Vermogensmeter op ST3

sir5
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jun 2019, 15:53

Oops :?
Dan heb ik het verkeerd begrepen.
Helaas, want dan weet ik nu nog steeds niet welke crank past :bc
jjj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 321
Lid geworden op: 21 mei 2018, 14:12
Locatie: Amersfoort

Daniel1975 schreef: 30 jun 2019, 19:49 En verder om eerlijk te zijn vind ik het interessantdoenerij om op een fiets zonder klikpedalen met eenzijdige meting te gaan rijden. Heeft hooguit een globale waarde waar je verder weinig aan hebt. Ik zie het wel als ik op de racefiets stap of ik wel/geen progressie heb gemaakt.
Daniel1975; ik deel je mening niet al was het maar omdat ik geen racefiets heb en dus de progressie lastig kan meten. Sterker nog; ik denk dat een vermogensmeter goedkoper is dan een extra racefiets :shock:

Wanneer men meer meetrapt hoeft de accu minder ondersteuning te leveren; maar omdat het vermogensverbruik van meer zaken afhangt dan alleen het trappen (denk aan tegenwind, vaker moeten optrekken etc) is een vermogensmeter een mooie manier om te kijken wat jij levert.

Ook ik heb zitten kijken naar vermogensmetingen; als echte niet racefietser ben ook ik benieuwd naar mijn voortgang. De hartslag is imho ook geen goede meting omdat, als mijn conditie beter wordt en de ondersteuning minder de hartslag onveranderd hoog zal blijven; net zolang tot ik zonder ondersteuning harder kan dan 45km/h. :lol:

De keuze voor normale pedalen boven klikpedalen is voor mij niet vreemd; ik val al om met die ouderwetse beugelpedalen, laat staan met klikpedalen voel daarnaast geen behoefte aan extra schoenen. Ik hoef immers niet sneller te zijn dan mijn mede weggebruikers.

Tenslotte waarom een i.p.v. twee; kosten; het gaat voor mij om de verbetering te meten; dat dat met twee meters nauwkeuriger is klopt...
mrstrom

Leuk te lezen dit draadje...

Benieuwd wat het gaat worden voor vermogensmeter. Wat voor sporten doe je dat je dit allemaal wilt weten? Aan de andere kant denk ik dan, als je zo sportief bent, waarom dan een ST3 en ga je niet gewoon op de racefiets om harder te trainen.

Zelf wissel ik het wat af. Ik doe aan hardlopen en fietsen. Als ik veel gelopen heb, gebruik ik de ST3 meer als soort hersteltraining. Wil ik wat meer fietsen dan pak ik de racefiets iets vaker. Op de ST3 heb ik een gemiddelde hartslag van 125-135, ongeveer herstel/conditie zone. Op de racefiets dan hoger van 155 tot 165.

Welke info haal je uit het vermogen dat je trapt? Deel je dat ook in, in zones?
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

mrstrom schreef: 01 jul 2019, 09:08 Aan de andere kant denk ik dan, als je zo sportief bent, waarom dan een ST3 en ga je niet gewoon op de racefiets om harder te trainen.

Zelf wissel ik het wat af. Ik doe aan hardlopen en fietsen. Als ik veel gelopen heb, gebruik ik de ST3 meer als soort hersteltraining. Wil ik wat meer fietsen dan pak ik de racefiets iets vaker. Op de ST3 heb ik een gemiddelde hartslag van 125-135, ongeveer herstel/conditie zone. Op de racefiets dan hoger van 155 tot 165.
Met andere woorden, je traint niet op de racefiets, daarvoor is je hartslag veel te hoog. Je gaat veel meer aan conditie en basissnelheid winnen door extra uren op je ST3 (waar je gemiddelde hartslag perfect is voor conditiewinst). Je kan de ondersteuning van je ST3 ook nog iets verlagen af en toe om ook ietsje hoger in HS te zitten.
Wem af en toe een racefietstraining tussen houden om je explosiviteit niet te verliezen (ik merk bij mezelf ook een dieseleffect door het stromeren, ik kan veel langer en sneller fietsen maar ben veel minder explosief)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Tomasj schreef: 02 jul 2019, 05:37 (ik merk bij mezelf ook een dieseleffect door het stromeren, ik kan veel langer en sneller fietsen maar ben veel minder explosief)
Same here; was dit weekend niet vooruit te branden qua explosiviteit. De basissnelheid zit er wel in, maar aanzetten voelt echt als accelereren in de stroop.
mrstrom

Tomasj schreef: 02 jul 2019, 05:37
Met andere woorden, je traint niet op de racefiets, daarvoor is je hartslag veel te hoog. Je gaat veel meer aan conditie en basissnelheid winnen door extra uren op je ST3 (waar je gemiddelde hartslag perfect is voor conditiewinst). Je kan de ondersteuning van je ST3 ook nog iets verlagen af en toe om ook ietsje hoger in HS te zitten.
Wem af en toe een racefietstraining tussen houden om je explosiviteit niet te verliezen (ik merk bij mezelf ook een dieseleffect door het stromeren, ik kan veel langer en sneller fietsen maar ben veel minder explosief)
Je hebt wel punt hoor. Maar vind zo lastig om rustig te trainen. Beetje de interval he, rustig op de ST3, dag later intenser op de racefiets.
Gebruikersavatar
SamG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 apr 2019, 11:13
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 15.000

sir5 schreef: 30 jun 2019, 14:00 Antwoord:
De Speed Pedelec wordt gebruikt voor wo/we verkeer. Dan zijn klikpedalen erg lastig (of je voet schuift eraf, of je moet andere schoenen aan, met plaatjes).


Misschien een beetje offtopic maar ik wil het graag eventjes meegegeven dat er pedalen bestaan die je aan een kant van je klikpedaal kan plaatsen.
Dan kan je bv. in je vrije tijd klikpedalen gebruiken en op je ww-verkeer de "gewone pedalen" of in mijn geval net andersom :lol:
De foto is een voorbeeldje van een spd variant.
Bijlagen
Adapter+SMPD22+voor+klikpedalen.jpg
Adapter+SMPD22+voor+klikpedalen.jpg (38.56 KiB) 3055 keer bekeken
ST3 wit, 983 Wh :d3: Woon-werk 55km enkel, Antwerpen-kempen
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik heb om die reden pedalen laten plaatsen waar de spd’s er maar aan 1 kant van de pedaal zitten. Veel makkelijker volgens mij dan telkens met dit soort hulpstukken te moeten werken.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
SamG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 apr 2019, 11:13
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 15.000

Henry schreef: 02 jul 2019, 10:35 Ik heb om die reden pedalen laten plaatsen waar de spd’s er maar aan 1 kant van de pedaal zitten. Veel makkelijker volgens mij dan telkens met dit soort hulpstukken te moeten werken.
Kan je natuurlijk ook doen, maar op de moment dat ik deze had gekocht wist ik nog niet dat zo'n vaste combo ook bestond. :D
Het is ook iets goedkoper als je al een setje spd's hebt liggen zoals ik toen.
En sinds de eerste plaatsing zijn ze nog nooit losgekomen. :cool2:
ST3 wit, 983 Wh :d3: Woon-werk 55km enkel, Antwerpen-kempen
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Henry schreef: 02 jul 2019, 10:35 Ik heb om die reden pedalen laten plaatsen waar de spd’s er maar aan 1 kant van de pedaal zitten. Veel makkelijker volgens mij dan telkens met dit soort hulpstukken te moeten werken.
Maar die hebben geen vermogensmeter, waar deze draad over gaat.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie