Stromer ST3 lichte motor vibraties normaal?

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Bram, ik voel het ook bij gebruik van de 11T, maar voel ook al een lichtere trilling bij gebruik van de 12T.
Mijn derailleur staat goed afgesteld.
Witte ST3 van maart 2019
Peter123
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 sep 2019, 21:01

Bram Roose schreef: 05 sep 2019, 19:16
Peter123 schreef: 05 sep 2019, 19:01 Dank voor alle reacties. Ik ga met fietsslot en vergelijking met een andere ST3 / second opinion aan de slag. (Maar eerst nog weekje vakantie.)
Peter, ik heb er in de terugrit extra op gelet. Ik kan het niet in elke versnelling laten vibreren. Enkel bij de drie laatste versnellingen. Is dat bij jou ook zo? Ik begin te denken dat ik de vibraties voornamelijk uit de ketting/cranckstel komen... En slechts uitzonderlijk uit de motor.

bij regeneratie remmen wel lichte vibratie bij stoppen van regeneratie, maar dat lijkt me niet erg.
Ik heb de afgelopen twee weken goed opgelet wanneer het is:

Het komt in ieder geval niet door het ringslot, die heb ik er tijdelijk afgehaald en dat maakt niets uit.

Ik bleek een wat zachte voorband te hebben die op bepaald wegdek ook wat trilling doorgaf en extra geluid maakte. Die heb ik opgepompt volgens het boekje. Dat verhielp wel het extra geluid en de wegdek trillingen, maar het had geen invloed op de lichte trillingen bij zwaar trappen.

Het lijkt toch ook niet te maken te hebben met het rode bereik van de motor. Als ik in een te hoge versnelling zit of wat lomp trap dan is de trilling er en ook het rode bereik van de motor. Echter van de week had ik veel tegenwind en toen zat de motor op een aantal stukken vrij lang in het rode bereik zonder dat ik last had van trillingen. (ik zat niet in een te hoge versnelling)

Ik heb nu hetzelfde idee als jij dat het uit de ketting of het krankstel komt. Met name het krankstel denk ik nu omdat ik het vanaf het begin heb en het gelijk blijft. Vlakvoor de eerste beurt waren de versnellingen en de kettingspanning namelijk flink ontregelt, maar toen had ik niet meer of minder trillingen dan in het begin of nu.

Bij regeneratie remmen heb ik overigens geen trillingen gemerkt.

Ben het puzzelen eigenlijk wel een beetje zat nu. Als ik in een normale versnelling zit, heb ik geen last. Ik denk dat ik wacht tot de volgende beurt om het krankstel na te laten kijken.
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Peter123 schreef: 28 sep 2019, 21:12

Ik heb de afgelopen twee weken goed opgelet wanneer het is



Ben het puzzelen eigenlijk wel een beetje zat nu. Als ik in een normale versnelling zit, heb ik geen last. Ik denk dat ik wacht tot de volgende beurt om het krankstel na te laten kijken.
Idem Peter, ben intussen tot dezelfde conclusies gekomen. Rode balk is niet noodzakelijk voor trillingen.
Ik ben zeker dat het ook uit mijn cranckstel komt, maar het zijn twee aparte issues die we hebben:

1: aandrijflijn die niet perfect afgeregeld staat. Geen probleem, zo opgelost bij service beurt en kan ook geen kwaad (hoogstens iets hogere slijtage aan ketting en tandwielen).

2. de vibraties, waar ik een beetje gek van word omdat ik niet weet of het kwaad kan en de rest op dit forum dit niet heeft.
Ik heb ze ook niet bij regeneratieremmen, maar net wanneer de motor beslist om de regeneratie te stoppen. Dat is als je onder de 10 (+/-) per uur komt en hij de regeneratie uit zet. Een lichte vibratie net op dat moment. Bij tegenwind heb ik het ook het felst, dan kan het zelfs langer aanhouden zoals jij zegt.

Een laatste iets, waardoor ik zeker ben dat het mijn cranckstel niet is: hier moet je ook eens op letten of dit ook bij jou voorvalt: trek hard op, fiets helemaal tot aan 45km.u en hou dan de trappers stil en laat je uitbollen, dan gaat de motor ook heel even (1 seconde) vibreren, alsof hij op de motor remt om dan weer in vrijloop te gaan. Geen idee hoe dit komt want hij regenereert op dat moment niet, dat zie ik aan de balk en ik voel dat ik niet echt afrem...

Ik moet woensdag bij de FM binnen voor nieuwe afdichtingsplaat, maar het is razend druk en ze nemen mij er tussen. Dus denk niet dat ze de tijd zullen hebben om dit erbij te nemen. Maar ik zal het alvast voorleggen.
ST3 black 983wh
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

update: fiets binnen gedaan voor nieuwe afdichting onderkant en intussen meegedeeld dat ik die vibraties voel.
Bij ophalen fiets lieten ze weten dat die vibraties normaal zijn... bij terugrijden van de FM zelfs nog meer vibraties dan voorheen en voor veel langere periodes... was regendag en ketting was nat, dus ga eerst ketting nog eens goed onder handen nemen en kijken of het daar niet aan lag.

@Peter123 heb jij al nieuws over die situatie?
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bram Roose schreef: 13 okt 2019, 07:52 Bij ophalen fiets lieten ze weten dat die vibraties normaal zijn... bij terugrijden van de FM zelfs nog meer vibraties dan voorheen en voor veel langere periodes
Test/demo-Stromer meevragen bij de dealer en vergelijken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Peter123
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 sep 2019, 21:01

Bram Roose schreef: 13 okt 2019, 07:52 update: fiets binnen gedaan voor nieuwe afdichting onderkant en intussen meegedeeld dat ik die vibraties voel.
Bij ophalen fiets lieten ze weten dat die vibraties normaal zijn... bij terugrijden van de FM zelfs nog meer vibraties dan voorheen en voor veel langere periodes... was regendag en ketting was nat, dus ga eerst ketting nog eens goed onder handen nemen en kijken of het daar niet aan lag.

@Peter123 heb jij al nieuws over die situatie?
Hi Bram,

Ik ben niet meer bij de FM geweest. Ik heb overigens getest of ik dezelfde andere symptomen heb als jij. Dus bij het plotseling stoppen met trappen na snel accelereren naar 45 km/h, of bij stoppen regeneratie onder de 10 km/h. Beide problemen heb ik niet. De trilling in de trappers bij ietwat kracht zetten nog steeds wel. Daar verdenk ik nog steeds het krankstel.

Het is wel vervelend dat een FM zegt dat vibraties normaal zijn, terwijl dit toch niet hoort (als ik de reacties op dit forum goed interpreteer). Het irriteert mij dat je voor de prijs van zo’n fiets daarover discussie moet voeren. Zelfs de meest goedkope oude fiets hier in huis heeft geen trilling als ik kracht zet op een trapper. Ik heb alleen geen zin meer om er energie in te steken. Ik was er vanuit gegaan dat je met de kwaliteit en prijs van Stromer een zorgeloze fiets zou hebben. Dat valt me tegen.
Plaats reactie