Maandagmodel

pauwelu
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 sep 2019, 09:16

Sinds maart jl. met Stromer ST3 op pad. Prachtige machine.... als hij werkt. Staat veel te vaak aan de kant met pech, o.m.

- sensor trapondersteuning stuk: op eigen kracht 35 kg, plus bagage voortrappen, niet zo leuk
- softwarekuren: elektronische vergrendeling werkte niet meer
- softwarekuren: onregelmatige trapondersteuning (of zelfs afremming vanaf ca. 25 km/u)
- mechanische kuren: crank kwijt, pedaal op de grond (mooie foto van): ondanks onderhoud bij dealer, verlies ik dus de trappers, letterlijk, gelukkig niet bij 45 km/u: dealer begreep het niet: fiets was een paar maanden eerder nog volledig nagekeken
- laadproblemen: door vervuiling magnetische contactpunten, zo bleek (ondanks goede zorgen nadien nog 2x gehad)
- vandaag: softwarekuren "systeemfout" op de display: ondanks herstart niet op te lossen: ST3 geeft geen teken van leven meer: geen licht, geen ondersteuning, ... niets

Ik geloof best dat het een goeie speed-pedelec is: als hij rijdt, is het een prachtige ervaring, maar als je al drie keer beroep hebt moeten doen op de pechverhelpingsdienst én hij om de paar weken aan de kant staat, is het iets minder prachtig.

Denk dat hij op een blauwe maandag van de band is gerold, door een team dat nog niet wakker was. Laten vervangen door een nieuwe? Anyone?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik lees: problemen met de ondersteuning. Wat heeft de dealer hieraan gedaan tot nu toe?

Elektronisch slot dat niet meer werkt: heel vreemd ja.

Los latende crank: levensgevaarlijk, had nooit mogen gebeuren. We hebben het hier helaas vaker gelezen, maar dan was het probleem wel voorgoed weg als de dealer de boel fatsoenlijk vast zette i.c.m. locktite. Ik vermoed dat je dealer dat laatste niet heeft gedaan?

Vuile laadcontacten: alle connectoren zijn magnetisch. Als je lader weleens op de grond ligt of onderin de tas meegaat, dan wil de connector weleens wat vuil oppikken. Dit is eenvoudig op te lossen met een afdekdopje van Van ZIjp Techniek.

Je foutmelding: weet je nog welke het precies was? Want het klinkt inderdaad alsof er ergens iets in het elektrotechnische circuit wat in de war is. De foutmeldingen geven duidelijkheid over waar het probleem precies zit en dus over de oplossing.

Voor wat betreft een nieuwe bike vragen: ik zie twee redenen om dat niet te doen. Allereerst bepaalt de wet dat de verkoper een redelijke kans moet krijgen om defecten op te lossen. Nu is voor de ene klant de "redelijkheid" sneller afgelopen dan voor de andere, maar ik denk dat het een hele kluif wordt om dit nu al voor elkaar te krijgen. Als een dealer de problemen echt niet opgelost krijgt, dan haalt in het uiterste geval Stromer zelf de bike op en wordt-ie volledig binnenste buiten gekeerd voor je.

Tweede reden om het niet te doen: hoe irritant ook, je bike wordt geplaagd door opstartproblemen. En als die problemen de wereld uit zijn, dan heb je een ST3 die rijdt als een zonnetje. Eis je een nieuwe, dan loop je het risico dat het hele circus weer opnieuw begint.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
pauwelu
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 sep 2019, 09:16

Ik ben al een stuk of 5 keer bij de dealer geweest:

- hij heeft de sensor vervangen toen die na ca. 300 km stuk ging: ik heb toen een volledig nazicht gevraagd: ik neem aan dat ze toen ook naar de trapas hebben gekeken, maar dat weet ik natuurlijk niet

- laadprobleem: heeft ie toen gereinigd: er bleken volgens hem heel kleine stukjes ijzervijlsel in de contactpunten te zitten, raar want bij de stallingen op mijn werk en bij me thuis is er geen spoor van ijzervijlsel te bekennen

- softwarestoringen: van op afstand en bij dealer zelf opgelost

- verloren trapas: ze hebben hem strakker aangedraaid, en waren compleet verrast zoiets hadden ze nog nooit meegemaakt, kreeg advies om hem na 500 Km nog eens binnen te brengen

- net toen ik dat wilde doen kreeg ik speling trapas waarbij ketting afspringt: moest ik hem opnieuw voor binnenbrengen, maar ze hadden geen tijd die week

- de dag nadien: complete software failure, niet te herstellen via reboot, ook foutmeldingen op de app, niet herstelbare systeemfout, op display: binnenbrengen bij dealer indien hij weigert opnieuw te starten

- daar sta ik nu

- thx voor de feedback; ik vind dat ik al heel veel geduld heb gehad, maar zal nog wat op de tanden bijten; het is een mooie machine, il vind het super om mee te rijden, maar hij moet dan wel rijden, eh, ;-)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

pauwelu schreef: 23 sep 2019, 16:58 - laadprobleem: heeft ie toen gereinigd: er bleken volgens hem heel kleine stukjes ijzervijlsel in de contactpunten te zitten, raar want bij de stallingen op mijn werk en bij me thuis is er geen spoor van ijzervijlsel te bekennen
De contacten zijn magnetisch. Alles wat van metaal is wordt erdoor aangetrokken. Als dit in de fabriek van Stromer is gebeurd, dan zou het eenmalig moeten zijn. Is het probleem teruggekomen, dan pikken je connectoren toch écht ergens wat op.
pauwelu schreef: 23 sep 2019, 16:58 - de dag nadien: complete software failure, niet te herstellen via reboot, ook foutmeldingen op de app, niet herstelbare systeemfout, op display: binnenbrengen bij dealer indien hij weigert opnieuw te starten
Pfoe. Ik ben benieuwd wat er aan de hand is. Maar zonder de exacte foutcodes te kennen valt hier op afstand voor ons niks over te zeggen.
pauwelu schreef: 23 sep 2019, 16:58 - daar sta ik nu
En dat is inderdaad het allerlaatste wat je wil. Dat snap ik.

Ik mag aannemen dat de dealer inmiddels begrijpt hoe ze een crank moeten monteren. Dat mag je gewoon van ze verwachten en ik ken geen enkele dealer die dat nog niet is gelukt bij een ST3 (of welke fiets dan ook).

Over de metalen deeltjes aan de connectoren: stap over je argwaan heen, ze zijn echt ergens opgepikt ;) Daarbij ga ik er tenminste wel vanuit dat de dealer ook daadwerkelijk metalen deeltjes aan de connector gevonden heeft, en niet zomaar wat heeft geroepen, want omdat de crank er nog een keer af is gegaan ben ik een tikkie sceptisch, sorry.
Bestel dit dingetje even, dan ben je er als het goed is vanaf:

https://www.vanzijptechniek.nl/product/ ... dekseltje/

Ik ben benieuwd hoe je dealer de huidige storing gaat oplossen. Als het hierna niet gedaan is, dan zou ik er bij je dealer op aandringen dat ze on-site support van Stromer aanvragen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 23 sep 2019, 20:01 De contacten zijn magnetisch. Alles wat van metaal is wordt erdoor aangetrokken.
Ehh, nee :mrgreen:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jajajaja: nee. maar je snapt me wel.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
pauwelu
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 sep 2019, 09:16

Systeemfout is e 210002. Vraagt om herop te starten. Of indien dat niet lukt: dealer contacteren.

Heb je een idee wat die e 210002 inhoudt?

Mvg. Luc
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

We hebben deze foutcode een paar keer voorbij zien komen op het forum i.c.m. problemen met de ondersteuning. In al die gevallen is de controller onder garantie vervangen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
pauwelu
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 sep 2019, 09:16

Ik citeer letterlijk wat er op het display staat:

e 210002

Systeem

Er is een systeemfout opgetreden.

Start het voertuig opnieuw.
Neem contact op met uw Stromer-dealer
als de fout zich blijft voordoen.

Ik moet naar de dealer, vrees ik: fout blijft zich voordoen, ST3 is dood: geen licht, geen motor, enkel display.
pauwelu
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 sep 2019, 09:16

Thx voor de sneller reactie, dat wordt dus een nieuwe controller, vrees ik. ;-)
Plaats reactie