Wat was voor jou de reden om voor een ST3 te kiezen

Gebruikersavatar
Needspeed
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 213
Lid geworden op: 02 dec 2018, 10:34

Daniel1975 schreef: 11 aug 2019, 10:01 Toch zie je die soms best hoor.
Maar dan Stromer gestuurd, niet door de dealer verwacht ik.
Grüezi Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een Stromer kom je verrekkes dichtbij. :d3: ST3 XL Black
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer mag officieel niet bepalen wat de dealers voor een Stromer vragen (EU wetgeving, geldt voor elke fabrikant/importeur), maar in de praktijk gebeurt het natuurlijk wel.

Een dealer schriftelijk dwingen om een stuntprijs op te hogen: dat mag gewoon niet en daar mag een dealer rustig voor naar de rechter stappen. Maar een telefoontje vanuit Stromer naar de dealer met b.v. een vriendelijke waarschuwing dat leveringen weleens een stuk trager zouden kunnen verlopen als de dealer zich niet aan de vastgestelde prijs houdt, of dat het dealerschap wordt ingetrokken (met welke fictieve reden dan ook) is natuurlijk zo gepleegd.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Toen ik nog in pro licht&geluid werkte, flikte één van de meest populaire dj-merken het steevast om prijslijsten rond te sturen met de inkoopprijzen, en dan "om verkopers te helpen met het afronden van de prijzen" de verkoopprijs te bepalen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
thorVN
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 mar 2019, 06:23
Locatie: belgië

Stromeur schreef: 11 aug 2019, 10:49 Toen ik nog in pro licht&geluid werkte, flikte één van de meest populaire dj-merken het steevast om prijslijsten rond te sturen met de inkoopprijzen, en dan "om verkopers te helpen met het afronden van de prijzen" de verkoopprijs te bepalen.
haha , daar hebben we dan een een gemeenschappelijke interesse, zat zelf op de "pro" afdeling van bose.

De reden om een ST3 te kiezen was omdat ik de ST5 te duur vond.
Niet bepaald een goeie reden dus maar bon ...
Stromer ST3 (2019) wit 983Wh battery fietstassen : Ortlieb Back Roller Plus
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Aanvullend op mijn vorige post, laat ik met het goede nieuws beginnen, ik ben erg tevreden over de ST3. Ik heb tot op heden nauwelijks problemen gehad(**) en de ST3 rijdt als een tierelier. Ik geniet dagelijks van de kracht die in de fiets verborgen zit en die je er met geringe moeite uit kan halen. De wegligging is uitstekend, mede door de Pirelli banden en het gewicht van de fiets zelf. Omdat ik van een dubbel geveerde electrische MTB kom, mis ik wel de geveerde voorvork. Ik kan die geveerde voorvork wel aanschaffen, maar vind het uiterlijk van het Stromer model niet supermooi. Daarbij betaal je ook nog eens de hoofdprijs en blijf je weer zitten met een voorvork (zie ook verder in deze post).

**) Problemen zijn beperkt gebleven tot niet goed vastzittende schroeven, bijna loslatende linkercrank en een vreemde tik in de fiets (die soms uit zijn schuilplaats tevoorschijn komt en na wat gesleutel zich weer net zo snel verstopt. Geen idee waardoor dat getik bij mij veroorzaakt wordt).
Stromeur schreef: 11 aug 2019, 00:57Vooral weg A-merken die iedereen kent en alleen daarom al grof voor wil betalen. De tijd moet uitwijzen of de Stromer-branded alternatieven van b.v. Tektro en Microshift voldoen op de lange termijn. Vooralsnog hoor ik niemand met praktijkervaring klagen over de afmontage van de ST3. ...En het "Roxim-gat"... Meer valt er m.i. niet op de ST3 aan te merken, hij rijdt als een tierelier. ...
Helemaal eens met deze tekst van Stromeur, waarbij ik wel wil opmerken dat je eenvoudig een nog grotere klanttevredenheid kunt realiseren door wel de A-merken te installeren en een degelijke lamp te monteren. Ik heb al vanaf het begin van dit forum aangegeven dat een 45 km/uur voertuig verlichting moet hebben die deze snelheid in het pikkedonker kan ondersteunen. Ik heb me er al bij neergelegd dat ik in de wintermaanden met een extra koplamp zal rijden. Ik vind het heel erg knullig, maar het is even niet anders. Ik snap ook niet waarom Stromer die upgrade naar de bouwlamp niet ondersteunt...

Degene die uit de Race- en/of MTB-wereld komen, maak je er per direct gelukkig met de A-merk onderdelen (los van het feit of de Stromer Branded onderdelen misschien minimaal net zo goed zijn), de rest van het koperspubliek had toch geen voorkeur.

Als je de Stromer wilt customizen naar eigen smaak, heb je na het customizen wel een hoop onderdelen over, onderdelen die de FM en Stromer niet van je wilt overnemen (gekocht is gekocht...). Ik denk daarbij aan simpele zaken als de trappers, het zadel en de handvatten, maar ook aan een andere tandwielverhouding van de cassette en bij de ST1 en ST2 de Big Ben's.
Daniel1975 schreef: 11 aug 2019, 07:42...En over de lamp kunnen we eeuwig blijven discussieren; hoe acceptabel sommige mensen het ook vinden, IK vind dat op een fiets van 7.5K gewoon een bouwlamp hoort te zitten. Maar let op, de disclaimer; de 3 is echt een hele fijne machine, laat je hier niet gek maken door ons. Ga je geen spijt van krijgen.
Eens, eeuwig discussieren over de lamp heeft geen zin. Vergeleken met de ST1 en de ST2 zit er op de ST3 al een betere lamp. Ik plaats in de winter wel een extra lamp op mijn stuur.
Tomasj schreef: 11 aug 2019, 08:00...En daarnaast de velgen, waar de goede DT Swiss velgen vervangen zijn door velgen van Alex Rims, waar hier al heel wat mensen behoorlijk wat problemen hebben mee gehad. Ik heb indertijd gekozen voor een ST2 boven een ST1X vanwege de betere verlichting en de DT Swiss velgen...
Eens. Ik heb periodiek last van een vervelende tik in mijn fiets. Ik heb geen idee waar die zich schuilhoudt, maar die tik verdwijnt ook net zo plotseling als die er in gekomen is. Bij sommigen was het de velg, bij anderen het slot of de spaken. Geen idee waar bij mij die tik zich schuil houdt, maar irritant vind ik die tik wel. Ik ben er na een paar uur sleutelen inmiddels weer (even?) vanaf.
Needspeed schreef: 11 aug 2019, 10:36... De ST3 is betrouwbaar, stil, snel, en met een stabiel weggedrag, gebleken. De prestaties van de App, kan beter. De frequentie met internet is veel te laag. Maar dat is een Stromer ding in het algemeen.
Eens over het weggedrag, maar ook eens over de App. Die App is zeker voor verbetering vatbaar, al lijkt Stromer bij de laatste update (FW 4.1.3.3.) daar wel een stap in te hebben gezet.
WFVst5 schreef: 11 aug 2019, 08:49...Bekrompen als iets in garantie gerep. moet worden en een paar centen is de marge....
Eens. Je kunt beter in 1 keer een paar centen extra investeren en de mensen niet meer terug zien komen voor herstellingen die via de garantie gerepareerd moeten worden, dan... etc. etc, (penny wise, pound foolish).
Witte ST3 van maart 2019
Richvergunst
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 89
Lid geworden op: 25 jan 2018, 12:43
Locatie: Oberwangen

Begin vorig jaar een 2e hands ST1 gekocht om te kijken of het Stromeren wat voor mij was de reis is 36 km enkele reis tevens een 632 accu gekocht. De St3 kwam uit en heb daar likkebaardend naar gekeken ,Ik keek wel rond waar ik deze bike zou kunnen kopen. kwam uit middels dit forum op een dealer in Herveld. Na de vele positieve reacties over de St3 kon ik mijn keutel in maart niet inhouden en heb bij die dealer een proefrit gemaakt gedegen uitleg over de bike gehad en gelijk maar gekocht. Ik ben er erg tevreden over hoewel hij nu bij de dealer staat ivm foutcodes, wel gelijk het huismoeder St3 als vervangend vervoermiddel gekregen. Tja het is en dijk van een bike
ST 3 black matte :P, ortlieb backroller classic , Bodyfloat kinect, Giro bexley mips :geek:, spatbordverlengers van Zijp techniek :mrgreen:
wdvill
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 jun 2019, 09:54
Locatie: BE-9000

Mijn ST3 is in bestelling. 8-) Ik testte een Klever X-speed, R&M Supercharger, en een Stromer ST1x en ST3. Na een eerste opzoekronde leken dat de modellen die voor mijn gebruik (WW 56km enkele rit) in aanmerking zouden komen. Ik had zo ongeveer €5k veil voor een SP, en durfde daarom in eerste instantie niet echt aan Stromer denken. :?

De R&M viel evenwel als eerste af: de middenmotor reageert een pak trager dan een motor in het achterwiel, lijkt minder koppel te kunnen vrijgeven, en de topsnelheid ligt voelbaar enkele km/u's lager.

De X-speed leek op papier het beste alternatief voor een (prijzige) Stromer. Voelde in de praktijk heel degelijk, heeft krachtige motor in het achterwiel en heeft standaard voorvering (!) (al kreeg ik die niet meteen naar wens afgesteld: of te hard, of te zoekerig). Fijn dat de motorinstellingen aan te passen zijn naar believen, en leuk dat 't ontwerp van de fiets wat vernieuwend is.
Samen met de dealer zelf was ik echter niet overtuigd dat in alle omstandigheden en met hoge ondersteuning de rit van 56km op één batterij (850Wh) mogelijk zou zijn. Geen zin om daar al van bij vertrek over te moeten nadenken - een lager ondersteuningsniveau te kiezen, of standaard een extra batterij in de zijtas te moeten meenemen. :av

ST1x - qua prijs vergelijkbaar met de X-speed - voelde door de kleinere wielen en gebrek aan voorvering wat minder matuur dan de Klever, maar minstens even degelijk. Ik zat lang met het gevoel dat een ST1x met 983Wh-batterij zeker zou voldoen voor mijn noden; dat zei ik ook tegen mezelf om me de €-opleg te besparen :roll:

De ST1 relaunch was ook een optie die ik serieus overwoog, maar zou een blinde koop zijn geweest. Ben fan van de gele kleur van de Launch Edition, maar vond het zonde dat geen echt 'herenframe' beschikbaar is.

De ST3 ervoer ik bij de eerste rit bijna als 'too much': ik gleed haast van mijn zadel af bij flink accelereren en voelde me haast op een bromfiets - een gevoel dat ik bij de andere SP's nog niet had ervaren. Dat gevoel komt allicht voort uit de 'actieve' zithouding en grote wielen met brede banden. Die 27"-wielen worden door velen als comfortabeler beschouwd voor lange afstand (tov 26"), en over het algemeen leek de ST3 een meer volwassen pendelmachine.
Offerte van ST1x en een ST3 naast elkaar gelegd: het verschil bedroeg tot mijn verrassing weinig meer dan €1000, en dat prijsverschil vond ik de ST3 uiteindelijk wel waard! Door aankleding van de fiets en van mezelf kwam ik uiteindelijk €2k duurder uit dan wat ik eerst voor ogen had. :ck: MAAR ik vertrouw erop dat ik een degelijke machine heb gekozen die ik me niet zal beklagen tijdens de lange pendelritten. De uitrusting maakt deel uit van comfortabel pendelen en moest ik sowieso voorzien... Al vrees ik dat de komende maanden nog wel wat uitgegeven zal worden aan extra opties en kleren :)
Jammer dat de ST3 slechts in zwart/wit komt, want vind de kleuren van álle andere modellen mooier... Ach! (:
🇧🇪 ST3 983Wh
Gent - Antwerpen
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Gefeliciteerd met je aanschaf wdvill ! :ay

Leuk om je zoektocht en denkproces te lezen.
wdvill schreef: 11 aug 2019, 22:08 Offerte van ST1x en een ST3 naast elkaar gelegd: het verschil bedroeg tot mijn verrassing weinig meer dan €1000, en dat prijsverschil vond ik de ST3 uiteindelijk wel waard! Door aankleding van de fiets en van mezelf kwam ik uiteindelijk €2k duurder uit dan wat ik eerst voor ogen had. :ck:
Tja het is een glijdende schaal. Het is maar goed dat je niet ook nog op de ST5 hebt gereden (zo maak ik althans uit je verhaal op), want anders had je relaas nog een extra bijzin gehad in de trant van: en met een verschil van slechts een kleine €2k heb ik er nu een geweldige 'bouwlamp' en electrische schakelen bij ;)

(trust me, I've been there :bu: )
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Voor mij zit er mogelijk een overstap aan te komen van een ST2 naar een ST3. Heb gemerkt dat ik v.w.b. de frame-maat van een M (17") naar een L (20") wil. De ST2 houd prima snelheid (47/48 op de Omni), maar het verschil in zogenaamde gemonteerde A-merken als Magura en Shimano, vind ik te verwaarlozen met wat standaard op de ST2 wordt geleverd vs. de afmontage van de ST3.
De ST3 is mooi clean en gevoelsmatig vind ik dat deze in de praktijk nét ff beter remt en schakelt; met de kanttekening dat de ST2 dit ook al prima doet.
Verder ben ik heel benieuwd waar Stromer nog mee gaat komen behalve de nieuwe ST1 en de nieuwe lader (hoe zit het met de ontwikkeling van de accu's?).
Ook hoop ik dat de kinderziektes/storingen van de ST3 bij de bron zijn aangepakt en gemodificeerd (hoorde al iets over een bepaalde kabel die zou zijn veranderd?) en dat de ST3's nu ook op langere termijn storingsvrij blijven inclusief een afmontage met duurzame lagers en degelijke velgen.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Schakelen: kwestie van goed afstellen. Een 3 gaat zeker niet beter schakelen dan een 2 als alles gewoon goed is gemonteerd en afgesteld.
Plaats reactie