Temperatuur motor en batterij

Plaats reactie
gvanaco
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 dec 2018, 12:07
Locatie: Middelpunt Vlaanderen
Merk SP: Stromer

Hallo,

Ik heb ondertussen al wat uren en km-ers gefietst. Wat me opviel is dat de temperatuur van de motor soms hoog oploopt. Info vind je in de OMNI-app.
In veel gevallen zie ik motor van 50 a 55 graden Cel. Batterij rond de 20 à 25.
Is dit niet veel voor de motor? Verlaagt het rendement dan niet te veel?
Als de batterij hoog oploopt is ze kapot.
Graag jullie waarden als vergelijking.
ST3, wit, Large, 983 Wh
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

De motor zou zonder problemen temperaturen richting de 100C aan moeten kunnen. Ik heb bij mij al >60C gezien. Als de motor warm wordt, verlies je wat kracht: de weerstand van de koperspoelen stijgt bij toenemende temperatuur, waardoor de maximale stroom beperkt wordt. De kracht F van de motor is gelijk aan de motorconstante maal de stroom.
Bij een temperatuur stijging van 20 naar 60C, stijgt de weerstand van de spoelen ca 17%. Je verliest dan dus 17% max. kracht/koppel!

De temperatuur van de accu is idd kritischer en mag minder hoog worden.

Als het goed is, grijpt de controller zelf in als één van de temperaturen te hoog wordt.
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

ik wordt niet zenuwachtig van die waarden EN je Stromer grijpt keurig in als het echt te heet wordt (meegemaakt !).

Plaatje 1 ergens bij mijn ST1X vorig jaar. Heel normaal voor mij dat ik met een 60+ graden motor aankwam. En de accu stond altijd wel ergens tussen de 30 en 50 graden. Zeker als je de accu in 1 keer leeg rijdt met de instelling "aan en gaan op vol vermogen" en dus binnen het uur zo'n blauwe accu leeg trekt wil die goed warm worden.
ST1x 2018
ST1x 2018
Screenshot_2018-05-22-16-06-50.png (50.53 KiB) 3602 keer bekeken
Met de ST3 waar ik sinds februari echt mee rijd heb ik precies hetzelfde.
ST3 2019
ST3 2019
Screenshot_20190321-050134_Stromer OMNI.jpg (121.08 KiB) 3602 keer bekeken
Bij de St1X heb ik vorig jaar een foutmelding van te hoge motortemperatuur gehad. Die gaf toen 130 graden aan ?!?!. En de naaf/motor volde gewoon lauw aan...daar klopte iets niet. De foutmelding was echt een indicatie; je kon er nog gewoon mee doorStromeren maar ik ben vanzelfsprekend naar de FM geweest. Wat bleek: de temperatuur-sensor was kapot. Die is geheel onder garantie kosteloos vervangen.

Kortom: met jouw T=gegevens lekker doorStromeren. Heb de motor al op 80 graden gekregen.......

Grtz,
Reinout
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22828
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

gvanaco schreef: 11 apr 2019, 18:34 In veel gevallen zie ik motor van 50 a 55 graden Cel. Batterij rond de 20 à 25.
Is dit niet veel voor de motor? Verlaagt het rendement dan niet te veel?
Als de batterij hoog oploopt is ze kapot.
Alles wat Reinout zegt: jouw weergegeven temperaturen zijn volstrekt normaal. Het is ook niet voor niks dat in de handleiding wordt vermeld dat je de motor van je Stromer niet moet aanraken als je er net mee gereden hebt.

Je Stromer heeft sensoren (o.a. in de motor en bij de accu) die jouw bike beveiligen tegen overtemp. Absoluut geen zorgen over maken!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

pvg schreef: 11 apr 2019, 19:04 De motor zou zonder problemen temperaturen richting de 100C aan moeten kunnen. Ik heb bij mij al >60C gezien. Als de motor warm wordt, verlies je wat kracht: de weerstand van de koperspoelen stijgt bij toenemende temperatuur, waardoor de maximale stroom beperkt wordt. De kracht F van de motor is gelijk aan de motorconstante maal de stroom.
Bij een temperatuur stijging van 20 naar 60C, stijgt de weerstand van de spoelen ca 17%. Je verliest dan dus 17% max. kracht/koppel!

De temperatuur van de accu is idd kritischer en mag minder hoog worden.

Als het goed is, grijpt de controller zelf in als één van de temperaturen te hoog wordt.
Ohmse weerstand van de spoelen is afh van temp. Maar Ohmse weerstand (zijn de koperverliezen) is niet DE weerstand die veel invloed heeft in een motor. De grootste weerstand is de inductieve weerstand, je verliest echt geen 17% koppel/vermogen door toenemende temp.
Plaats reactie