Wiel ST3 demonteren
Demonteren is niet zo moeilijk, het terugplaatsen viel niet mee. Wellicht omdat het de eerste keer was.
De problemen ontstonden omdat:
- de body met cassette "los" op de motor ligt,
- als de body met cassette los gekomen is van de moto, de body door de veertjes "met beleid" moet worden teruggeplaatst en op zijn plek moet worden gehouden.
- het zaagtand-moertje niet lekker meewerkt bij het terugplaatsen (als het wiel er eenmaal op zit, dan zit het er door die zaagtand-moer er ook goed op).
Omdat ik dacht (...) dat alles weer goed op zijn plek zat, maar dit dus niet volledig heb gecontroleerd...., heb ik via het aandraaien van de as de veertjes van de body, die door het plaatsen van hun plek waren gekomen, stuk gedrukt.
Morgen maar even met de auto en het wiel op de achterbank naar de FM, daar een nieuwe cassettebody kopen (veertjes worden door hun niet apart verkocht...) en van hun maar even leren hoe je wiel zonder problemen weer terug kunt plaatsen.
Lamkram, de fotosessie/filmsessie met instructie is nodig!
De problemen ontstonden omdat:
- de body met cassette "los" op de motor ligt,
- als de body met cassette los gekomen is van de moto, de body door de veertjes "met beleid" moet worden teruggeplaatst en op zijn plek moet worden gehouden.
- het zaagtand-moertje niet lekker meewerkt bij het terugplaatsen (als het wiel er eenmaal op zit, dan zit het er door die zaagtand-moer er ook goed op).
Omdat ik dacht (...) dat alles weer goed op zijn plek zat, maar dit dus niet volledig heb gecontroleerd...., heb ik via het aandraaien van de as de veertjes van de body, die door het plaatsen van hun plek waren gekomen, stuk gedrukt.
Morgen maar even met de auto en het wiel op de achterbank naar de FM, daar een nieuwe cassettebody kopen (veertjes worden door hun niet apart verkocht...) en van hun maar even leren hoe je wiel zonder problemen weer terug kunt plaatsen.
Lamkram, de fotosessie/filmsessie met instructie is nodig!
Witte ST3 van maart 2019
- Lamkram
- Veteraan
- Berichten: 1056
- Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
- Locatie: Almere
- Merk SP: Stromer ST7 ARBR
- Km-stand: 55.000
Nou vanmiddag samen met Henry zijn achterwiel, van de ST3 weer terug geplaatst. We hebben e.e.a. vastgelegd op de foto en hieronder een kleine uiteenzetting die volgens ons geldt voor de ST3 maar ook voor de ST5. Zoals jullie hiervoor mogelijk hebben gelezen heeft Henry eerder getracht zijn achterwiel terug te plaatsen maar helaas is daarbij wat mis gegaan. De Freewheel Body Pals en veer zijn ten onder gegaan bij de eerste poging het wiel terug te plaatsen.
Wat ik al eerder hiervoor heb verteld is het verstandig om voordat je het wiel uit de fiets haalt de body en tandwielen even borgt bijvoorbeeld m.b.v. tape aan de spaken. Het geheel kan n.l. vrij makkelijk loskomen en zo kan je dat voorkomen.
Nou voordat je het wiel eruit gaat halen, eerste even de accu uit de fiets en de connector losdraaien. Veiligheid voor alles.
Wanneer het wiel eruit is en onverhoopt is alles toch losgekomen dan hieronder een aantal foto's om duidelijk te maken waarop je dient te letten.
Zo ziet de as eruit wanneer de tandwielen en de body geheel zijn verwijderd.
Wanneer je alles wilt terug plaatsen lijkt het simpel te gaan. Controleer of je vinger onder het grootste tandwiel past in de ruimte tussen het tandwiel en de motor. Wanneer dat kan, zit het geheel nog niet goed.
De palletjes (3 stuks) "Pals" liggen nu nog boven op de motor en niet in het gedeelte dat op de eerste foto eerder te zien was.
Je ziet hier de ruimte tussen de tandwielen en de motor en ook een van de palletjes.
Deze palletjes dien je voorzichtig in te drukken met een lang dun stukje metaal of hout. Houd de spanning erop en doe dat bij alle drie de palletjes. Wanneer dat is gelukt zal je merken dat het geheel zo'n 5 mm zal dalen en je merkt dat je vinger er niet meer tussen past.
Zorg er nu voor dat alles netjes op zijn plaats. blijft. Je kan dat doen door je vinger er tegen te houden maar misschien kom je tijdens deze eerste keer handen te kort dus vasttapen kan ook.
Bij het terugplaatsen, zonder ketting verloopt dit eenvoudiger, dien je ervoor te zorgen dat de connector naar onderen is gericht.
Bij onze plaatsing diende we rekening te houden met de ruimte tussen band en slot, remschijf en remblokken en motorkabel. Maar dat verliep goed.
Samen duurde dit slechts een paar minuten maar door schade wijs geworden.
Hopelijk hebben jullie hier iets aan.
Groet, mede namens Henry,
Mark
Wat ik al eerder hiervoor heb verteld is het verstandig om voordat je het wiel uit de fiets haalt de body en tandwielen even borgt bijvoorbeeld m.b.v. tape aan de spaken. Het geheel kan n.l. vrij makkelijk loskomen en zo kan je dat voorkomen.
Nou voordat je het wiel eruit gaat halen, eerste even de accu uit de fiets en de connector losdraaien. Veiligheid voor alles.
Wanneer het wiel eruit is en onverhoopt is alles toch losgekomen dan hieronder een aantal foto's om duidelijk te maken waarop je dient te letten.
Zo ziet de as eruit wanneer de tandwielen en de body geheel zijn verwijderd.
Wanneer je alles wilt terug plaatsen lijkt het simpel te gaan. Controleer of je vinger onder het grootste tandwiel past in de ruimte tussen het tandwiel en de motor. Wanneer dat kan, zit het geheel nog niet goed.
De palletjes (3 stuks) "Pals" liggen nu nog boven op de motor en niet in het gedeelte dat op de eerste foto eerder te zien was.
Je ziet hier de ruimte tussen de tandwielen en de motor en ook een van de palletjes.
Deze palletjes dien je voorzichtig in te drukken met een lang dun stukje metaal of hout. Houd de spanning erop en doe dat bij alle drie de palletjes. Wanneer dat is gelukt zal je merken dat het geheel zo'n 5 mm zal dalen en je merkt dat je vinger er niet meer tussen past.
Zorg er nu voor dat alles netjes op zijn plaats. blijft. Je kan dat doen door je vinger er tegen te houden maar misschien kom je tijdens deze eerste keer handen te kort dus vasttapen kan ook.
Bij het terugplaatsen, zonder ketting verloopt dit eenvoudiger, dien je ervoor te zorgen dat de connector naar onderen is gericht.
Bij onze plaatsing diende we rekening te houden met de ruimte tussen band en slot, remschijf en remblokken en motorkabel. Maar dat verliep goed.
Samen duurde dit slechts een paar minuten maar door schade wijs geworden.
Hopelijk hebben jullie hier iets aan.
Groet, mede namens Henry,
Mark
Laatst gewijzigd door Lamkram op 17 mei 2019, 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km
25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Mooie tutorial!
Waarom Stromer niet even bij hun buren van DT Swiss heeft geshopt; die hebben een super systeem om body’s op en af te klikken zonder palletjes en veertjes.
Waarom Stromer niet even bij hun buren van DT Swiss heeft geshopt; die hebben een super systeem om body’s op en af te klikken zonder palletjes en veertjes.
Wel apart dat Stromer witte tie-wraps gebruikt.
Deze worden nl sneller bros onder invloed van UV licht, deze zijn beter geschikt voor binnenshuis.
Voor buiten is het beter om de zwarte te gebruiken.
Deze worden nl sneller bros onder invloed van UV licht, deze zijn beter geschikt voor binnenshuis.
Voor buiten is het beter om de zwarte te gebruiken.
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
-
- Pro
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 07 mei 2019, 10:52
- Locatie: Waregem Deerlijk
Foto's en uitleg zijn leuk maar nog leuker en beter zou een filmpje zijn met uitleg real time.
Mocht er iemand uit mij regio zijn (west vlaanderen Kortrijk) die het wiel perfect kan demonteren en hermonteren dan wil ik het gerust filmen en op youtube plaatsen.
Mocht er iemand uit mij regio zijn (west vlaanderen Kortrijk) die het wiel perfect kan demonteren en hermonteren dan wil ik het gerust filmen en op youtube plaatsen.
m2ss180
In dat geval : liefst met ondertiteling ...BLACKSTROMER schreef: ↑28 mei 2019, 12:37 beter zou een filmpje zijn met uitleg real time. Mocht er iemand uit mij regio zijn (west vlaanderen Kortrijk)
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)