ST3 onderhoud

stroomluc
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 jan 2019, 01:22

Na het eerste onderhoud stelde de FM om jaarlijks de fiets binnen te brengen. Heb dan wel een pak meer dan 2500km. Zal eerder rond de 7 à 8000km zijn.
ST3 deep black M. 983 Wh Comfort. Giro Bexley
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het door Stromer aanbevolen onderhoudsschema staat in de handleiding. De vet gedrukte acties kun je zelf uitvoeren, de niet-vet gedrukte acties zijn voor de dealer. Stromer adviseert o.a. om elke 3.000km onderhoud uit te laten voeren.

Als je 7 a 8k per jaar wegtikt, dan zou ik de Stromer zeker twee keer per jaar voor onderhoud bij de dealer binnenbrengen.

Onderhoudsfrequentie ST3 en ST5.png
Onderhoudsfrequentie ST3 en ST5.png (236.62 KiB) 3736 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
mrstrom

Die is beter te lezen dan de NL versie haha. Wat een slechte vertaling zit daar tussen dan zeg. Dat is in ieder geval niet door een technisch iemand vertaald.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Klopt, geen fietstechneut en geen native NL speaker. Onbegrijpelijk, aangezien er wel Nederlandstaligen bij Stromer werken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Voor mij onbegrijpelijk. Ik vind dat een slecht vertaalde handleiding namelijk erg amateuristisch over komt. Is het vertalen van de handleiding door iemand die hiervoor gestudeerd heeft dan echt te duur voor Stromer? :bn:
Je mag hopen dat het met de rest niet zo is gegaan... :bc
Witte ST3 van maart 2019
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Mag je niet zelf remblokjes vervangen en derailleur afstellen enzo? Dat zijn dezelfde onderdelen als van mijn MTB. Verlies je je garantie als je dat zelf doet?
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Formeel mogelijk wel. Waar begint gezeur als je zelf remblokken vervangt : wanneer je een ander remblok plaatst dan Stromer en er komen problemen met het remmen.
Derailleur: als je precies weet hoe het moet en je lost het probleem op dan is er nix aan de hand. Dan valt er voor een dealer ook niets te stellen. In het wilde weg aan de kabel klooien en de schroeven verstellen kan mogelijk tot grotere problemen leiden dan er al waren. Jij bepaalt wat je wilt
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik zou het wat algemener willen stellen. Als overduidelijk kan worden aangetoond dat de problemen veroorzaakt zijn door jouw onkundig handelen, dan zal de dealer (FM) je daarop kunnen aanspreken met mogelijk het verlies van garantie tot gevolg.

Als je in staat bent om een onderdeel te vervangen op een gelijke wijze als de dealer dat doet, dan zal de dealer nooit kunnen aantonen dat de problemen veroorzaakt zijn doordat je bepaalde werkzaamheden zelf hebt uitgevoerd.

Omdat bepaalde onderdelen na een aantal gereden kilometers gewoon toe zijn aan vervanging en op een Stromer eenvoudig het aantal gereden kilometers kan worden afgelezen, kan hij wel hele sterke vermoedens hebben dat je zelf onderdelen hebt vervangen en nooit langs bent geweest voor een onderhoudsbeurt. Als de vervanging/het onderhoud op een manier gedaan is zoals zijn monteur het zou doen, dan kan ik het me goed voorstellen dat hij bereid is om de garantie aan te spreken. De dealer heeft immers ook rekening te houden met het feit dat jij een klant bent van hem en dat jij in de toekomst voor nieuwe omzet kan zorgen.

Met een dealer die van mening is dat je om elke X kilometers of om elke Y maanden langs MOET komen om geld weg te brengen (een onderhoudsbeurt uit te laten voeren voor werkzaamheden die je zelf net zo goed kan doen), daar zou ik snel klaar mee zijn.

Dus, door zelf werkzaamheden aan de Stromer uitbreiding voeren, loop je wel een risico. Alleen jijzelf kunt bepalen of je dat risico kunt en wilt nemen.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Volgens mij is het bij een auto niet anders: garantie geldt alleen als de voorgeschreven onderhoudsbeurten door de dealer zijn uitgevoerd. Dat wordt door iedereen normaal gevonden, ik hoor er in ieder geval nooit iemand over....
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Peter, daar heb je gelijk in. Het merendeel van de mensen die een auto bezit, komt v.w.b. onderhoud niet verder dan het niveau van "de auto door de wasstraat rijden".

Als je de handleiding er op naslaat, dan vind je over het onderhoud het volgende terug:

De moderne S-Pedelec techniek is efficiënt, dient echter regelmatig gekwalificeerd onderhouden te worden. Hiervoor is vakkennis en speciaal gereedschap nodig. Laat werkzaamheden aan uw S-Pedelec aan de Stromerhandelaar over!
Werkzaamheden die u zelf zonder gevaar kunt uitvoeren, zijn vetgedrukt aangegeven. Voor permanente veilige werking en behoud van de garantie geldt:
• Reinig uw fiets na elke rit, controleer hem op beschadigingen.
• Laat controles door uw Stromerhandelaar uitvoeren.
• Controleer uw fiets met tussenpozen van ca. 300 tot 500 km of drie tot zes maanden.
• Controleer daarbij of bouten, moeren en cardanassen vastzitten.
• Gebruik bij het vastdraaien een momentsleutel!
• Verzorg en smeer de beweegbare onderdelen (behalve de remvlakken) volgens de opgaven van de fabrikant.
• Laat lakschade bijwerken.
• Laat defecte en versleten onderdelen vervangen.

Als je naar de bijlage kijkt die Stromeur heeft toegevoegd aan haar bericht, dan staan daar een paar opmerkelijke zaken in. Zie bijvoorbeeld bij de dagelijks te controleren onderdelen: de cardanassen en de velgremmen.

Daarnaast zou je zelf elke 300-500 km een aantal zaken zelf kunnen doen en een aantal zaken moet de fietsenmaker voor je doen. Zo vind ik het opmerkelijk dat je de fietsenmaker moet laten checken of de remmen niet versleten zijn. Als je 1x met versleten remmen hebt geremd, weet je gelijk waar je op moet letten.
Met hulp van de aandraaimomententabel en een eigen momentsleutel, kun je volgens mij ook zelf de controle op het goed vastzitten van de bouten en moeren zelf uitvoeren. Als je voor die remcontrole en goed vastzittende bouten controle verplicht langs de fietsenmaker moet gaan, dan kun je er bijna gaan wonen...

Of wat dacht je van het na een rit in de regen schoonmaken en droogmaken van de fiets. Volgens het overzicht mag je dit niet zelf doen. Een kansloos advies.

Wat ik maar wil zeggen is dat over dit lijstje niet goed is nagedacht, danwel dat een kwaliteitscontrole er niet op heeft plaatsgevonden.

Uiteraard is het verstandig om de fiets 2x per jaar langs te brengen voor een onderhoudsbeurtje. De kosten zullen volgens mij dan erg meevallen als je er voor hebt gezorgd dat de basis goed is. Kun je die basis niet zelf op orde brengen, dan is het verstandig om elke 3.000 km langs te gaan.
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie