Lekke band

bikerke
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 jul 2017, 16:18

Ik zie toch echt niet in waarom men onderweg zijn fiets zou willen omhoogtakelen.
Ook zie ik niet in waarom men zo wantrouwig is om het achterwiel er uit te halen.
Maar, mocht je dit echt niet ziet zitten, dan steek je toch een "gaadi"?
Wat er wel is, is dat men niet altijd makkelijk de oorzaak van het lek kan vinden
als men de band niet helemaal van de velg trekt (met het wiel ook nog eens in de fiets)
Maarten
Pro
Pro
Berichten: 49
Lid geworden op: 05 jun 2018, 13:18

persoonlijk ga ik voor de Gaadi.
- Lek zoeken in binnenband zonder een bakje water is altijd een gedoe. Zeker bij de piepkleine gaatjes met het wiel nog gemonteerd.
- Achterwiel uithalen en terugplaatsen is idd niet zo moeilijk. Maar de as op 20Nm krijgen op het gevoel (want ik veronderstel dat je geen momentsleutel meeneemt op je fiets) is niet zo eenvoudig.
Nadeel van de Gaadi is dan weer wel dat je een potentieel te repareren binnenband om zeep helpt.
En dat zeg ik niet als zuinige Nederlander maar als milieubewuste Belg :cool2:
ST1x 2018
Klever X speed 2021
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Elk voordeel heb z'n nadeel é. Ik zie het dan weer niet zitten om de fiets op z'n kop te zetten, omwille van allerhande redenen.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
BertM
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 mei 2019, 19:29

Gelukt
964FB5A3-916D-4499-9781-7ABB192FE8EE.jpeg
964FB5A3-916D-4499-9781-7ABB192FE8EE.jpeg (3.5 MiB) 3523 keer bekeken
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

bikerke schreef: 02 aug 2019, 12:53 Ik zie toch echt niet in waarom men onderweg zijn fiets zou willen omhoogtakelen.
Minder kans op schade dan bij op de kop zetten.
bikerke schreef: 02 aug 2019, 12:53Ook zie ik niet in waarom men zo wantrouwig is om het achterwiel er uit te halen.
Vanwege het gebrek aan momentsleutel onderweg. Maar ook bij mijn fiets (geen momentsleutel nodig voor het achterwiel) gaat repareren met het wiel in de fiets veel sneller dan met het wiel eruit nemen.
bikerke schreef: 02 aug 2019, 12:53Maar, mocht je dit echt niet ziet zitten, dan steek je toch een "gaadi"?
Vind ik zonde van een perfect repareerbare achterband.
bikerke schreef: 02 aug 2019, 12:53Wat er wel is, is dat men niet altijd makkelijk de oorzaak van het lek kan vinden als men de band niet helemaal van de velg trekt (met het wiel ook nog eens in de fiets)
Heb ik nog nooit last van gehad. Binnenband genoeg oppompen en je hoort of voelt de lucht er zo uit gaan (tip: je gezicht is veel gevoeliger dan je handen, dus ik trek de band altijd wat uit elkaar en draai hem dan bij mijn mond op een neer).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
bikerke
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 jul 2017, 16:18

FreddyH schreef: 02 aug 2019, 18:52
bikerke schreef: 02 aug 2019, 12:53Wat er wel is, is dat men niet altijd makkelijk de oorzaak van het lek kan vinden als men de band niet helemaal van de velg trekt (met het wiel ook nog eens in de fiets)
Heb ik nog nooit last van gehad. Binnenband genoeg oppompen en je hoort of voelt de lucht er zo uit gaan (tip: je gezicht is veel gevoeliger dan je handen, dus ik trek de band altijd wat uit elkaar en draai hem dan bij mijn mond op een neer).
De OORZAAK van het lek, niet het lek zelf.....
En, zonder je achterwiel op moment te trekken zal je ook wel thuis raken.
bikerke
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 jul 2017, 16:18

FreddyH schreef: 02 aug 2019, 18:52
bikerke schreef: 02 aug 2019, 12:53 Ik zie toch echt niet in waarom men onderweg zijn fiets zou willen omhoogtakelen.
Minder kans op schade dan bij op de kop zetten.
Op zijn zei leggen in de graskant?
Tegen een boom/paal zetten?
Het is dan ook een gebruiksvoorwerp....
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

bikerke schreef: 02 aug 2019, 22:07 Op zijn zei leggen in de graskant?
Tegen een boom/paal zetten?
Het is dan ook een gebruiksvoorwerp....
Op zijn zij leggen is een goed idee. Ik ben het 100% eens dat het een gebruiksvoorwerp is, maar bij mij zit het display op het stuur dus op de kop zetten is een beetje een no-go...

Optakelen gaat bijzonder goed en je kunt dan comfortabel staand werken. Met mijn lengte is dat wel prettig :ay
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Flukker
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 apr 2019, 09:28
Locatie: Kempen

BertM schreef: 02 aug 2019, 18:35 Gelukt 964FB5A3-916D-4499-9781-7ABB192FE8EE.jpeg
Volgens mij komen die “naaldjes” van de roterende stalen borstels waarmee de wagentjes de straten en fietspaden schoonvegen. Heb het zelf ook al voorgehad alsook enkele collega’s. Heb toen ook de binnenband kunnen kleven zonder wiel uit de fiets te halen. Check inderdaad eerst nog de buitenband(van binnenuit) want bij mij stak het pinnetje er nog in.
thorVN
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 mar 2019, 06:23
Locatie: belgië

Ik zou zeker ook aanraden van pech verhelping te nemen.
Bij toering (belgië) was dat 45€ per jaar , zo ni echt een riant hoog bedrag ofzo
Stromer ST3 (2019) wit 983Wh battery fietstassen : Ortlieb Back Roller Plus
Plaats reactie