraaid.
Accu uitnemen terwijl je bike aan staat, 10 min wachten, accu terugplaatsen, Stromer weer aanzetten.
Trapsensor kalibreren.

Als dit de problemen met resterende accu-capaciteit en ondersteuning niet oplost: terug naar de dealer ermee.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Er is wel iets aan de hand met het actueel aangeven van de capaciteit. Ik ging vrijdag van mijn werk weg met 54%, thuis was dat slechts 5% minder na 15km voluit rijden. Na een herstart stond de capaciteit op 29%.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Valt dat eventueel te linken aan de laatste softwareversie ? :bn:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Mogelijk, voor de update nooit meegemaakt
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

De laatste software updates leiden tot een flink aantal incidenten:
- een flinke toename van foutcodes, allen in de 20xxxx- en de 21xxxx-reeks,
- vertraagde update van percentage batterijcapaciteit bij opladen,
- onvoorspelbare restcapaciteit van de accu tijdens het rijden.

Ik heb geen idee wat er bij Stromer aan de hand is. Hebben ze afscheid moeten nemen van de ervaren programmeur/tester en nu een nieuwe junior programmeur/tester aangetrokken?
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Henry schreef: 08 mar 2020, 20:12 - een flinke toename van foutcodes, allen in de 20xxxx- en de 21xxxx-reeks,
De foutmeldingen E 210102 en E 210109 (als ik me niet vergis) verschijnen als er sprake is van kortsluiting op de 48V polen van de accu. Deze foutmeldingen zijn er voor onze eigen veiligheid en kun je niet zomaar in dat rijtje incidenten plaatsen. Accu's met deze fout worden automatisch buiten gebruik gesteld en worden, al dan niet i.c.m. de controller, onder garantie vervangen.

Die andere issues lijken inderdaad onbedoelde side-effects/fouten als gevolg van de FW update.
Henry schreef: 08 mar 2020, 20:12 Ik heb geen idee wat er bij Stromer aan de hand is. Hebben ze afscheid moeten nemen van de ervaren programmeur/tester en nu een nieuwe junior programmeur/tester aangetrokken?
Ik zou dergelijke issues, als ik ze had en als eerder gegeven adviezen niet helpen, aan de dealer voorleggen i.p.v. wat te speculeren over een programmeur bij Stromer, en de bevindingen hier terugmelden. Heb je zelf meer aan en de forum-community ook.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik heb na/tussen de software updates de volgende foutmeldingen ontvangen:
210208
21000c 2x
21020f 2x
210000 6x

Na het uit- en weer aanzetten van de Stromer, heb ik er geen nadeel van gehad. Omdat ik binnenkort toch nog een keertje langs moet, heb ik er wel foto's van bewaard die ik dan zal overleggen als ik er ben. Voor mij vooralsnog geen reden om hiervoor speciaal contact op te nemen met de FM.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
bero
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 mei 2019, 01:16
Locatie: Bussum
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 9000

Paar weken terug was de ondersteuning volledig van slag. Kalibreren hielp niet. Ik heb de fiets in de weilanden uitgezet, en effe gewacht met weer aanzetten. Daarna begon spontaan een update van de Omni - niet vooraangekondigd door het icoontje. Maar die update veranderde de ST3 in een elektro-scootertje. Daarmee in ieder geval de beschaving weer mee weten te bereiken.

De FM heeft de update nogmaals gepushed (wel een vreemd en ander versienummer: 4.2.2.2-1cfba6de), en sindsdien loopt de fiets weer normaal, behalve.... de weergave van het bereik: 37km in stand 3. Dat was toch echt >50 voor die tijd. Bij aankomst (32km) hou ik nu ook vaak minder dan 10% over (normaal rond de 40%).

Is de batterij vernaggeld? Niet volgens de FM. Is de berekening van het bereik in de war? Kan, als die gebaseerd is op historische gegevens. Levert de accu meer vermogen? Niet bij mijn weten. Tijd om de boel eens na te laten kijken :geek: .
ST3 Cool White XL 983W
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

bero schreef: 08 mar 2020, 22:21 Ik heb de fiets in de weilanden uitgezet, en effe gewacht met weer aanzetten. Daarna begon spontaan een update van de Omni - niet vooraangekondigd door het icoontje.
Je had de update toevallig niet al drie keer weggedrukt? Na de derde keer wordt de update namelijk geforceerd geïnstalleerd als je je Stromer uit/aan zet.
bero schreef: 08 mar 2020, 22:21 behalve.... de weergave van het bereik: 37km in stand 3. Dat was toch echt >50 voor die tijd. Bij aankomst (32km) hou ik nu ook vaak minder dan 10% over (normaal rond de 40%).
Als je niet meer ondersteuning ervaart, als de omstandigheden waaronder je fietst (b.v. wind) niet anders zijn en als de gevoeligheid van de trapsensor nog op dezelfde waarde staat ingesteld (?), dan moet er moet toch iets anders zijn dat actieradius weg slurpt. Aangezien je na de update last kreeg van scooteren, kijk ik alvast met een schuin oog naar de TMM-sensor.

Ik zou eerst eens een leen-accu meevragen aan de FM om uit te sluiten dat het probleem in de accu zit. En van daaruit verder gaan zoeken. Tenzij de FM er zelf een idee over heeft natuurlijk, dan zou ik dat opvolgen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie