Aanloopgeluid achterwiel

Gebruikersavatar
Stromer9000
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 402
Lid geworden op: 21 aug 2018, 20:41
Locatie: Gent (België)

Iemand nog nieuws over het tikkend geluid? Ik heb dit ook aangekaart bij m'n fietsenmaker via mail. Benieuwd wat die gaat zeggen. Mijn 'claxon' doet het sinds eergisteren ook niet meer. Het geluid was al magertjes de laatste weken, nu heeft ie volledig de geest gegeven...
🇧🇪 ST3 LE :mrgreen: | Park Tool PRS-25 Team Issue Montagestandaard | Ortlieb Velocity High Visibility Daypack | Giro Bexley MIPS | KINEKT 2.1 Aluminum Seatpost | Lupine Rotlicht | Ortlieb Backroller Urban | Cateye BM-45 zijspiegel
Gebruikersavatar
RonCall
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 59
Lid geworden op: 16 mei 2018, 20:44

ik had een tikkend geluid en bleek een spanbandje te zijn die achteraan links was gedraaid en daardoor bij iedere omwenteling tegen de schijfrem aankwam. ze hebben een kleinere geplaatst.
Tijn
Pro
Pro
Berichten: 28
Lid geworden op: 05 apr 2019, 13:54

Update van mijn zijde.

Ik ben er toevallig achtergekomen dat het geluid waarschijnlijk ( lees vrijwel zeker ) veroorzaakt wordt door het aanlopen van de achterband tegen de spatbord / kentekenplaat bevestiging ergens. Dat had mijn FM als mogelijkheid geopperd maar dat leek mij sterk, maar dat blijkt dan toch zo te zijn.

Hoe ik daar ben achtergkomen? Ik heb de koude achterband van mijn ST5 op 2,2 bar gebracht ( zoals door Stromer is aangegeven ) en toen was het euvel weg voor 95%. Heel ver in de achtergrond hoor ik nog ( soms ), zeker als ik met zware tassen rijd. Dan komt er meer druk op achterspatbord en dan hoor ik het soms weer aanlopen.

Ik zal het aan de FM mededelen, dan kan hij de bestelde achtermotor ter vervanging annuleren :D en dan kijken of er een andere kentekenplaathouder gemonteerd moet worden en/of alles nog eens goed vastdraaien.

Einde berichgeving :)
ST5 / Ortlieb Classic / Kinekt 2.1 / woon-werk Den Haag - Leiden dagelijks 45 km
Lotte
Expert
Expert
Berichten: 275
Lid geworden op: 21 sep 2018, 20:37
Locatie: ieper West - Vlaanderen Belgie

BLACKSTROMER schreef: 04 jul 2019, 13:09 Mijn vrouw haar st3 maakt een schurend dof geluid ter hoogte van het voorwiel bij scherpe bochten... rechtuit rijden geen probleem (+-1100 km), doet het sedert dag 1.
Dit heb ik ook sinds dag 1,voor en achteraan,en nochtans is er voldoende vrijgang overal.
Vervorming van de banden bij het nemen van scherpe bochten??zeer eigenaardig.
ST3 cool White
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Dat schurende of piepende geluid is een naar grip zoekende band. Ik heb het met hang-kreng-hang banden ook gehad op een andere fiets. Bij mijn ST3 piepen de banden ook als ik met hoge snelheid bochten neem.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Lotte schreef: 13 jul 2019, 05:14 Vervorming van de banden bij het nemen van scherpe bochten??zeer eigenaardig.
Met welke regelmaat check je de bandenspanning ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Wilde net zo'n reactie (als die van Golvas hierboven) schrijven.

Ik kreeg bij mijn fiets het gevoel dat de bandenspanning wel eens aan de lage kant kon zijn. Vanochtendvroeg naar de stad geweest, daarna even langs de benzinepomp om de bandenspanning te checken. Spanning van de voorband was flink lager, die van de achterband zat nog redelijk goed op spanning.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

J3R schreef: 25 jun 2019, 13:40 Heb zelf de kentekenhouder (binnenkant spatbord) gehad waar de band soms tegen aan liep; het achterspatbord zat er toen nog vrij dicht op. Als het geluid uit de richting van de motor komt en alleen bij belasting tijdens het fietsen, dan ben ik nu toch wel benieuwd wat de oorzaak is.
Tijn schreef: 10 jul 2019, 07:56 Ik ben er toevallig achtergekomen dat het geluid waarschijnlijk ( lees vrijwel zeker ) veroorzaakt wordt door het aanlopen van de achterband tegen de spatbord / kentekenplaat bevestiging ergens. Dat had mijn FM als mogelijkheid geopperd maar dat leek mij sterk, maar dat blijkt dan toch zo te zijn.
Hoe ik daar ben achtergkomen? Ik heb de koude achterband van mijn ST5 op 2,2 bar gebracht ( zoals door Stromer is aangegeven ) en toen was het euvel weg voor 95%. Heel ver in de achtergrond hoor ik nog ( soms ), zeker als ik met zware tassen rijd. Dan komt er meer druk op achterspatbord en dan hoor ik het soms weer aanlopen.
Dus ook hetzelfde euvel :D
Voor de ST2 kon ik bij Van Zijp uitvulblokjes bestellen: https://www.vanzijptechniek.nl/product/ ... t-2-stuks/

Deze liften de bagagedrager met spatbord wat op en door het spatbord voorzichtig wat naar achter te forceren, loopt de kentekenplaathouder nu vrij. De aluminium spatborden zijn degelijk en dubbelwandig uitgevoerd, het zou handig zijn als Stromer bij nieuwe fietsen iets meer ruimte liet tussen de banden en het spatbord.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Met Continental Top Contact II banden op de ST2 (50-559 ipv 55-559) heb je hier geen last van ... bij de ST3 en de ST5 zal dit na montage van Continental Contact Plus City banden (55-584 ipv 57-54) niet anders zijn.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Wat zal niet anders zijn? Dat ze contact (en dus geluid) gaan maken?
De Pirelli's die er nu onder liggen maken geen contact met het spatbord.
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie