Aankoop ST3

Nerror
Runner-up
Runner-up
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 okt 2019, 18:16

Dag Forumleden,

Verleden zaterdag een testrit gaan doen met de ST3. Wow, had nog geen ervaring met een elektrische fiets.
Heb ook de Klever speed getest, dit sprak me minder aan.
Ik ben dus verkocht voor de aankoop van een Stromer, maar nu begint de twijfel toch te dagen.

Zo heb ik vragen omtrent de batterij. Ik zou opteren voor de grootste, met een bereik van 180km. Wat is die capaciteit nog na ongeveer 5 jaar? Schrikt me af aangezien de aankoop bijna 2000€ is. Het is nu bijna 3 jaar fietsen voor men fiets terug te verdienen.
Hoelang kan ik ongeveer rekenen dat mijn fiets meegaat?
Mijn woon werk verkeer bedraagt 44km (heen en weer)

Moesten jullie me nog tips of informatie kunnen verschaffen, zou dat leuk zijn!
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Gewoon even met de zoekfunctie (rechtsboven, vergrootglas) hier op dit forum gaan zoeken.
Alsvast een tipje van de sluier: vergeet de 180km, slechts een enkeling haalt die. Als je je lekker laat vervoeren, moet je bij een nieuwe accu meer denken aan 50 km. Na 5 jaar zal daar bij een gelijkblijvende instelling nog maar weinig van over zijn.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Maar als die 44km retour is, dus 22km enkel (ik weet niet hoe ik de gegeven info moet interpreteren), en er kan worden bijgeladen op het werk, dan gaat die accu echt wel een paar jaar mee hoor.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Nerror
Runner-up
Runner-up
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 okt 2019, 18:16

Stromeur schreef: 14 okt 2019, 12:55 Maar als die 44km retour is, dus 22km enkel (ik weet niet hoe ik de gegeven info moet interpreteren), en er kan worden bijgeladen op het werk, dan gaat die accu echt wel een paar jaar mee hoor.
De rit is 22km enkel en 44 retour, zou ik dit niet halen met de blauwe accu? De FM had me verteld dat de batterij toch wel een pak van zijn capaciteit verliest (stel me de vraag om de hoeveel jaar ik dan een nieuwe batterij moet aanschaffen)
Wat een fantastisch en interessant forum, leuk!!
Aarjan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 sep 2019, 15:12

Ik heb de ST3 nu ruim 2 weken, en fiets 21 km enkele reis.
Na één dag (dus 42km) heb ik nog 30-35% van de volle accu over.
Stel dat ik na 1000 keer laden (dus zo'n 4 jaar op alleen werkdagen) nog 70% van de werking van de accu over heb, dan red ik het nog steeds.
Dus vandaar dat ik voor de grootste accu heb gekozen.
Denk dat deze afweging ook voor jou opgaat.
🇳🇱 🚲 Stromer ST3 XL matt black 🔋 Li-ion 983Wh 📆 sinds 27 sept. 2019 🏠 ->21km-> 🏭 extra's: Kinekt 2.1, spatbordverlenger 175mm en een 49 cent bel van de Action
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Nerror schreef: 14 okt 2019, 14:19 De rit is 22km enkel en 44 retour, zou ik dit niet halen met de blauwe accu?
Jawel hoor, gaat wel lukken. Alleen als de omstandigheden serieus tegen zitten (vorst of stormkracht tegen) zul je op je werk moeten bijladen.
Nerror schreef: 14 okt 2019, 14:19 De FM had me verteld dat de batterij toch wel een pak van zijn capaciteit verliest (stel me de vraag om de hoeveel jaar ik dan een nieuwe batterij moet aanschaffen)
Stromer geeft de garantie dat je na twee jaar nog minimaal 75% van je accu-capaciteit over hebt. Zo niet, dan wordt hij onder garantie omgeruild.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
mrstrom

Ik rijd met een grote accu van 1kWh op een rit van 20km enkel. Als ik thuis kom heb ik altijd ca. 25-33% over. Soms is het minder als het echt koud is en veel wind. Maar altijd genoeg.

Dus reken maar uit met de kleine accu.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Je ziet het al: verschillende mensen, verschillend verbruik.
Sommigen hebben nu na een ritje van 45 km zo’n 25-33% over, een ander heeft nu 30-35% over ...en dan hebben we nog nauwelijks echt koude dagen gehad.

Ik zit zelf (ook bij een afstand van zo’n 45 km/dag) ook ergens tussen de 20-50%. Jazeker! Het verschil heeft te maken met de weersomstandigheden (wind, temperatuur), maar ook je eigen gesteldheid. Sommige dagen lijken de spieren onvoldoende te zijn hersteld.

Als je de opmerking meeneemt dat de accu na 1000 keer laden nog 70% van de capaciteit heeft of na twee jaar nog 75% van de capaciteit heeft, Dan kun je uitrekenen dat je op een gegeven moment (ergens in die 2 jaar) die retourrit niet meer zonder bijladen kunt maken. Tenminste... als je jouw vraag om ondersteuning niet wilt aanpassen.
Witte ST3 van maart 2019
Mario
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 okt 2019, 14:08

Ik heb ook de 983w/h accu erin zitten. Bij een enkele reis van 36 kilometer naar mijn werk hou ik tussen de 20-40% over. E.e.a. afhankelijk van temperatuur i.c.m. (tegen)wind. Dus in Maart met 3 graden boven 0, en een normaal/stevige tegenwind zat ik op de 20% die ik over heb. Dit is in stand 3. Als ik hem op stand 2 zet (configuratie 'eigen', met ondersteuning tot maximale snelheid, en 'koppel' en 'beweeglijkheid' bijna op minimaal), dan kan ik tot 60% overhouden, en zou ik met 1 enkele lading heen- en terug kunnen, maar dat wil ik mijn accu niet voortdurend aandoen.

Moet dus eigenlijk altijd op het werk bijladen. Nu na 6 maanden (en ongeveer 5.000km) gebruik, merk ik eigenlijk nog niets van degradatie van de accu. Thuis 's avonds en in het weekend laad ik bij met de (langzame) CR65 lader, en de (snelle) CR245 lader gebruik ik op het werk.
ST3 Wit, Accu 983w/h, Shimano 105CS-R7000 11V 11-28T, Winterbanden TW757, SP Mount. woon/werk 36km enkel
Gebruikersavatar
SamG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 apr 2019, 11:13
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 15.000

Nerror schreef: 14 okt 2019, 10:22 Zo heb ik vragen omtrent de batterij. Ik zou opteren voor de grootste, met een bereik van 180km.
Zoals Henry al aanhaalde mag je die 180km eigenlijk vergeten dat is denk ik in ideale omstandigheden in stand 1.
En als je de stromer in zijn volle glorie wilt gebruiken, ga je toch altijd in stand 2 of 3 rijden :cool2:

Dan verkleint de actieradius naar respectievelijk 120* en 60km. (*= stand 2 kan je zelf wat aanpassen dus dat varieert)
Ik doe afstanden van 55km enkel in stand 3 (dus zonder op te laden) en tot op heden lukt dit perfect.
Maar veel hangt inderdaad af van je route: veel start/stop aan verkeerslichten, heuvelig, wind, temperatuur,..
Om je gerust te stellen lijkt me 44km heen en terug zonder opladen perfect mogelijk met de blauwe batterij.
Veel onder ons hebben dacht ik ook een 2e oplader op het werk liggen .
Dan kan je nog altijd even bijladen moest het nodig zijn.

Alsook zoek even wat trefwoorden op over topics wat je wilt weten er staat echt al veel info op dit forum :cool2:
Zo zijn er al topics over het volgende:
het reviseren van de batterij
viewtopic.php?f=8&t=640
gezondheid batterij
viewtopic.php?f=8&t=2035
Stroomverbruik, snelheid, vermogen en actieradius
viewtopic.php?f=8&t=86
ST3 wit, 983 Wh :d3: Woon-werk 55km enkel, Antwerpen-kempen
Plaats reactie