Ondersteuning valt weg boven de 40km/u

Marchie

Stromeur schreef: 28 aug 2019, 09:48 Sensorwaarde is goed, maar 2 a 3x per rit moeten stoppen om te kalibreren is niet goed.

Kan zijn dat je achterwiel niet met het juiste moment is aangedraaid (kun je evt. zelf controleren als je een momentsleutel hebt), kan ook zijn dat de TMM sensor niet helemaal lekker is. Als het niet het aandraaimoment is of je kunt dit zelf niet controleren, dan zou ik ermee langs de dealer gaan.
Ik heb het aandraaimoment van het achterwiel al eens gecontroleerd (het stond correct). De fiets is ook al naar een eerste onderhoud geweest bij de FM na 500 km (ik heb er nu net 1000). Volgens de FM was alles in orde, maar toch voel ik de onregelmatige ondersteuning (en had hem dat ook al gemeld bij dit eerste onderhoud). Kan het zijn dat je geen error-codes ziet, maar dat er toch een probleem is bij de TMM sensor?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ja, dat kan zeker.

Een TMM sensor die in de war is, geeft geen foutmeldingen. Mogelijk kan Stromer het zien/uitlezen als de waarden schommelen, dat weet ik niet.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Welke OMNI FW versie heb je?
Witte ST3 van maart 2019
Marchie

Ik vermoed de laatste versie: 4.1.3.3

Het vreemde is dat ik gisterenavond (laat; ik had een avondvergadering) perfect heb kunnen rijden zonder kalibreren en dat de ondersteuning weer was zoals in het begin (dus tot 48 in de omni, weliswaar met rugwind). Maar deze ochtend heb ik dus toch opnieuw 3 keer moeten kalibreren en kon ik uiteindelijk toch niet sneller dan 46 op de omni).

Een mogelijk andere piste: ik heb een 2-tal weken geleden mijn ketting ontvet en gesmeerd met squirt lube. Zou dit kunnen zorgen voor vervuiling van de TMM sensor. En zo ja, ka ik dat eenvoudig reinigen?
Pedelectron
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 23 aug 2019, 19:33

Ik heb krap 1200km op mijn ST3 staan en sinds een week(na 1000km) heb ik ook regelmatig errors ivm. koppelsensor en wegvallende ondersteuning. Ik ben al eens bij de FM geweest, die heeft dan een reset gedaan in het servicemenu. Toen was het opgelost voor+/- 2 dagen..

Gisteren begon het spelletje opnieuw, Met de FM gebeld en die vroeg om langs te komen, een bezoekje wat voor mij enkele reis 30km is. Ik zag het dus niet zitten om weer een halve dag te verliezen, ik heb dat ding gekocht om te rijden, niet om om de 2 dagen een middag te spenderen aan de FM.

Dus ik vroeg hem wat ik zelf kon doen/checken daar mijn tijd ook kostbaar is. Na wat aandringen gaf hij volgende tips:

-Calibratie (had ik al 11endertig keer gedaan zonder succes)
-De TMM4 sensor reinigen door er een vod tussen te steken die je vervolgens op en neer beweegt.
- Checken of het achterwiel wel goed vast staat. Want een achterwiel dat te los zit geeft wispelturige sensorwaarden en dus onvoorspelbaar gedrag van de ondersteuning.

In mijn geval bleek het wat vaster aantrekken van de wielbout de gouden tip.

Nu haalt mijn fiets met gemak 47 à 48 km/h waar ik eerst baadde in het zweet om 45km/h te halen.
Blijkbaar was er dus vanaf dag 1 al te weinig ondersteuning, maarja ik had geen referentiekader.. :?


Wat meer achtergrond info over het hoe & wat van de torque sensor kan je hier vinden:
viewtopic.php?f=8&t=2841&p=66270&hilit=tmm4#p66270
.
.
.
Marchie

Bedankt voor de goeie tips en interessante filmpjes. Ik probeer één en andere uit dit weekend. Indien dit niet lukt, wordt het een bezoekje aan de FM.
Marchie

Kleine update.

De onregelmatige ondersteuning is helaas nog niet verdwenen. Na het eerste nazicht (na 500km) heeft de fiets één dag perfect gereden, maar daarna werd het weer minder.
Vorige vrijdag heb ik echt twee frustrerende ritten gehad. Op de andere dagen moest ik 2 à 3 keer per rit stoppen om te kalibreren (wat op zich ook al niet normaal is), maar vrijdagmorgen en -avond heb ik telkens 7 à 8 keer moeten stoppen: een paar keer ‘gewoon’ gekalibreerd, een keer via reset offset en een keer heb ik zelfs de batterij eruit gehaald. Na het kalibreren rijdt hij een tijdje weer beter (maar eigenlijk ook nog niet perfect, want ik geraak meestal niet boven de 44km/u), maar het vermindert telkens weer. Ik geraak dan meestal niet veel hoger dan 40 à 42 km/u, met nog serieus duwen op de trappers.

's Avonds had ik ook een eerste foutmelding: e210208.
Foutmelding e201208.jpg
Foutmelding e201208.jpg (24.11 KiB) 2896 keer bekeken

Ik moet zeggen dat het wat frustrerend wordt: telkens moeten stoppen onderweg, tijd verliezen (waardoor ik soms behoorlijk wat later op het werk toekom), veel minder op souplesse kunnen rijden maar meer moeten ‘werken’ en dus ook veel meer bezweet toekomen op je bestemming. En eigenlijk verwacht je van zo’n duur machine dat hij feilloos werkt hé :aq

Ik ga nu al 2 dagen met de wagen naar het werk, maar ik mis mijn ST3 nu al.
Morgen breng ik de fiets binnen bij de FM.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Marchie schreef: 03 sep 2019, 09:45 's Avonds had ik ook een eerste foutmelding: e210208.
Die kreeg ik drie weken geleden ook ... een harde reset uitgevoerd (in afwachting van tijd om hem bij een geschikte hersteller te droppen) en ondertussen rijdt hij al weer drie weken zonder issues. Foutmeldingen staan wel opgeslagen in het servicemenu.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Nömer
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 dec 2021, 22:19
Locatie: Kalken
Merk SP: Strömer st3
Km-stand: 20000

Ik lees nog heel wat gevallen met het ondersteuningsprobleem, hoe jammer ...

Ik schakelde naar stand 3 en alle ondersteuning viel weg. Kalibreren en na paar 100m weer volledig weg.

'tegenwind' haal ik max 43 bij 85% gevoeligheid, 'meewind' kan'k wel eens met wat moeite 48 halen.

Het ergste vind ik echter de wispelturigheid. De ene keer 'scootert' hij voor een paar kilometer. Soms blijft hij zonder trappen nog enkele meters ondersteuning aanhouden, maar in dezelfde rit later dan weer niet .
Kalibreren lost het altijd wel (tijdelijk) op.
Er zijn gelukkig ook heel wat moment en waar het goed gaat, maar ik snap de wispelturigheid niet.

Aandraaimoment met 2 sleutels gecontroleerd.
Offset reset geeft gelijke waarden van 0,330, waarbij de bovenste schommelt tussen 0,320 en 0,350.

Mijn garantie verloopt bijna dus ik zou misschien best zo snel mogelijk naar de FM gaan?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Inderdaad: zo snel mogelijk bij je FM aanmelden. En uitzoeken welke opties voor verlengde garantie je hebt!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie