Stromer ST3 lichte motor vibraties normaal?

Peter123
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 sep 2019, 21:01

Dank voor alle reacties. Ik ga met fietsslot en vergelijking met een andere ST3 / second opinion aan de slag. (Maar eerst nog weekje vakantie.)
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Peter123 schreef: 05 sep 2019, 19:01 Dank voor alle reacties. Ik ga met fietsslot en vergelijking met een andere ST3 / second opinion aan de slag. (Maar eerst nog weekje vakantie.)
Peter, ik heb er in de terugrit extra op gelet. Ik kan het niet in elke versnelling laten vibreren. Enkel bij de drie laatste versnellingen. Is dat bij jou ook zo? Ik begin te denken dat ik de vibraties voornamelijk uit de ketting/cranckstel komen... En slechts uitzonderlijk uit de motor.

bij regeneratie remmen wel lichte vibratie bij stoppen van regeneratie, maar dat lijkt me niet erg.
ST3 black 983wh
KoenG
Runner-up
Runner-up
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 aug 2018, 16:17
Locatie: West-Vlaanderen

Dit komt mij bekend voor. De eerste 1000 km had ik ook eenzelfde soort vibratie, vooral bij optrekken bij zwaardere versnelling (klein tandwiel achteraan). Een beetje zelfde gevoel als bij de auto, alsof je te laag in toeren in een verkeerde versnelling zit en de motor extra moet werken zonder punch. Dit kwam vooral voor tussen 37 en 42 per uur. Doortrappen en schakelen en de trilling viel weg.

Ik weet niet of het ermee te maken had, maar bij eerste testonderhoud (1000km) zat het achterwiel blijkbaar niet naar behoren vast. Na aandraaien van achterwiel was dit probleem weg. Als ik goed meelees zou dit een invloed kunnen hebben op de motor en/of sensor.

Het is toeval of niet, maar de laatste week heb ik na bijna 4000 km opnieuw dezelfde sensatie. Trillingen bij het optrekken in zware versnelling en de motor gaat even ronken. De ST3 doet nog zijn werk, maar het lijkt alsof het zwoegen is voor de motor.

Combinatie sensor/motor of gewoon niet goed aangedraaid achterwiel acht ik wel mogelijk. Ik check dit laatste morgen bij FM.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

KoenG, ik voel bij een zwaar verzet ook een lichte trilling in de trappers, een trilling die afkomstig lijkt te komen uit de motor. Mijn motor is recent vervangen en die trilling heb ik ook met de nieuwe motor. Het is wel een lichte trilling.
Witte ST3 van maart 2019
KoenG
Runner-up
Runner-up
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 aug 2018, 16:17
Locatie: West-Vlaanderen

Dank voor je duiding Henry. Het is weinig storend en niet echt een probleem voor me, eerder een ongemak dat wat vragen oproept. Niet voor alles kan een pasklare verklaring worden gegeven, wel is het vaak een kwestie van ongerustheid te bannen op de fiets. Genieten blijft dus de boodschap, ook met wat trilling!
Gebruikersavatar
Strobart
Runner-up
Runner-up
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 sep 2019, 23:08
Locatie: Usquert

Ik heb mijn Stromer nog geen week en ervaar ook een resonantie en voelbare lichte trilling die uit het voorwiel lijkt te komen. Echter moeilijk exact te bepalen waar het vandaan komt. Het begint bij 39 km'er en stopt als ik op volle snelheid ben. De windrichting maakt niet uit. De manier van resoneren varieert, dus geen constante fluittoon. Het lijkt op een remblokje dat heel licht aanloopt tegen de schijf. Heb er hier op het forum eerder over gelezen. Sinds vandaag wordt het resoneren minder erg. Als het inderdaad de remblokjes zijn, dan zou het geluid af moeten nemen naarmate ze slijten?
Stromer ST1x - 814 Wh - Charcoal - Kinekt Bodyfloat - Ortlieb Back Roller Urban Pepper - Abus ACE 2.0 Black - Seal Skins UltraGrip | Stromer. Close, but no guitar |
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Strobart schreef: 25 sep 2019, 19:53 Ik heb mijn Stromer nog geen week en ervaar ook een resonantie en voelbare lichte trilling die uit het voorwiel lijkt te komen. Echter moeilijk exact te bepalen waar het vandaan komt. Het begint bij 39 km'er en stopt als ik op volle snelheid ben. De windrichting maakt niet uit. De manier van resoneren varieert, dus geen constante fluittoon. Het lijkt op een remblokje dat heel licht aanloopt tegen de schijf. Heb er hier op het forum eerder over gelezen. Sinds vandaag wordt het resoneren minder erg. Als het inderdaad de remblokjes zijn, dan zou het geluid af moeten nemen naarmate ze slijten?
Is makkelijk te testen: zorg dat het voorwiel los van de grond hangt (even een touwtje naar een balk in de schuur oid) en geef een flinke zwier aan het voorwiel. Je kunt dan heel goed luisteren waar het geluid vandaan komt en je kunt dan ook goed zien of je remschijf wat gebogen is.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Strobart
Runner-up
Runner-up
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 sep 2019, 23:08
Locatie: Usquert

Dank voor de tip, ga ik proberen!
Stromer ST1x - 814 Wh - Charcoal - Kinekt Bodyfloat - Ortlieb Back Roller Urban Pepper - Abus ACE 2.0 Black - Seal Skins UltraGrip | Stromer. Close, but no guitar |
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Je zou die check nog een tweede keer kunnen uitvoeren : met gedemonteerde remblokjes.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Henry schreef: 06 sep 2019, 08:53 KoenG, ik voel bij een zwaar verzet ook een lichte trilling in de trappers, een trilling die afkomstig lijkt te komen uit de motor. Mijn motor is recent vervangen en die trilling heb ik ook met de nieuwe motor. Het is wel een lichte trilling.
Ik heb hetzelfde probleem al vanaf kilometer nul. Ga het erover hebben bij volgend onderhoud...

Maar intussen toch al tot de conclusie gekomen dat de resonantie in de motor er zeker is, maar dat de ketting+cassette een nog grotere bron van trilling in de pedalen veroorzaken. Op de 11T (die ik bijna nooit gebruik) is het één en al trilling door m'n pedalen, zelfs als de motor niet echt aan het werken is, dus dat wijt ik aan niet zo goed afgestelde versnellingen. Zou dit ook bij jou kunnen spelen henri?

De motor resonantie is voor mij niet storend want vibtratie van ketting is groter, maar wil gewoon vermijden dat mijn motor er extra door slijt, vandaar dat ik het ga aankaarten. Misschien wordt het ook opgelost met aanpassen van aandraaimoment.
ST3 black 983wh
Plaats reactie