Dealers krijgen van Stromer wel een vergoeding voor de werkuren die ze maken voor garantiewerkzaamheden. (Al is die niet volledig kosten dekkend, dealers worden geacht de rest uit de winst van verkoop te halen.)
Daarnaast werden storingen door vocht bij de ST1 X 2017 altijd op dezelfde manier opgelost: controller vervangen. Ik heb mijn ST1 X 2017 controller twee keer zelf vervangen en dit is, zelfs voor een amateur zoals ik, maximaal een half uur werk.
Ook hebben alle Stromer dealers in de loop van 2018 via een Service Bulletin van Stromer vernomen welke modificatie ze moeten uitvoeren om problemen met vocht te voorkomen. Dit is eveneens een kortdurend klusje dat eenvoudig met de eerstvolgende onderhoudsbeurt van een Stromer kan worden gecombineerd. In de praktijk is gebleken dat deze modificatie werkt.
Een (goeie) Stromer dealer weet bovendien dat de controller, die bij de ST1 X 2017 (en in mindere mate bij de ST2 2017) voor storingen in de regen kon zorgen, inmiddels herontworpen is.
Tot slot weer de dealer dat de ST3 een compleet nieuw frame, nieuwe afdekplaat en die nieuwe controller aan boord heeft.
Kortom: de ellende met storingen door regen uit 2017 is door Stromer inmiddels volledig de wereld uit geholpen.
Hierna kiest de dealer ervoor om de ST3 op voorraad te nemen. Een begrijpelijke keus, want de ST3 rijdt al vanaf eind 2018 in grote getale rond en het is een succesnummer. Maar tóch gaat deze dealer tegen belangstellenden griezelige verhalen ophangen over vochtproblemen die optraden bij een ánder model Stromer van twéé jaar geleden én hij pusht vervolgens een ander merk.
Nee hoor, dan weten we allemaal precies hoe laat het is. Deze dealer heeft een ander belang, dat helemaal niks met het vakkundig inspelen op de wens van de klant te maken heeft.
Dat is inderdaad zijn goed recht. En het is mijn goed recht als klant om deze dealer vrolijk uit te zwaaien. Tot nooit meer ziens!
(En als ik Stromer was zou ik precies hetzelfde doen. Al weet ik wel dat de Stromer Sales organisatie op haar beurt in 2017 en 2018 ontzettend veel geduld en loyaliteit van dealers heeft gevraagd bij diverse problemen. Dat zou een reden kunnen zijn om het nu niet meteen heel hard terug te spelen).