Nieuwe ST3, probleem met laden en ondersteuning

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 05 sep 2019, 11:03 De remsensor is niks meer dan een palletje dat meebeweegt met de remhendel,
Ter info: dit werkt typisch op basis van magnetisme. Knijp je de remhendel in dan gaat een magneetje in een buisje mee willen bewegen omdat er buiten dat buisje een magneetje in beweging komt. Als dat te stroef gaat dan *wil* het magneetje wel meebewegen, maar frictie houdt het dan tegen. Drupje olie doet dan inderdaad wonderen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Hage
Pro
Pro
Berichten: 81
Lid geworden op: 04 sep 2019, 21:22

Hoi,

Misschien interessant om weten.
Gisteren kreeg ik van men dealer een ST3 testfiets. Dit om zowel het “twijfelen” van de motor als het laden van de batterij te testen en te vergelijken met mijn nieuwe ST3. De testfiets Is ook nieuw. De dealer doet echt wel moeite.

Ik ben een half uurtje met de testfiets gaan rijden. Telkens opnieuw me laten afzakken tot een 20 km/u, dan in de 11 en in ondersteuning 3, volop op de trappers gestaan om zsm tot 40 km/u en hoger te kunnen komen.
Resultaat. De testfiets twijfelde geen één keer. Terwijl mijn nieuwe ST3 heel regelmatig zich (soms enkele seconden) inhoudt bij deze manier van accelereren en schakelen. Wat echt storend is.

Daarna beide ST3’s aan de lader gehangen. Omstreeks 23u gisteren nog eens gecheckt, beiden waren 100% opgeladen.
Vanmorgen stond mijn ST3 op 93%; De testfiets nog netjes op 100%. Vanmiddag stond ie nog op 100%. Die van mij intussen op 89%. Nu heb ik beide laders eens verwisseld, dit zorgt ervoor dat men ST3 weer begint te laden. Eens benieuwd wat de batterijstanden morgen zal zijn.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Super dat je FM die mogelijkheid zo biedt :ay
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Hage
Pro
Pro
Berichten: 81
Lid geworden op: 04 sep 2019, 21:22

Ja, hij zit er echt mee.
Maar het zijn de eerste ST3’s die ze verkopen (ze hebben bijna 6 maanden moeten wachten na bestelling alvorens er geleverd werd) en hebben nog niet zo veel kennis opgedaan over dit type.
Intussen blijkt dat ook met de andere lader men ST3 behoorlijk wat batterijcapaciteit verliest. Gisterenavond 100%, vanmorgen 91%. En dit terwijl de testfiets nog steeds op 100% zit, met mijn lader.
Dus aan de lader ligt het niet. 😒
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik kon me al niet voorstellen dat het aan de lader lag, maar die zekerheid heb je nu.
Heeft de FM al gekeken naar een "hangende rem"? Je kunt de eerste check zelf doen door in het servicemenu (is verborgen en eigenlijk bedoelt voor FM's) naar het gedrag van je rem te kijken.
- Ga naar het servicemenu (eerst rechterrem inknijpen en vervolgens bij de OMNI de vinger op de menu-optie. Houd dit 5 sec vast. Dan rechterrem los en dan vinger van het menu af).
- Ga naar sensoren
- Knijp in je linkerrem en laat die los en kijk hoe dit binnen de software wordt geregistreerd
- Knijp in je rechterrem en laat die los en kijk hoe dit binnen de software wordt geregistreerd
Heb je bij beiden geen vertraging in de registratie, dan is er niks aan de hand.
Reageert een of beide sensoren vertraagt op het remmen of loslaten (eerder dit laatste), dan weet je gelijk wat het probleem van het vertragende effect is. De ST3 wordt in dat geval niet vrijgegeven omdat de OMNI denkt dat er nog geremd wordt. Een drupje olie op de juiste plek doet dan wonderen.

Als dat het probleem niet is, dan ligt dit gedrag ergens anders aan. Een minder goed vastzittende connector kan al het probleem zijn. Je zou kunnen kijken of de motorkabel goed/stevig is aangedraagd (linksachter) op de connector.


Dit verklaart dan nog steeds niet het ontladen van je Stromer. Over het ontladen: dat kan ook komen doordat je seamless ride hebt ingesteld. Mijn ervaring is dat seamless ride best wel wat energie vraagt. De functie seamless ride stel je in via de bluetooth optie. Hoe staat die optie bij jouw eigen ST3 ingesteld?
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Accu verwisselen en kijken wat er dan gebeurt. Dan weet je of het in de accu of in de (instellingen van) de bike moet zitten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Hage
Pro
Pro
Berichten: 81
Lid geworden op: 04 sep 2019, 21:22

Hoi,
Een hangende rem is het niet. Heb het advies van Stromeur doorgegeven aan men dealer en die heeft er naar gekeken; intussen heeft men in de maand dat ik ‘m heb al een nieuw voetje gestoken waarin de batterij schuift, een nieuwe controller aangebracht en een nieuwe batterij gestoken.
Vandaag een identieke rit gedaan met de twee ST3’s. Identiek qua route, weersomstandigheden, rijstijl.
Wat bleek, de testfiets van de dealer had nog 86% capaciteit na 16,4 km, hoofdzakelijk langs een kanaal.
Mijn ST3, had slechts nog 79% over. En op die zit ik dan nog meer gebogen omdat dat een XL is. De testfiets is een L, waarop ik veel rechter zit, en wellicht ook meer wind pakte op het jaagpad.
Dus naast de twijfelende motor bij een sportieve rijstijl, het leeglopen van de batterij, verbruikt ie ook nog meer.
Je wordt daar echt niet vrolijk van. Enfin, ik heb de testfiets teruggebracht. Ben benieuwd wat STromer nu nog gaat vervangen. Ben het echt wel beu.
Op één maand 7 keer naar de dealer moeten, de fiets drie keer bij hem moeten achterlaten, en dan nog met een nieuwe fiets zitten waar al stevig aan “gewerkt” is.
janjansenbe
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 aug 2017, 07:12
Locatie: Herentals
Merk SP: Stromer
Km-stand: 8500

Hey GeertHasselt,

Ikzelf rij sinds begin dit jaar met Stromer ST3 LE zonder enig noemenswaardig probleem. Voorheen een jaar gereden met ST1X in bruikleen van dealer.

Gezien mijn afstand woon-werk van 58 km (enkel Herentals-Hasselt) rij ik slechts 1 tot 2 maal per week met mijn Stromer, en meestal laat ik in de periode december/januari mijn Stromer volledig op stal wegens te donker en bovendien vaak te koud, te nat of te glad.

Als ik thuis kom zet ik mijn Stromer "uit", hang hem aan de oplader, de ochtend erna koppel ik de lader los. Als ik dan één of enkele dagen later vertrek zegt batterij nog steeds 100%. Op het werk haal ik mijn batterij uit de Stromer en laad hem binnen op, als ik de batterij bij vertrek er terug in steek, uiteraard ook de vermelding 100%.
Stromer ST3 LE Deep Green Sport M, Ergotec zadelpen, Spatbordverlenger Van Zijp Techniek 100mm & 175mm, Zefal Lekbeschermingsband.
Woon-Werk : 55 km enkel (max 2x/week maart-oktober), laden zowel thuis als op het werk
Hage
Pro
Pro
Berichten: 81
Lid geworden op: 04 sep 2019, 21:22

Hoi Jan,
Da’s een stevig tripje, Hasselt-Herantals. Via de kanalenroute?
Enig idee hoeveel Kcal je hiermee verbruikt?
Zo zou het moeten zijn bij een speedpedelec van meer dan 7000 euro. Thuiskomen, inpluggen en ten allen tijde kunnen vertrekken met een volle batterij, hé.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

GeertHasselt schreef: 11 sep 2019, 21:20 Zo zou het moeten zijn bij een speedpedelec van meer dan 7000 euro. Thuiskomen, inpluggen en ten allen tijde kunnen vertrekken met een volle batterij, hé.
:ck:
Zo moet het gewoon bij alle elektrische fietsen werken, zelfs degene die je voor 600 Euro bij de Ikea koopt.

Ik heb een SP van 5 jaar oud en ongeveer de helft van dat bedrag, ik zou serieus chagrijnig worden als ik hier niet op kon vertrouwen!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie