Batterij verliest lading in rust

jdk
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 okt 2019, 08:18

Bedankt voor de tip Tomasj! Als ik de fiets op het werk parkeer, kies ik nu de optie "Slot". Als ik uw antwoord goed begrijp, zou ik hem dus op "Uit" moeten zetten en dan verbruikt hij niks meer?

Ik begrijp dat de lader niet kan druppelladen, maar bij mijn ST1x uit 2017 deed ik net hetzelfde en had ik nooit zo'n verlies doorheen de werkdag. Dat was een CR190 lader, nu is het een CR245, dat is het enige verschil dat ik kan bedenken.

De FM heeft trouwens gevraagd om te controleren of het touchscreen niet warm wordt, dit zou eventueel verlies kunnen verklaren.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

jdk schreef: 30 okt 2019, 10:47 Ik begrijp dat de lader niet kan druppelladen, maar bij mijn ST1x uit 2017 deed ik net hetzelfde en had ik nooit zo'n verlies doorheen de werkdag.
In deze modellen zitten twee verschillende OMNI's. De OMNI C in de ST3 heeft o.a. BT erbij gekregen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
galensk
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 okt 2019, 16:08

Hallo,
Ik heb bovenstaande gelezen want we hadden na een recente update op onze ST3 ook tot 30% ladingverlies in rust. Dit is ondertussen opgelost bij de FM maar we zijn wel verrast door het gedrag in de stand "op slot" . We deden volgende test met ST3 en een BQ814 batterij : We rijden 30km met volle ondersteuning bij een buitentemperatuur van 15°C en komen thuis met de batterij op 53%. Dit lijkt dik in orde volgens de specificaties van de batterij. We zetten vervolgens de fiets 10uur op slot en meten ieder uur, hierbij zien we dat de batterij zakt tot 43%. We zijn dus 10% kwijt aan "op slot". Even kort komt dit overeen met 81,4 Wh op 10 uur is dit dus een continu verbruik van 8,1 Watt per uur... ( juist ? )
Nu wordt het nog moeilijker als we nadien de fiets opladen tot 100% en een nacht "op slot" zetten merken we dat hij na 10 uur nog mooi op 100% staat.

Hierbij vragen we ons af of iemand een idee heeft of kan verklaren wat of welke component in de fiets dergelijk verbruik (8W ??? ) kan verklaren ? Voor de duidelijkheid, ... de ST3 rijdt voor de rest zalig :cool2: !
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

galensk schreef: 30 okt 2019, 12:04 Hierbij vragen we ons af of iemand een idee heeft of kan verklaren wat of welke component in de fiets dergelijk verbruik (8W ??? ) kan verklaren ?
Kort gezegd: alle componenten behalve het scherm (dat gaat uit) en de motor (want de bike staat stil). Ik heb weleens van een dealer begrepen dat bij een Stromer die gelocked is of in stand-by staat feitelijk alleen het beeldscherm wordt uitgeschakeld. De rest van het systeem blijft volledig aan.

Maar als ik lees hoeveel capaciteit mensen nu verliezen na, zeg, een dagje op het werk met de Stromer gelocked (volstrekt gangbare situatie), dan wordt het hoog tijd dat Stromer hier wat aan gaat doen.

Dus iedereen die last van heeft van meer dan 10% capaciteitsverlies per dag (24 uur) -> huppekee naar de dealer ermee!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
galensk
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 okt 2019, 16:08

Stromeur schreef: 30 okt 2019, 12:32
galensk schreef: 30 okt 2019, 12:04 Hierbij vragen we ons af of iemand een idee heeft of kan verklaren wat of welke component in de fiets dergelijk verbruik (8W ??? ) kan verklaren ?
Kort gezegd: alle componenten behalve het scherm (dat gaat uit) en de motor (want de bike staat stil)
Dat is inderdaad wat ik ook dacht en verwacht, maar "als" daar een processorbordje, GSM modem en GPS ontvangertje inzitten dan is het met de huidige beschikbare technologie niet realistisch dat er 8W verbruik is... als je doordenkt is 10%, de energie die nodig is om ongeveer 5km met volle ondersteuning te fietsen ! Van dit merk zouden we toch een ernstige technische uitleg mogen verwachten vind ik eigenlijk wel een beetje ! :lol:
Gebruikersavatar
TheWhiteRider
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 jan 2019, 13:59
Locatie: Limburg, BE

Mijn ST3 met blauwe batterij staat nu al spijtig genoeg 8 dagen stil.
Lumbago opgelopen met in de tuin te werken.

De fiets staat op lock in de berging (17°C) en is op die 8 dagen van 100% naar 88% gegaan.
Bluetooth is wel uitgeschakeld (gebruik ik niet).

Dit is volgens mij zoals het zou moeten.
ST3 Sport L Cool White 983Wh
Bike naam "Whitey"
Gebruikersavatar
Rene
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 mei 2017, 06:45
Locatie: Vlaams Brabant
Merk SP: Stromer
Km-stand: 0

Als de Bluetooth sensor wordt gebruikt om de fiets te ontgrendelen, dan kost je dat ook iets stroomverbruik. Want die sensor scant de omgeving af naar jouw Gsm. Ik ben wel benieuwd wat het verschil in verbruik is met of zonder Bluetooth...
Stromer ST3 Pinion LE ABS
15km Kampenhout - Zaventem
Yiul
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jul 2019, 07:45

Precies hetzelfde probleem heb ik.
Fiets naar mijn werk en zet het uit. In de middag naar andere locatie en zomaar 32% lading verlies.
ST3 net eerste beurt gehad en contacten etc schoongemaakt en toch trad het op.
Maar sinds een paar dagen, ik meen ook na een FW update, verlies ik geen lading meer en is het gebruik extreem laag !
18 km met stand 1 ondersteuning slechts 8% verbruik.
Nu met dealer afgesproken om gedurende de week een rotdagboek bij te houden met verbruik, stand en gereden kilometers.
Hopelijk treedt het probleem niet meer op. Lijkt mij eerder een console probleem dan batterij defect
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Yiul schreef: 06 nov 2019, 19:54 gedurende de week een rotdagboek bij te houden met verbruik, stand en gereden kilometers.
Die gegevens kan Stromer toch gewoon op afstand uitlezen? Heeft de dealer al contact gehad met Stromer hierover?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Dreiky
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 84
Lid geworden op: 05 sep 2017, 22:08

Een aantal maanden geleden is onder garantie mijn zwart-wit display vervangen door kleuren versie.
Sindsdien merk ik ook dat er een redelijk sluipverbruik is. Een collega heeft dezelfde ondervinding
Ik heb geen bluetooth geactiveerd, dus dat is de reden niet.
Tijdens verlof heeft de fiets 10 dagen "op slot" in garage gestaan.
Met 100% weggezet en 40% sluipverbruik gezien.
ST1x. Tram 5 staat al even voor de deur. ;)
Plaats reactie