FreddyH schreef: ↑05 jun 2020, 21:55
Stromeur schreef: ↑05 jun 2020, 21:38
Als je basis van de softwarematige aansturing zelf wilt "tweaken", dan heb je met je Stromer helaas een stevige miskoop gedaan, want Stromer gaat dit nooit toestaan. Ik denk zelfs dat geen enkele erkende SP-fabrikant dit wil hebben.
Ik denk dat dit eerder op het niveau van typegoedkeuring en verzekering aan gaat komen. Stromer (en andere fabrikanten) hoeven alleen garantie claims te weigeren na zo'n actie.
Ik denk dat hier zaken door elkaar gehaald worden.
Tussen enerzijds uitlezen, storingen resetten, opties aan/uit zetten (allemaal legaal) en anderzijds de software aan te passen zodat er bijvoorbeeld meer vermogen wordt vrijgegeven of de begrenzer later ingrijpt zit een heel verschil. (niet meer legaal)
Deze delen zijn ook vaak van elkaar gescheiden of vergen een andere benadering.
(een uitzondering is misschien een zogenaamde US-stand, die vrij makkelijk aan/ uit te zetten is, die mag je niet gebruiken op de openbare weg in NL/BE. De ene fabrikant maakt deze niet toegankelijk een andere wel, zoals Super73 en die leggen de verantwoordelijkheid bij de eindgebruiker en ook dat mag nog steeds)
Het eerste deel zit eigenlijk in het servicemenu, het 2e kan alleen met het kraken van de software en/of hardware.
Ook in de Automotive is dit redelijk gelijk, zo kan ik met VCDS en mijn Rosstech Hex V2 Intelligent Dual-K plus CAN <-> USB Interface prima in de Ecu/ Can bus controllers om storingen uit te lezen, long coding te doen, adaptations te maken om opties aan/uit te zetten of waardes aan te passen of te resetten. Allemaal nog in het legale gebied. (wel met een klein risico dat e.e.a. niet meer werkt, zoals het zou moeten werken, maar daarvoor maak je eerst een log van alle standaard instellingen)
Voorbeeld:
Ik denk dat JW graag wat meer inzicht in dit deel zou willen.