Vermogensmeter op ST3

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

SamG schreef: 02 jul 2019, 09:37
sir5 schreef: 30 jun 2019, 14:00...De Speed Pedelec wordt gebruikt voor wo/we verkeer. Dan zijn klikpedalen erg lastig...

Misschien een beetje offtopic maar ik wil het graag eventjes meegegeven dat er pedalen bestaan die je aan een kant van je klikpedaal kan plaatsen.
Omdat we al off-topic waren gegaan, heb ik die info toegevoegd. Heeft inderdaad niks met vermogensmeting te maken. Dat heb je dus goed gezien. :)
Witte ST3 van maart 2019
sir5
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jun 2019, 15:53

@SamG: dat is leuk, die kende ik niet! Inmiddels gevonden dat er ook zulke "Pedal Plates" voor Look Keo zijn (Garmin Vector 3 pedalen), dus dat biedt perspectieven: deze pedalen zouden ook gemonteerd kunnen worden. Wel een pak duurder dan Stages crank, maar dan wel weer 2 zijdig mogelijk.

Bij FM geweest en cranks opgemeten van ST3's. Bij zowel een M als een XL frame is de cranklengte 170mm.
Grappig, bij racefietsen monteren ze meestal langere cranks bij grotere framematen.
Bij FM ook de kromming van de crank bekeken en die is minimaal. Dus het 386EVO type is de juiste.

Wordt vervolgd..
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Blijft nog steeds de vraag ‘waarom’.
Ga eerst eens lekker Stromeren ipv nu al (naar mijn persoonlijke mening) onnodig geld over de balk te smijten voor een half nauwkeurig product.
sir5
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jun 2019, 15:53

Daniel1975 schreef: 02 jul 2019, 18:18 Blijft nog steeds de vraag ‘waarom’.
Ga eerst eens lekker Stromeren ipv nu al (naar mijn persoonlijke mening) onnodig geld over de balk te smijten voor een half nauwkeurig product.
Goed, ik zal proberen het uit te leggen. Natuurlijk blijft het lastig om overwegingen van anderen te begrijpen.

De belangrijkste reden voor mij om een vermogensmeter te willen is: "omdat het leuk is naar de gegevens te kijken".
Kan het zonder? Ja, natuurlijk. Is het nuttig? Mwah, eigenlijk niet. Is het leuk ? Jazeker.
Je zou het kunnen vergelijken met het kopen van een Stromer ST3. De meeste van mijn kennissen en vrienden vinden die aankoop "geld over de balk smijten". Met een veel goedkopere SP ben je hooguit een paar minuten later.
Maar ja, het is wel leuker op een stromer. Is dat het extra geld waard? Voor jou en voor mij wel, voor heel veel andere mensen niet.

Ik ga met de SP op vakantie naar de bergen. Ik rijd dan met bevriende wielrenners bergop die ik zonder ondersteuning nooit zou kunnen bijhouden. Het levert mij enorm veel plezier om met hen toch in de bergen te kunnen rijden. Ik zet de ondersteuning zodanig dat ik zelf toch nog een flinke inspanning moet leveren. Ik wil die inspanning graag de hele berg op vast kunnen houden. Helaas kan ik dat niet met hartslag doen (zie eerdere post), maar wel met een vermogensmeter.
Het is niet van belang dat het absolute getal dat die meter aangeeft wellicht onjuist is. Als de meter maar consistent is.
In het verleden heb ik gereden met vermogensmeters van Powertap (de G3 naaf), Power2Max (de eerste versie en de NG) en met Garmin Vector 3 pedalen. Theoretisch geven alleen de Vector pedalen echt per been het vermogen aan. Dat wordt door de andere meters geschat. In praktijk kijk je daar 1 of 2 keer naar, daarna niet meer. Alleen grote verschillen in beenkracht zijn de aandacht waard. Alle vermogensmeters geven aan dat mijn links/rechts krachtsverhouding 49%/51% is. Ik denk dat een Stages van de 3e generatie voldoende accuraat is voor mijn doel. Als er een goed alternatief was geweest, dan had ik dat gedaan. Maar ik vind clickpedalen niet prettig en een compleet nieuw crankstel te duur. Meer mogelijkheden zijn er helaas niet.

De vermogensmeter helpt me om voldoende onder mijn omslagpunt te blijven. De rest mag de ondersteuning doen.
In Nederland is het gewoon leuk. En of dat allemaal 500 euro waard is? Voor mij wel. Voor de meeste mensen niet. Maar die hoeven het niet te doen, we leven in een vrij land!
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Niet omdat het moet, maar omdat het kan. Niks mis mee ;)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
mrstrom

Tuurlijk moet je het doen als je dat wilt, wat de achterliggende reden ook mag zijn.

Houd ons maar op de hoogte, denk dat je de eerste bent die hem erop gaat krijgen hoor.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

sir5 schreef: 02 jul 2019, 22:15 Kan het zonder? Ja, natuurlijk. Is het nuttig? Mwah, eigenlijk niet. Is het leuk ? Jazeker.
Meer motivatie heb je niet nodig :cool2:
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik ben eerlijk gezegd benieuwd naar de resultaten die je hiermee binnenhaalt. Dit draadje mag van mij dan ook na het aanbrengen van de crank den vervolg krijgen. :cool2:
Witte ST3 van maart 2019
jjj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 321
Lid geworden op: 21 mei 2018, 14:12
Locatie: Amersfoort

Ook ik ben benieuwd of het werkbaar is; mijn motivatie zou zijn dat ik graag wil zien of ik sterker wordt. Volgens mij kun je met een hartslagmeters (alleen) niet zien of je vooruitgang hebt daar die onveranderd hoog blijft (wanneer ik de ruimte op de weg heb) zit ik immers altijd in zone 4 of 5; de snelheid wordt niet hoger dan de magische grens van 45 km + een beetje. De elektromotor vult de rest aan. Een eventueel stroom verbruik is imho te onnauwkeurig omdat dat ook erg afhankelijk is van aantal keer optrekken (rood licht) of tegen wind.

Het meten van tijdsduur is voor een no-go; racen op de openbare weg is niet verantwoord.

Blijft, denk ik over, meten zonder ondersteuning (op een niet elektrische fiets bijvoorbeeld) of een Klopt mijn redenatie?
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik denk met anderen hier te hebben vastgesteld dat de motor een bijdrage levert op basis van de vervorming van de TMM sensor. Die sensor wordt vervormd door de kracht die je op de ketting zet.

Als je veel kracht op de ketting zet (bijvoorbeeld omdat je met een klein tandwiel achter fietst, bijvoorbeeld de 11T), dan zal de motor je veel helpen. Wanneer je met bijvoorbeeld een 16T fietst, ben je op een gegeven moment niet meer in staat om voldoende kracht te zetten op de ketting, met het gevolg dat de fiets minder gaat ondersteunen waardoor de snelheid afneemt. Door zwaarder te gaan rijden (15T), kun je de snelheid weer doen verhogen. Dit gedrag is feitelijk tegengesteld aan wat je gewend bent met een gewone fiets.

Bovenstaande is dus mijn ervaring zonder dat ik dat kan onderbouwen met meetgegevens. Ik ben om die reden dus benieuwd naar de meetgegevens.

Pas als we weten hoe de fiets ontworpen is, kun je iets zinnigs zeggen over hoe je energie kunt besparen. Nu doen we (volgen mij) met z’n allen maar wat.
Laatst gewijzigd door Henry op 03 jul 2019, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie