Vreemd, we hebben het al heel veel gezien dat de fiets niet goed ondersteunt. Maar dat is dan of een kwestie van kalibratie of een hardware probleem. In beide gevallen kan het dan niet dat hij wel optimaal werkt op de kleinste tandwielen, zoals bij jou het geval is.Sebastian1983 schreef: ↑25 jun 2019, 21:18 Hallo iedereen,
ik ervaar een gelijkaardig probleem met mijn ST3. Ik heb nu een 1000 km op de teller. Wat me opvalt is dat de ondersteuning van de motor enkel bij de 2 kleinste tandwielen optimaal werkt. Maar dan moet je dus "zwaar" trappen.
Ik had graag wat meer op souplesse gefietst maar dan is de ondersteuning er absoluut niet. Eerlijk bij stand 1 en 2 is het alsof je met een zware fiets trapt.
Ik had graag geweten of:
1) er nog zijn die dit ervaren?
2) wat er aan te doen valt? Kan dit niet via de computer aangepast worden?
Voor de duidelijkheid, ik wil niet sneller rijden (45km/u vind ik prima) gewoon met minder moeite en meer op souplesse heel makkelijk 45km/u rijden zou fijn zijn. Met de ST2 waar ik vroeger mee reed was dat makkelijker...
Het is wel zo dat er in die fiets geen torque sensor zit, maar dat hij dit indirect meet via de TMM sensor. Hij meet dus eigenlijk de vervorming van de achterbrug van de fiets. Bij lage versnellingen trap jij maar vervorm je je kader veel waardoor je fiets hard ondersteunt. Bij hoge versnellingen ben je je fiets zachtjes op gang aan het trekken, met weinig verbuiging tot gevolg, waardoor de fiets niet mee ondersteunt. Is overigens heerlijk, ik kan in stand 3 met mijn vriendin mee aan 25km/u zonder vooruit te schieten.
Probeer je eens om in hogere versnelling toch bij beginnen trappen wat kracht te zetten, dan schiet hij toch vooruit? Indien niet is er toch een probleem met je fiets.
Dus om op vraag 1) te antwoorden: ja ik heb dit ook, minder ondersteuning in hoge versnellingen maar als ik echt kracht zet, vb: hard op de pedalen bij vertrek, vervormt de TMM sensor ook bij de lage versnellingen en en schiet ik wel degelijk vooruit, om dan weer in een zak te vallen, als ik niet doorschakel naar steeds hardere versnellingen waardoor verbuiging kader een feit blijft (en dat is ook wel nodig en logisch als je naar 45 wil optrekken). Maar die afbouw van ondersteuning als ik in lage versnelling blijf is net prettig om vb op het gemak te rijden naast iemand anders.
Op kleinste tandwiel rijd ik nooit, te weinig omwentelingen om prettig te fietsen.