Dat is de originele cassette op de ST2 en ST3; met een vertanding die we onvoldoende fijnmazig vinden 11 -> 13 -> 15 ->17 ->19->21->..., terwijl we liever 11->12->13->14->15->16-17> zienthorVN schreef: ↑22 aug 2019, 14:16 Net bij de fietsenmaker mijn eerste volledig onderhoud gekregen (6800km) (dat was een dure grap : 230€) wel de casette , ketting, disctop vervangen.
Ik rij nu rond met een XT CS M8000 11 speed 11-40 en die lijkt het aardig te doen , kan eventueel ook een optie zijn ?
Groetjes,
Thor
cassette opties ST3: het bos en de bomen
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
disctop?thorVN schreef: ↑22 aug 2019, 14:16 Net bij de fietsenmaker mijn eerste volledig onderhoud gekregen (6800km) (dat was een dure grap : 230€) wel de casette , ketting, disctop vervangen.
Ik rij nu rond met een XT CS M8000 11 speed 11-40 en die lijkt het aardig te doen , kan eventueel ook een optie zijn ?
Groetjes,
Thor
dat lijkt mij niet goedkoop. Mijn fietsenmaker zou alleen de kleinste kransjes vervangen. Ik kom zelf zelden boven de 17T. Bij een 11/40 zijn de eerste 7 tandwielen hetzelfde als bij een 11/42. Dus gaat geen merkbaar verschil zijn
Ik heb nu bijna 3000km en mijn ketting valt nog lang niet in de 0,75 slijtage met de kettingmeter.
Ik heb hier nog een 12/25 10speed cassette liggen. Dus ga misschien mijn cassette is anders proberen samen te stellen.
Ondanks alle aandacht voor dit onderwerp, kom ik er toch niet uit. Ik begrijp dat op de ST2 (en dus ook op mijn ST2s) een CS M-8000 11 speed cassette zit. Als ik op de shimano site kijk dan zie ik dat de spacer 2,18mm is voor deze cassette. Dit strookt niet met de uiteenzetting door Tomasj op 19 aug: het zou een 2,35 spacing moeten zijn. Bovendien is er voor de CS M-8000 geen kransje met 12 tanden beschikbaar.Tomasj schreef: ↑22 aug 2019, 15:56Dat is de originele cassette op de ST2 en ST3; met een vertanding die we onvoldoende fijnmazig vinden 11 -> 13 -> 15 ->17 ->19->21->..., terwijl we liever 11->12->13->14->15->16-17> zienthorVN schreef: ↑22 aug 2019, 14:16 Net bij de fietsenmaker mijn eerste volledig onderhoud gekregen (6800km) (dat was een dure grap : 230€) wel de casette , ketting, disctop vervangen.
Ik rij nu rond met een XT CS M8000 11 speed 11-40 en die lijkt het aardig te doen , kan eventueel ook een optie zijn ?
Groetjes,
Thor
Ik snap dat je van een 'andere cassette' de kransjes kan gebruiken, maar welke 'andere cassette' heeft kransjes die compatibel; zijn met onze originele cassette? Hierbij ga ik ervan uit dat je vast geen merken kransjes kan wisselen.
Ik heb hierom helaas nog vragen:
1. welk type cassette zit er nou eigenlijk op de ST2 en ST3? En natuurlijk: geldt dat voor alle bouwjaren en ook de ST2s?
2. welk type cassette heeft tandkransjes die je 1 op 1 (plug en play) kan verwisselen met de originele Stromer cassette?
(3. En waar kan je die kransjes bestellen?)
@Rubenv: Ervan uitgaande dat jij ook een CS M-8000 cassette hebt, hoe kan je dan de 21T eraf halen, deze zit toch op de 'spin' althans volgens de specificatie van shimano zijn er maar 5 losse kransjes: 11 - 13 - 15 - 17 - 19?
Alvast dank voor jullie antwoord.
Mijn ST2s heeft er nu 10k op zitten en de boel is aan vervanging toe.
Forumgroet van Georgio
Eerst Giant low speed, toen Sparta E-speed MNB, nu St2s...
ik heb op mijn st3 idd een shimano xt 11-42 cassette. Alleen de laatste 3 hangen samen. Dus 32-37-42. Al de andere zijn apart. Ik heb de 12T van een shimano ultegra 10speed 6700 genomen. Heb wel de derailleur een beetje moeten afstellen. Schakelde niet direct. Nu werkt het perfect.
Hieronder kan je losse kransjes van xt 10speed bestellen. Zou ook moeten passen
https://www.bike-components.de/de/Shima ... ch-p58392/
Hieronder kan je losse kransjes van xt 10speed bestellen. Zou ook moeten passen
https://www.bike-components.de/de/Shima ... ch-p58392/
Dank voor jouw bericht Ruben, blijkbaar heb je dus niet de CS M-8000 of de beschrijving op de site van shimano klopt niet:
- Bijlagen
-
- Csm-8000_pic2.PNG (72.15 KiB) 5094 keer bekeken
Eerst Giant low speed, toen Sparta E-speed MNB, nu St2s...
Zonet mijn ST2 afgehaald bij de fm, ik heb nu de CSMS8 11-36T van suntour in gebruik. Ik heb maar een klein stukje gereden, maar dat schakelde allemaal heel vlotjes.
Mijn vorige cassette was absoluut nog niet versleten, ik denk dat ik er ongeveer 6000 km mee gereden heb, met drie kettingen die ik eerst om de 1000 km en nadien om de 500 km wisselde. Kettingen werden iedere keer ontvet, gedroogd en dus 2-4 weken later opnieuw in gebruik genomen. Ik gebruik ook andere smeermiddelen (Motorex Wet Protect bij natte omstandigheden en Dynamic Dry Lube in droge omstandigheden), middelen die een tijdje geleden in een Duitse mountainbike test als beste uit de bus kwamen (https://www.bike-magazin.de/zubehoer/pf ... 30425.html).
Met deze cassette zou ik nu - ondanks de winterperiode - graag 10 000 km ver geraken.
Mijn vorige cassette was absoluut nog niet versleten, ik denk dat ik er ongeveer 6000 km mee gereden heb, met drie kettingen die ik eerst om de 1000 km en nadien om de 500 km wisselde. Kettingen werden iedere keer ontvet, gedroogd en dus 2-4 weken later opnieuw in gebruik genomen. Ik gebruik ook andere smeermiddelen (Motorex Wet Protect bij natte omstandigheden en Dynamic Dry Lube in droge omstandigheden), middelen die een tijdje geleden in een Duitse mountainbike test als beste uit de bus kwamen (https://www.bike-magazin.de/zubehoer/pf ... 30425.html).
Met deze cassette zou ik nu - ondanks de winterperiode - graag 10 000 km ver geraken.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)