Ondersteuning valt weg boven de 40km/u

Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Sebastian1983 schreef: 25 jun 2019, 21:18 Hallo iedereen,

ik ervaar een gelijkaardig probleem met mijn ST3. Ik heb nu een 1000 km op de teller. Wat me opvalt is dat de ondersteuning van de motor enkel bij de 2 kleinste tandwielen optimaal werkt. Maar dan moet je dus "zwaar" trappen.

Ik had graag wat meer op souplesse gefietst maar dan is de ondersteuning er absoluut niet. Eerlijk bij stand 1 en 2 is het alsof je met een zware fiets trapt.

Ik had graag geweten of:
1) er nog zijn die dit ervaren?
2) wat er aan te doen valt? Kan dit niet via de computer aangepast worden?

Voor de duidelijkheid, ik wil niet sneller rijden (45km/u vind ik prima) gewoon met minder moeite en meer op souplesse heel makkelijk 45km/u rijden zou fijn zijn. Met de ST2 waar ik vroeger mee reed was dat makkelijker...
Vreemd, we hebben het al heel veel gezien dat de fiets niet goed ondersteunt. Maar dat is dan of een kwestie van kalibratie of een hardware probleem. In beide gevallen kan het dan niet dat hij wel optimaal werkt op de kleinste tandwielen, zoals bij jou het geval is.

Het is wel zo dat er in die fiets geen torque sensor zit, maar dat hij dit indirect meet via de TMM sensor. Hij meet dus eigenlijk de vervorming van de achterbrug van de fiets. Bij lage versnellingen trap jij maar vervorm je je kader veel waardoor je fiets hard ondersteunt. Bij hoge versnellingen ben je je fiets zachtjes op gang aan het trekken, met weinig verbuiging tot gevolg, waardoor de fiets niet mee ondersteunt. Is overigens heerlijk, ik kan in stand 3 met mijn vriendin mee aan 25km/u zonder vooruit te schieten.
Probeer je eens om in hogere versnelling toch bij beginnen trappen wat kracht te zetten, dan schiet hij toch vooruit? Indien niet is er toch een probleem met je fiets.

Dus om op vraag 1) te antwoorden: ja ik heb dit ook, minder ondersteuning in hoge versnellingen maar als ik echt kracht zet, vb: hard op de pedalen bij vertrek, vervormt de TMM sensor ook bij de lage versnellingen en en schiet ik wel degelijk vooruit, om dan weer in een zak te vallen, als ik niet doorschakel naar steeds hardere versnellingen waardoor verbuiging kader een feit blijft (en dat is ook wel nodig en logisch als je naar 45 wil optrekken). Maar die afbouw van ondersteuning als ik in lage versnelling blijf is net prettig om vb op het gemak te rijden naast iemand anders.
Op kleinste tandwiel rijd ik nooit, te weinig omwentelingen om prettig te fietsen.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Wat Bram schrijft, is precies gelijk aan mijn ervaring. Omdat groot en klein in het verhaal misschien niet altijd even duidelijk is, hierbij mijn ervaring (die gelijk is aan die van Bram), maar dan toegelicht met tandwielen/kransjes van de cassette.

De Stromer meet de vervorming van de achterbrug van de fiets. Die vervorming wordt veroorzaakt door de kracht die jij op de ketting zet.

Bij lage versnellingen (12T, 11T) is de kracht op de ketting groot is, vervorm jij het kader veel, waardoor je fiets hard ondersteunt.

Bij hoge versnellingen (18T, 17T, 16T, 15T) ben je je fiets zachtjes op gang aan het trekken, komt er relatief weinig kracht op de ketting, met weinig verbuiging tot gevolg, waardoor de fiets lichtjes ondersteunt. Het is om die reden nauwelijks mogelijk om de 45 km/uur aan te tikken met een te groot kransje (18T, 17T, 16T, 15T). Je trapt je een ongeluk, maar de fiets zal de 40+ niet aantikken omdat er simpelweg te weinig kracht op ketting komt.

Als je in de hoge versnellingen (18T, 17T, 16T, 15T) echt kracht zet, vervormt de TMM sensor ook en schiet je ook in deze versnellingen vooruit. Blijf je echter in deze (18T, 17T, 16T, 15T) versnelling rijden, dan komt er op een gegeven moment te weinig kracht op de ketting, waardoor de vervorming van het kader minder wordt, waardoor je niet harder gaat rijden. Sterker nog, je zult zachter gaan rijden. De oplossing is dan doorschakelen naar 14T, 13T, 12T of 11T waardoor er weer voldoende kracht komt op de ketting.

Mocht je op hoge snelheid rijden en door tegenwind neemt de maximum snelheid iets af, dan is de oplossing dus niet het terugschakelen naar een hoge versnelling (18T, 17T, 16T, 15T), maar juist naar een lagere versnelling (12T, 11T), waardoor er nog meer kracht komt op de ketting, het kader weer meer vervormd en de fiets meer ondersteuning zal leveren. Voor je het weet zit je weer op die hogere snelheid. LET OP!! Dit is dus anders dan je gewend bent met een normale fiets, waarbij je eerst terugschakelt naar een hogere versnelling (18T, 17T, 16T, 15T) om weer extra vaart te maken en als je die extra vaart weer hebt, dat je vervolgens weer doorschakelt naar de zwaardere versnellingen (14T, 13T, 12T of 11T).

Om de spanning op de ketting constant te houden, fiets ik met SPD's. Ik duw met mijn ene been en trek lichtjes met het andere been. Je zult zien dat, juist omdat je continue spanning houdt op de ketting, de fiets veel gelijkmatiger en dus fijner fietst.

Net als Bram fiets ik nagenoeg nooit op de 11T en soms op de 12T. Reden is net als bij Bram: te lage candans (te weinig omwentelingen), te veel kracht op je knieën. Met de 13T haal ik met gemak 40-45 km/uur.

Mocht je fiets zoals hierboven is beschreven anders reageren en helpt kalibreren niet, dan is er wat met de sensor, de bekabelling of batterij-connector aan de hand.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Sebastian1983 schreef: 25 jun 2019, 22:26 Dus ik zoek een technieker die er iets van kent om dit aan te passen...
Ehm, je FM?

Ik zou ik vragen of je ter vergelijking eens een ritje mag maken op een andere ST3.

De ST3 rijdt wel wat anders dan de ST2 vanwege de grotere wielen, maar in het gedrag en de mate van ondersteuning zit niet heel veel verschil tussen die twee modellen. Wel voelt alles wat minder nerveus en beweeglijk aan op de ST3, en dus wat minder "spannend" dan de ST2, waardoor het soms lijkt alsof je niet snel gaat, totdat je op de OMNI kijkt en ziet dat je 45km/u rijdt. Maar ik neem aan dat je je snelheid ook gewoon van de OMNI afleest.

Kan ook nog zijn dat de TMM sensor niet helemaal lekker is. Weet je hoe je de waarden in het servicemenu moet uitlezen?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Henry schreef: 26 jun 2019, 09:39 Net als Bram fiets ik nagenoeg nooit op de 11T en soms op de 12T. Reden is net als bij Bram: te lage candans (te weinig omwentelingen), te veel kracht op je knieën. Met de 13T haal ik met gemak 40-45 km/uur.
Op de 14 en 15 haal ik dat ook makkelijk.
Wel moet je af en toe heel even ietsje meer druk zetten om de boel weer "te activeren". De maximale cadans waar je fatsoenlijk mee kunt rijden ligt rond de 95rpm. Daarboven kom je in de door Henry genoemde "beperkingen".
Ik vind trouwens wél dat je terug kunt/moet schakelen bij tegenwind, het voelt veel natuurlijker aan dan een hele zware versnelling. De hoeveelheid kracht die je op de ketting moet zetten om 45km/u te rijden neemt dan sowiso toe, dus meer spanning op de TMM.
Ik ervaar juist bij meewind dat ik meer op moet schakelen om de spanning erop te houden.
Bert1
Runner-up
Runner-up
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 mei 2019, 09:38

Vanmorgen gereden op t13 en ik haalde maar 38 a 39.
Fm weer op de hoogte gezet en fiets gaat verzonden worden naar stromer en normaal krijg ik nieuwe. Dit duurt nu al 2maand.
Richvergunst
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 89
Lid geworden op: 25 jan 2018, 12:43
Locatie: Oberwangen

Balen zeg, :ck: ik hoop dat dit snel voor je word opgelost.

Van de fietsenmaker krijg je toch wel een leen fiets? :bu:

Gelukkig heb ik nog geen problemen gehad, ff afkloppen 3100 km and counting :ba
ST 3 black matte :P, ortlieb backroller classic , Bodyfloat kinect, Giro bexley mips :geek:, spatbordverlengers van Zijp techniek :mrgreen:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bert1 schreef: 26 jun 2019, 11:03 Fm weer op de hoogte gezet en fiets gaat verzonden worden naar stromer en normaal krijg ik nieuwe. Dit duurt nu al 2maand.
Prima oplossing, mag ook wel na 2 maanden inderdaad. Hopelijk kun je dit hierna achter je laten en lekker gaan genieten van je Stromer!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bert1
Runner-up
Runner-up
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 mei 2019, 09:38

Normaal gaat stromer zelf voor een leenfiets zorgen en heb reeds 2980 km gereden maar wel met slechte fiets. Ben wel super getraind nu.
Sebastian1983
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jun 2019, 13:17

Stromeur schreef: 26 jun 2019, 09:57
Sebastian1983 schreef: 25 jun 2019, 22:26 Dus ik zoek een technieker die er iets van kent om dit aan te passen...
Ehm, je FM?

Ik zou ik vragen of je ter vergelijking eens een ritje mag maken op een andere ST3.

De ST3 rijdt wel wat anders dan de ST2 vanwege de grotere wielen, maar in het gedrag en de mate van ondersteuning zit niet heel veel verschil tussen die twee modellen. Wel voelt alles wat minder nerveus en beweeglijk aan op de ST3, en dus wat minder "spannend" dan de ST2, waardoor het soms lijkt alsof je niet snel gaat, totdat je op de OMNI kijkt en ziet dat je 45km/u rijdt. Maar ik neem aan dat je je snelheid ook gewoon van de OMNI afleest.

Kan ook nog zijn dat de TMM sensor niet helemaal lekker is. Weet je hoe je de waarden in het servicemenu moet uitlezen?
Ik ga straks eens langs gaan bij de FM. Nee de TMM sensor uitlezen weet ik niet hoe dat moet....
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Deze optie is officieel voor dealers, dus je kunt het ook aan je FM vragen straks, maar als je zelf alvast wil kijken:

- Zet je fiets aan
- knijp de rechter remhendel dicht
- druk, terwijl je de remhendel dichtgeknepen houdt, op de OMNI display op MENU en blijf je vinger op de display houden
- laat na een paar seconden de rechter remhendel los terwijl je je vinger op MENU blijft houden
- na enkele seconden verschijnt vanzelf het MENU en hoef je niet meer op de OMNI display te blijven duwen
- nu zie je in het menu ook de optie SERVICE staan, dat klik je aan om in het servicemenu te geraken

Nu kun je ook de waarde van de TMM sensor uitlezen. Voor jouw ST3 moet de waarde tussen 0.5 en 1.5 liggen (ideaal is rond de 1).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie