cassette opties ST3: het bos en de bomen

Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

mboelis schreef: 19 aug 2019, 19:16 Prachtig initiatief de FAQ want alle kennis staat zo wijd verspreid dat je uren aan het lezen bent en dan nog in twijfel bent of je de goede spullen koopt. Ik vind met name het verschil in steek race vs mtb er wazig. Op diverse websites staat daar geen info over dus weet je niet of je het goede koop. Met de nieuwe ST1 relaunch komt er weet een nieuwe telg bij met 9 speed en de vragen zullen weef gaan komen.
Als alternatief / aanvullend / samenvattend voor de FAQ kan een Google spreadsheet dienen met eigenaar Stromeur. Voordeel is dat het document webbased is en op elk apparaat geopend kan worden. Stromeur kan het document delen met de personen die het gaan vullen. De link plaatst Stromeur in een speciaal draadje met Sticky en sluit dat ook meteen zodat er geen oeverloos gewauwel meet onder komt.
Het kan nog mooier: voor elk type Stromer kan het origineel en alternatief vermeld worden.
Meld ook de don’ts zoals de cassettes met de verkeerde steek, race vs mtb en welke combinaties met goede steek wel passen. Dus geen net-niet oplossingen

Later als er ook behoefte is: de goede alternatieven voor kettingen erbij te vermelden.
Nou Marco, werk aan de winkel voor je :mrgreen:

Groet Mark

Maar wel een mooi voorstel hoor.
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

1x9 en 1x10 FAQ schrijf ik wel.....
Alle race en ATB cassettes zijn 100% compatible. Klaar! :cool2:

Tomasj, doe jij dan nog even de 11sp? :mrgreen:
BadPritt
Expert
Expert
Berichten: 111
Lid geworden op: 29 mar 2018, 22:24

Beste en eenvoudigste optie voor de 11 sp blijft de sunrace cassette.
Eventueel kransje met 14T toevoegen en 19T er uit halen …

En de ketting kan dan korter met bvb 116 schakels

Plug & play, zelfs derailleur moet niet bijgesteld worden.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

J3R schreef: 19 aug 2019, 20:09 Verzoek gedaan bij Stromeur om topics wat anders in te delen (en dan idd meteen de 1x 9 speed meepakken):
Heb ik gezien en ga ik ook doen, maar dat kost even tijd, dus dat doe ik zodra ik die (aaneengesloten) tijd daadwerkelijk heb.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Daniel1975 schreef: 19 aug 2019, 20:48 Tomasj, doe jij dan nog even de 11sp? :mrgreen:
11 speed is reeds samengevat door pvg : viewtopic.php?f=8&t=66&start=200#p60251
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Hier is mijn tekstje. Voilà

De Stromer ST2, ST3 en ST5 hebben standaard een Shimano 11 speed MTB cassette (11-40 T) gemonteerd. Deze heeft dus 11 kettingwielen (kransjes) met 11-13-15-17-19-21-24-27-31-35-40 tanden. Een aantal stromeraars vinden het ontbreken van kransjes met 12, 14 en 16 tanden vervelend. Hoe kunnen we dit nu oplossen.

Eerst even wat background informatie
Shimano heeft twee productlijnen voor schakelsystemen: één productlijn voor mountainbikes en één productlijn voor racefietsen. Binnen iedere productlijn zijn er verschillende groepen (van goedkoop tot erg duur) en een aantal van deze groepen is beschikbaar met 9, 10 of 11 tanden. Voor mountainbikes is de spreiding van de kransjes een pak groter (typisch cassettes van 11-36 tot 11-42 tanden), terwijl bij racefietsen die spreiding veel minder groot is (typisch 11-23 tot 12-32 tanden). Een 11-30 racecassette heeft bijvoorbeeld kransjes van 11-12-13-14-15-17-19-21-24-27-30 tanden.

Tot en met de 10-speed systemen hadden de cassettes van MTB en racefietsen dezelfde spacing: de afstand tussen twee verschillende kransjes bedroeg 2.35 mm. Bij de introductie van de 11-speed race groepen werd deze spacing gereduceerd tot 2.18 mm, om alsnog een extra kransje op de hub te krijgen. Bij 11 speed MTB cassettes bleef de spacing van 2.35 mm behouden; omdat de binnenste kransjes erg groot zijn en over de hub kunnen hangen. De cassettes hebben een verschillende breedte en kunnen niet zomaar uitgewisseld worden.Wat zijn nu de oplossingen om alsnog kransjes met 12, 14 en 16 tanden toe te voegen?



Optie 1 : 10 speed race cassette
Je kan een 10 speed race-cassette op je fiets monteren, met nog een extra spacer. De 10speed race-cassettes hebben dezelfde spacing als de originele 11 speed cassette van je Stromer, maar je hebt dan beschikking over 10 kransjes (en je moet ook zorgen dat je niet te ver terugschakelt, want dan valt de ketting af).
De derailleur moet na de installatie van de cassette ook aangepast worden.

10 speed race-cassettes zijn erg goedkoop, prijs/kwaliteit zijn de cassettes van de 105 groep (CS-5700, ) het beste, een stapje hoger heb je Ultegra cassettes (CS-6600 en CS-6700) waar je ook iets meer keuze hebt.

105
11-12-13-14-15-17-19-21-23-25
11-12-13-14-15-17-19-21-24-28
12-13-14-15-16-17-19-21-23-25
12-13-14-15-16-17-19-21-24-27

Ultegra
11-12-13-14-15-16-17-19-21-23
11-12-13-14-15-17-19-21-23-25
11-12-13-14-15-17-19-21-24-28
12-13-14-15-16-17-18-19-21-23
12-13-14-15-16-17-19-21-23-25
12-13-14-15-17-19-21-24-27-30

Cassettes als de 11-25T geven zeer beperkte spreiding tussen de verschillende kransjes, maar dat wil ook zeggen dat, wanneer je een technisch defect hebt, je een vrij grote en zware versnelling gaat moeten rondtrappen om thuis te geraken. Een 30 of 32 lijkt toch wel een minimum ook bij een stevige wind op kop al fietsend vooruit te geraken op je Stromer

Voordeel: goedkoop, veel keuze in gekozen verhoudingen
Nadeel : je hebt maar 10 versnellingen over, onvoldoende lage verhouding igv panne



Optie 2 : Sunrace cassette

Sunrace is een Taiwanese producent die (onder meer) cassettes produceert die compatibel zijn met Shimano, zowel voor race als MTB.
De CSM8 11-36 cassette van Sunrace is compatibel met de MTB groepen van Shimano en heeft de volgende kransjes: 11-12-13-15-17-19-21-24-28-32-36 t

Voordeel: goedkoop
Nadeel : je introduceert een 12t , maar nog geen 14t en 16t kransje (zie ook optie 5 voor een remedie)



Optie 3 : zelf een cassette samenstellen

Je kan ook beslissen om je huidige cassette te demonteren en zelf een nieuwe cassette samen te stellen. De mogelijkheden zijn hier vrij uitgebreid, maar we geven hier toch enkele opties aan:

Optie 3.1 vertrekkende van je huidige 11-40 t cassette: in dit geval behoudt je de grootste ‘spin’ (de drie grootste kransjes zijn verbonden, we noemen dat een spin), en je combineert die spin met een 10 speed race-cassette naar keuze, bvb de Ultegra CS6700 11-23 T . Van deze Ultegra cassette zijn de drie laatste kransjes ook samengevoegd, je kan dus alleen de eerste 7 kransjes gebruiken (11-12-13-14-15-16-17) en deze combineren met het grootste losse kransje van je huidige cassette (19T) en de grootste ‘spin’ van je huidige cassette. Je bekomt dan een 11-12-13-14-15-16-17-19-31-35-40 t
Bij het samenstellen van de cassettes is het belangrijk om te bekijken hoeveel ‘spinnen’ er in de cassettes zitten, die beperken je mogelijkheden. Dit kan je doen op deze website : https://si.shimano.com/#/en/ Type daar CS-5700 voor 10 speed 105 en CS 6600 of CS6700 voor 10 speed ultegra. Daarna zoeken en de oranje pdf file (EV) openen.

Voordelen: redelijk wat opties
Nadelen: je hebt een groot gat tussen de 19 en de 31 + je moet grote kettingen blijven gebruiken.

Je zou ook kunnen starten met 11-speed racecassettes, maar deze zijn duurder en hebben andere spacers. Je kan de losse spacers wel vervangen door de spacers van je huidige MTB cassette, maar de twee kleinste tandjes hebben een ingebouwde spacer, die dus niet helemaal optimaal is. Dat is zeker geen ramp, maar die 11 speed cassettes zijn ook nog eens duurder en hebben vaak twee spiders (10 speed cassettes hebben 1 spider) , wat de flexibiliteit niet direct ten goede komt…
Qua slijtage mag je ervan uitgaan dat je de grote spin (31-35-40) zo goed als nooit gebruikt, en dus niet moet vervangen. Je moet dus alleen een nieuwe 11-23 t cassette kopen.

Optie 3.2 : Je zou ook kunnen starten van de Suntour cassette, daar de grootste spin van overhouden en deze combineren met een 10 speed Shimano cassette.
Gecombineerd met dezelfde 11-23t als uit het voorbeeld hierboven bekom je 11-12-13-14-15-16-17-19-28-32-36 t. Ook hier kan je, wanneer de cassette versleten is, de spin van de sunrace cassette behouden voor meerdere cassettewissels

Optie 3.3 : je kan ook 10 speed race en MTB cassettes combineren tot een 11-speed cassette (bvb een 11-23t 10 speed ultegra + een XT CS-M771-10speed 11-32 MTb cassette) om zo een 11-12-13-14-15-16-17-19-25-28-32T te maken), maar daar hebben we nog geen ervaring mee op het forum. Het is mogelijk dat je wat materiaal moet wegslijpen aan de achterkant van de grote spin (zie optie 4). Het voordeel van deze optie is wel dat combinatiemogelijkheden in dit geval echt wel zeer groot zijn (in 10 speed MTb heb je een 11-32, 11-34 en 11-36T). Maar zolang niemand dit heeft uitgeprobeerd, moet je beseffen dat je in dit geval geen garantie op succes hebt.


Optie 4: Aangepaste 11-speed race cassette installeren

Een originele 11-speed race cassette kan je in theorie niet installeren, omdat die te breed is voor de hub waarop je de cassette moet plaatsen. Maar je kan aan de achterzijde van de cassette het nodige materiaal wegslijpen zodat de cassette wel past.
Je kan deze aangepaste cassettes ook on-line kopen, maar daar hebben een aantal forumleden niet zo’n goede ervaring mee.

Deze cassette is beschikbaar in 6 vertandingen
11-25: 11-12-13-14-15-16-17-19-21-23-25 t
11-28: 11-12-13-14-15-17-19-21-23-25-28 t
11-30: 11-12-13-14-15-17-19-21-24-27-30 t
11-32: 11-12-13-14-16-18-20-22-25-28-32 t
12-25: 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25 t
14-28:14-15-16-17-18-19-20-21-23-25-28 t


Nadeel van deze methode is dat je met het afslijpen van de achterzijde van de cassette nog steeds een cassette gebruikt met een spacing van 2.18 mm ipv 2.35 mm, terwijl de derailleur bij iedere schakelbeurt 2.35 mm gaat verspringen. Je kan de derailleur dan optimaal afstellen voor de eerste vijf vertandingen, maar bij de andere kransjes gaat de afstelling verre van optimaal zijn (met wat geratel en extra slijtage als gevolg).

Optie 5 : Spelen met losse kransjes
Je kan de kransjes 11,12,13,14,15,17 en 19 ook los aankopen, en een kransje van je huidige cassette vervangen door zo'n los kransje. Je kan dat ook combineren met de opties hierboven.
Laatst gewijzigd door Tomasj op 19 aug 2019, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Optie 3.2: waarom de Sunrace 11sp cassette combineren met een 10sp cassette ipv een 11sp?
thorVN
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 mar 2019, 06:23
Locatie: belgië

dat is den derailleur waar het over gaat hé ?
Ik vind dat die soms onderpresterend werkt in de kleinste schakel,
als je echt wilt doortrappen komt die soms tekort.
heeft iemand hier een suggestie voor ? zou het nuttig zijn van dan voor een kleinere schakel (9 bijvoorbeeld) te gaan ?
Stromer ST3 (2019) wit 983Wh battery fietstassen : Ortlieb Back Roller Plus
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Huh? Vind jij de 11 te klein? Dan moet je écht iets aan je fiets techniek doen. Ik kom nooit op de 11 en uiterst zelden op de 12.
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Mooi werk Thomasj, chapeau!
Het is mij (voor het eerst) echt duidelijk geworden wat de opties zijn :cool2:
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Plaats reactie