Cassette bestellen of aparte kronen
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Leer jezelf zsm een hogere trapfrequentie aan. Veel beter voor je knieeen, je slijtage en de rijdynamiek.
Sorry, maar ik ben nieuwsgierig.Bulck schreef: ↑24 okt 2019, 07:02 Bedankt alvast voor de goede reactie .... zal waarschijnlijk de T11 wel vervangen dan want rij bijna constant op dat blad ... smeer mijn ketting om de 500 km met specifiek smeerolie van shimano ... en ketting al op 1700 km versleten zou wel snel zijn vind ik zelf ...
Waar vind ik de beste prijs voor mijn 11T kroon dan ... ?
Maak je jouw ketting en cassette ook schoon of voeg je alleen smeermiddel toe?
Je kunt zelf eenvoudig vaststellen of de ketting al versleten is of niet. Je hebt daarvoor speciale meters in de handel (zijn niet zo duur), maar een schuifmaat klaart de klus ook.
Ook ben ik wel benieuwd naar de vorm van de tandjes van de 11T. Als deze de "zaagtand-/v-/haaientand-vorm" hebben aangenomen, dan zijn ze versleten. Misschien kun je er een foto van plaatsen. Als je de andere tandwielen niet gebruikt, moet het verschil (tussen nieuw en versleten) eenvoudig vast te stellen zijn. Ketting wel even op een van de grotere bladen achter plaatsen.
Over het vervangen van de 11T:
- Niet elke FM wil daaraan meewerken, bijvoorbeeld omdat ze de 11T niet op voorraad hebben en alleen aan complete cassettes kunnen komen.
- Online is eenvoudig aan een 11T te komen.
- Zelf vervangen kan ook, maar dan heb je wel het gereedschap nodig.
Witte ST3 van maart 2019
-
- Veteraan
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
- Locatie: Gouda
- Merk SP: Klever N Rogue
- Km-stand: 7000
Na dik 20.000 km fiets ik nog steeds voornamelijk op de 11T. Ik kan mij zo voorstellen dat dit op de toerfiets inderdaad niet al te best is voor je knieen na een poos. Zelf heb ik iig nog nergens last van en ik ben ook van mening dat dat voor de SP toch echt wel in mindere mate op gaat. Door de ondersteuning is de belasting nu eenmaal ook gewoon minder groot. Wanneer ik op mijn stadfietsje lekker doorfiets heb ik een ongeveer even grote belasting en cadans als op de SP.
Bij tegenwind of anderszins kloteweer schakel ik wel vaker terug naar de 12 of 13 omdat ik anders toch wel snelheid kwijt begin te raken.
Bij tegenwind of anderszins kloteweer schakel ik wel vaker terug naar de 12 of 13 omdat ik anders toch wel snelheid kwijt begin te raken.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
- mboelis
- Veteraan
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
- Locatie: Westfriesland
- Merk SP: Stromer ST3 2019
- Km-stand: 40k
bv hier. Het zal hier en daar een paar € verschiilen. AliExpress duurt lang, prijsverschil is er nauwelijks.
Het gereedschap om het uit te voeren kost een veelvoud
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
- Bulck
- Pro
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 01 mei 2019, 00:11
- Locatie: Itegem
- Merk SP: Stromer St3
- Km-stand: 6100
Dit was het probleem ... bedankt voor de reactie...
Stromer st3 L ,Garmin 1030 ,Quadlock Mount for iPhone , iPhone XS Max ,Bazil fietstas
Strava : https://www.strava.com/athletes/20207082
Strava : https://www.strava.com/athletes/20207082
Betekend dit dat je nu steeds rijd met de derailleur op "on" ? dan staat de ketting wel super strak vind ik zelf. Benieuwd hoe je slijtage dan is en je schakellen. Heb het zelf een ri geprobeerd en toen weer terug gezet. Lijkt mij meer voor als je over ruwe wegen rijdt en niet wilt dat je ketting er afschiet.
Ik heb deze altijd op ON staan. Anders slaat mijn ketting veel te hard. Is dan niet aangenaam rijden. Is normaal ook de bedoeling dat deze altijd op ON staat. Misschien niet nodig als je altijd perfecte wegen hebt, maar dat is in België niet het geval. Ik heb nu 5000km gereden, de ketting slijtage meter valt nog altijd niet in 0,75.mrstrom schreef: ↑28 okt 2019, 13:20Betekend dit dat je nu steeds rijd met de derailleur op "on" ? dan staat de ketting wel super strak vind ik zelf. Benieuwd hoe je slijtage dan is en je schakellen. Heb het zelf een ri geprobeerd en toen weer terug gezet. Lijkt mij meer voor als je over ruwe wegen rijdt en niet wilt dat je ketting er afschiet.
Leren wij NL-ers ook nog wat. Hier zijn de wegen zoals een strijkplank. We zijn erg verwend en op "off" klappert de ketting niet dus.rubenv schreef: ↑28 okt 2019, 15:16Ik heb deze altijd op ON staan. Anders slaat mijn ketting veel te hard. Is dan niet aangenaam rijden. Is normaal ook de bedoeling dat deze altijd op ON staat. Misschien niet nodig als je altijd perfecte wegen hebt, maar dat is in België niet het geval. Ik heb nu 5000km gereden, de ketting slijtage meter valt nog altijd niet in 0,75.mrstrom schreef: ↑28 okt 2019, 13:20Betekend dit dat je nu steeds rijd met de derailleur op "on" ? dan staat de ketting wel super strak vind ik zelf. Benieuwd hoe je slijtage dan is en je schakellen. Heb het zelf een ri geprobeerd en toen weer terug gezet. Lijkt mij meer voor als je over ruwe wegen rijdt en niet wilt dat je ketting er afschiet.