Weerstand boven 45km/u af en toe weg

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Juvazee
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 22
Lid geworden op: 08 mei 2019, 20:19
Locatie: Zetten
Merk SP: Stromer
Km-stand: 7000

Laatst was ik een lekker rondje aan het fietsen. Heteren - Arnhem - Ede - Heteren. Op de Amsterdamseweg (N224) heb je een lange flauwe helling naar beneden. Daar had ik voor het eerst dat de muur waar je normaal gesproken tegenaan trapt (bij 48+ op het display) ineens weg was. Ik trapte moeiteloos door naar 58km/u. Dat heb ik eerder nog nooit meegemaakt zelfs niet van de Grebbeberg af bij Rhenen die een heel stuk steiler is. Daar bleef ik met veel moeite steken op 55km/u.

Maar vandaag gebeurde het ineens weer. Ik reed in Renkum de Bennekomseweg af naar de rotonde van de Utrechtseweg. Normaal blijf ik daar op 48km/u steken. Nu was ik een beetje met weerstand aan het spelen door harder en zachter te trappen en toen viel ineens weer de weerstand weg en zat ik zo 51km/u. Helaas moest ik daarna meteen in de ankers om de bocht te nemen naar de rotonde.

Zijn er mede forumleden die dit fenomeen al eens hebben meegemaakt?
ST3 2019, Deep Black, Sport L, BQ983, Kinect, Cratoni Vigor, reisafstand 32km v.v.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

HELAAS niet :cool2:
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Nope nooit meegemaakt. Ben wel benieuwd; welke firmware op de omni heb je?
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
Juvazee
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 22
Lid geworden op: 08 mei 2019, 20:19
Locatie: Zetten
Merk SP: Stromer
Km-stand: 7000

Barry schreef: 06 aug 2019, 21:45 Nope nooit meegemaakt. Ben wel benieuwd; welke firmware op de omni heb je?
Nog versie 4.1.2.7. Heb de laatste update nog niet gehad.
ST3 2019, Deep Black, Sport L, BQ983, Kinect, Cratoni Vigor, reisafstand 32km v.v.
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Juvazee schreef: 06 aug 2019, 22:05
Barry schreef: 06 aug 2019, 21:45 Nope nooit meegemaakt. Ben wel benieuwd; welke firmware op de omni heb je?
Nog versie 4.1.2.7. Heb de laatste update nog niet gehad.
Geen idee in dat geval. Als je van hard rijden houdt, koester dan die mogelijkheid ;) Maar wees a.u.b. voorzichtig, vorige week nog een gruwelijk aanrijding met een motor gezien op de N224. Dat beeld bleef nog wel even op mijn netvlies staan :ai
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
thorVN
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 mar 2019, 06:23
Locatie: belgië

Lijkt me een probleem met de elektronische begrenzer.
Die kan je in theorie letterlijk kapot trappen.
Heb het op mijn stromer nog niet voorgehad , wel op mijn vorige elektrische fiets ! :ay
Stromer ST3 (2019) wit 983Wh battery fietstassen : Ortlieb Back Roller Plus
Gebruikersavatar
Juvazee
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 22
Lid geworden op: 08 mei 2019, 20:19
Locatie: Zetten
Merk SP: Stromer
Km-stand: 7000

Vandaag eens wat uitgeprobeerd waar ik eerder een vermoeden van had. In stand 1 kun je dus zonder problemen over de 45km/u heen komen als je een beetje naar beneden fietst. In stand 2 en 3 wordt je gewoon geblokkeerd.

Vooralsnog is het in stand 3 niet meer voorgekomen dat de drempel in eens weg was.

Heb inmiddels ook de laatste firmware 4.1.3.3
ST3 2019, Deep Black, Sport L, BQ983, Kinect, Cratoni Vigor, reisafstand 32km v.v.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Juvazee schreef: 20 aug 2019, 21:09 Vandaag eens wat uitgeprobeerd waar ik eerder een vermoeden van had. In stand 1 kun je dus zonder problemen over de 45km/u heen komen als je een beetje naar beneden fietst. In stand 2 en 3 wordt je gewoon geblokkeerd.

Vooralsnog is het in stand 3 niet meer voorgekomen dat de drempel in eens weg was.

Heb inmiddels ook de laatste firmware 4.1.3.3
2 zaken :
1) Feit : een DD hub motor die boven zijn toerental komt waar deze nog vermogen levert (max toerental die bij een bepaalde accu spanning hoort, dus afh van de Kv van de motor) begint als generator te werken zolang de toegang tot de accu vrij is, accu wordt dus geladen (motor spanning > accu spanning). Hoe hoger de gekozen ondersteuning hoe verder de deur naar de accu open staat en hoe meer energie naar de accu kan. Zet je de ondersteuning laag (deur op een kier) of ondersteuning uit (deur dicht) kan er respectievelijk minder of geen energie terug naar de accu, en dat voel je.
2) Mogelijkheid : software gaat, ongeacht de gekozen ondersteuning, vanaf een bepaalde snelheid altijd energie naar de accu sturen, tenzij de BMS het laden niet toelaat.

In jou geval het 2de niet want dan zou je geen verschil merken tussen de ondersteuningsniveau's, maar zou bij anderen wel zo kunnen zijn afh van de fiets en geïnstalleerde software versie.
Plaats reactie