probleempje met achterwiel

Marco 1971
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 apr 2019, 22:17

Hij is bij een stromer dealer, in onderhoud en ook nu voor reparatie
Natuurlijk niet het eewige leven, maar ja wat is dan een standaard voor een velg? Kunt u mij dit vertellen? En wat gaat dit kosten? Stromers zijn geen goedkope fietsen en ik vindt dit in verhouding snel en onverwacht.
Persoonlijk nog nooit meegemaakt dat een velg scheurt. We gaan het meemaken wat het wordt en hopenlijk nooit meer.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wat het gaat kosten zal je dealer je moeten vertellen. Hangt er vanaf of je dealer een nieuwe velg los kan bestellen en zo ja, of je dealer in staat is om de motor uit en weer in te spaken.

Hoe lang een velg meegaat hangt af van diverse omstandigheden, waaronder a: hoe je zelf met je bike omgaat (bandenspanning, belasting, nemen van hobbels etc.) en b: hoe goed je dealer is in spaakonderhoud. (Sommige zijn daar geweldig in, anderen kijken er nauwelijks naar om.)

Nogmaals: dat slag in je wiel komt er niet vanzelf in. Bij correct gebruik en correct op spanning gehouden spaken gebeurt dit niet. Ligt de waarheid wat dit betreft een beetje in het midden, dan is een kapotte velg na 30.000 km niet gek. Zoals Golvas al aangaf: de krachten op het wiel bij een SP zijn in niks te vergelijken met de krachten op een racer of MTB. Kan een Stromer nog zo duur zijn, dat blijft zo.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ergens anders op het forum staat de ervaring van een ander met kapotte velg (wel een ST3). Daar wordt genoemd dat vervangen van de velg en spaken 215 Euro kost.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Komt bij de beste merken velgen voor: ook bij de duurdere dubbel gebuste velgen de spaakspanning loopt zo hoog op en de belasting wisselt elke omwenteling van je wiel, aandrijf- maar vooral remkrachten slopen de fietswielen tegenwoordig.
Oxidatie door water, pekel en zuren doet de rest maar ook wielen die s'winters niet buiten komen willen wel eens scheuren bij de spaken.
Het blijft jammer dat men bij stromer niet kiest voor bijv. DT of Ambrosio velgen in alle modellen ik denk dat deze bij normaal gebruik best wel langer meegaan dan de huidig gemonteerde velgen.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
biker01
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 jan 2019, 13:05
Locatie: belgie
Merk SP: ST7 ABRN

Velg st3 , 90 euro
Spaken 70 euro
Werk 50 euro

Kijk bandenspanning na ,3 bar staat er bij mij op wel st3 grotere velg dan st2 staat op banden max druk .
Ik controleer dit regelmatig om 2 weken.
En ja af en toe moet ge dit bij vullen
ST3 => 2019 => verkocht
ST5-LDE ( Limited Edition) 2020 => verkocht
ST7-ABRN FULL OPTION 2023 => besteld 13/7/23 => geleverd 21/10/2023 :D :D :D
Marco 1971
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 apr 2019, 22:17

Hij is gemaakt, moest een 2 weken wachten maar hij fietst weer als vanouds
En de rekening viel mee! €100,- nieuwe velg incl omspaken en remmenontluchten.
Plaats reactie